Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Raluca Ianegic: Complexitatea spectacolului coregrafic (…) m-a făcut să mă îndrept către posibilități de expresie de natură științifică

(AUDIO) Raluca Ianegic: Complexitatea spectacolului coregrafic (…) m-a făcut să mă îndrept către posibilități de expresie de natură științifică

Publicat de isoreanu, 8 octombrie 2022, 13:43

În timpul Săptămânii Dansului Contemporan, de la Iași, a fost lansată o carte importantă pentru acest domeniu, “Trasee coregrafice”, semnată de prof. univ. dr. Raluca Ianegic, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I. L. Caragiale”, din București. Volumul demonstrează că dansul și științele se află într-o relație care îmbogățește această artă. Argumentele sunt extrem de interesante nu numai pentru artștii coregrafi și dansatori, dar și pentru public.

Un material de Ioana Soreanu:

 

În cadrul Festivalului Dans, Artă, Multidisciplinaritate – DAM – organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iași și care se desfășoară, săptămâna aceasta, a fost lansată cartea “Trasee coregrafice”, semnată de prof. univ. dr. Raluca Ianegic, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I. L. Caragiale”, din București. Evenimentul a avut loc ieri la Muzeul Unirii din Iași.

Volumul  aduce elemente surprinzătoare pentru cunoașterea dansului contemporan. Mai exact, relația dintre dans și științe.

 

 

Reporter: Doamna profesor Raluca Ianegic, este o carte care ne arată cât de complexă este această artă a dansului contemporan și ce relație există între dans și științe. Nu ne-am fi gândit la asta!

Raluca Ianegic: Este adevărat, dar exact această complexitate a spectacolului coregrafic de care aminteați și exact capacitățile fantastice ale corpului de a vorbi și de a emana sensuri dincolo de o necesitate absolută a unei povești m-au făcut să mă îndrept către posibilități de expresie din areale și de natură științifică, firește, fără să absenteze din carte cele de literatură, de teozofie, de psihanaliză și de reperare, radiografiere a tuturor curentelor estetice pe care arta dansului le deține în clipa de față.

Ioana Soreanu: Demonstrația dumneavoastră din carte se bazează pe niște dialoguri pe care le-ați avut cu oameni de știință, demonstrând, repet, relația dintre dans și fizică, dans și matematică, dans și informatică. Este chiar surprinzător.

Raluca Ianegic: Da, am fost nevoită, având în vedere diversitatea arealelor abordate și mai ales problematici speciale ale matematicii și ale fizicii, să îmi aleg colaboratori, orice colaboratori, cum ar fi domnul Mircea Olteanu, directorul Departamentului de Matematică din cadrul Facultății de Matematică București, domnul profesor universitar Viorel Păun sunt persoane care iubeau pe de o parte arta spectacolului și a fost vital pentru mine să pot să dialoghez cu personaje care își manifestaseră interesul chiar pentru felul în care pot fi construite dramaturgii diverse și estetici diverse.

 

 

Volumul “Trasee coregrafice” a fost prezentat de lect. univ. dr. Călin Ciobotari, Director al Școlii Doctorale de Teatru de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iași.

Relația cu științele îmbogățește arta dansului contemporan, a spus Călin Ciobotari. Acesta a vorbit și despre existența unei filosofii a dansului, a mișcării care arată complexitatea și importanța acestei arte.

 

Călin Ciobotari: E o carte care m-a tulburat foarte mult, iarăși o încărcătură cultural-emoțională foarte intensă, însă într-adevăr, vine cu o ipoteză formidabilă și excelent argumentată a științificității artei, a capacității artei de a se deschide către o multitudine de alte domenii, astfel îmbogățindu-se pe ea însăși, astfel reușind să nu stagneze, să treacă mereu la o etapă următoare. Cartea are un colorit experimental foarte puternic și realmente e capabilă să inspire tinerii coregrafi ