Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Raluca Ianegic: Complexitatea spectacolului coregrafic (…) m-a făcut să mă îndrept către posibilități de expresie de natură științifică

(AUDIO) Raluca Ianegic: Complexitatea spectacolului coregrafic (…) m-a făcut să mă îndrept către posibilități de expresie de natură științifică

Publicat de isoreanu, 8 octombrie 2022, 13:43

În timpul Săptămânii Dansului Contemporan, de la Iași, a fost lansată o carte importantă pentru acest domeniu, “Trasee coregrafice”, semnată de prof. univ. dr. Raluca Ianegic, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I. L. Caragiale”, din București. Volumul demonstrează că dansul și științele se află într-o relație care îmbogățește această artă. Argumentele sunt extrem de interesante nu numai pentru artștii coregrafi și dansatori, dar și pentru public.

Un material de Ioana Soreanu:

 

În cadrul Festivalului Dans, Artă, Multidisciplinaritate – DAM – organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iași și care se desfășoară, săptămâna aceasta, a fost lansată cartea “Trasee coregrafice”, semnată de prof. univ. dr. Raluca Ianegic, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I. L. Caragiale”, din București. Evenimentul a avut loc ieri la Muzeul Unirii din Iași.

Volumul  aduce elemente surprinzătoare pentru cunoașterea dansului contemporan. Mai exact, relația dintre dans și științe.

 

 

Reporter: Doamna profesor Raluca Ianegic, este o carte care ne arată cât de complexă este această artă a dansului contemporan și ce relație există între dans și științe. Nu ne-am fi gândit la asta!

Raluca Ianegic: Este adevărat, dar exact această complexitate a spectacolului coregrafic de care aminteați și exact capacitățile fantastice ale corpului de a vorbi și de a emana sensuri dincolo de o necesitate absolută a unei povești m-au făcut să mă îndrept către posibilități de expresie din areale și de natură științifică, firește, fără să absenteze din carte cele de literatură, de teozofie, de psihanaliză și de reperare, radiografiere a tuturor curentelor estetice pe care arta dansului le deține în clipa de față.

Ioana Soreanu: Demonstrația dumneavoastră din carte se bazează pe niște dialoguri pe care le-ați avut cu oameni de știință, demonstrând, repet, relația dintre dans și fizică, dans și matematică, dans și informatică. Este chiar surprinzător.

Raluca Ianegic: Da, am fost nevoită, având în vedere diversitatea arealelor abordate și mai ales problematici speciale ale matematicii și ale fizicii, să îmi aleg colaboratori, orice colaboratori, cum ar fi domnul Mircea Olteanu, directorul Departamentului de Matematică din cadrul Facultății de Matematică București, domnul profesor universitar Viorel Păun sunt persoane care iubeau pe de o parte arta spectacolului și a fost vital pentru mine să pot să dialoghez cu personaje care își manifestaseră interesul chiar pentru felul în care pot fi construite dramaturgii diverse și estetici diverse.

 

 

Volumul “Trasee coregrafice” a fost prezentat de lect. univ. dr. Călin Ciobotari, Director al Școlii Doctorale de Teatru de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iași.

Relația cu științele îmbogățește arta dansului contemporan, a spus Călin Ciobotari. Acesta a vorbit și despre existența unei filosofii a dansului, a mișcării care arată complexitatea și importanța acestei arte.

 

Călin Ciobotari: E o carte care m-a tulburat foarte mult, iarăși o încărcătură cultural-emoțională foarte intensă, însă într-adevăr, vine cu o ipoteză formidabilă și excelent argumentată a științificității artei, a capacității artei de a se deschide către o multitudine de alte domenii, astfel îmbogățindu-se pe ea însăși, astfel reușind să nu stagneze, să treacă mereu la o etapă următoare. Cartea are un colorit experimental foarte puternic și realmente e capabilă să inspire tinerii coregrafi ai prezentului.

Reporter: Spuneați în prezentare că mult timp, dansul n-a avut parte de atenția cuvenită. Se schimbă lucrurile în bine?

Călin Ciobotari: Da, categoric. Vorbim de dansul contemporan, că asta e tema de discuție. Încă din secolul XX, de la jumătatea secolului XX, mulți creatori, nu neapărat din lumea dansului, au simțit cât de ofertant este dansul pentru a lărgi orizonturi, pentru a ridica alte întrebări, pentru a ajuta alte arte. Și atunci, în jurul dansului, mai mult decât în jurul teatrului, mie asta mi se pare interesant, s-au născut filozofii ale fenomenului, filozofii ale dansului. La ora asta, putem vorbi despre o filozofie a mișcării, pe când despre filozofi ai teatrului, nu știu dacă ați auzit. Eu personal nu am auzit, așa încât, mie, din punctul ăsta de vedere, al conceptualizării, al capacității de teoretizare pe marginea fenomenului, dansul mi se pare ceva mai ofertant decât teatru.

 

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu)

Etichete:
#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași
Life marți, 11 noiembrie 2025, 08:42

#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași

La 22 de kilometri de Iași, în comuna Golăiești, 77 de copii de clase primare învață în regim simultan, împărțiți în școlile din satele...

#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași
Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc
Life luni, 10 noiembrie 2025, 14:41

Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc

Coregrafa Mariana Gavriciuc vorbește despre proiectul său interdisciplinar „On the Poetics of Touch” — o instalație performativă care...

Atingerea, limbaj poetic în dansul contemporan. „On the Poetics of Touch” – un proiect semnat de Mariana Gavriciuc
#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”
Life luni, 10 noiembrie 2025, 10:04

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”

 Ministerul Educației, împarteneriat cu Banca Mondială, a lansat programul pilot MATE REMEDIAL, dedicat profesorilor și elevilor de gimnaziu....

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”
Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou
Life luni, 10 noiembrie 2025, 09:46

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou

Timp de o săptămână, la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, studenții de la Coregrafie au...

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou
Life joi, 6 noiembrie 2025, 13:39

#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini

În ultima zi a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere  -FILIT , care s-a desfășurat la Iași în perioada 22 – 26...

#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini
Life miercuri, 5 noiembrie 2025, 15:46

(AUDIO/FOTO) În camera ei: teatrul ca spațiu al confesiunii feminine

Festivalul Național al Școlilor de Teatru, organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, aduce prospețime și...

(AUDIO/FOTO) În camera ei: teatrul ca spațiu al confesiunii feminine
Life marți, 4 noiembrie 2025, 19:15

Ce (nu) știm despre clovni – Actrița Andreea J. Darie a fixat reperele unei istorii deschise

Atmosfera este animată, zilele acestea, la Iași, de cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. Tinerii artiști...

Ce (nu) știm despre clovni – Actrița Andreea J. Darie a fixat reperele unei istorii deschise
Life marți, 4 noiembrie 2025, 13:10

#StareaEducației (INTERVIU) Scriitoarea Veronica D. Niculescu: ” Pentru mine, FILIT înseamnă ieșirea din singurătate. Întâlnirile cu elevii și copiii sunt impresionante, mai ales când vii între ei și vezi bucuria din ochii lor, mânuțele care tremură când vin la un autograf. Întrebările adresate sunt sofisticate și aparțin, de obicei, adolescenților.”

Scriitoarea Veronica D. Niculescu a fost una dintre prezențele remarcabile ale ediției din acest an a Festivalului Internațional de Literatură...

#StareaEducației (INTERVIU) Scriitoarea Veronica D. Niculescu: ” Pentru mine, FILIT înseamnă ieșirea din singurătate. Întâlnirile cu elevii și copiii sunt impresionante, mai ales când vii între ei și vezi bucuria din ochii lor, mânuțele care tremură când vin la un autograf. Întrebările adresate sunt sofisticate și aparțin, de obicei, adolescenților.”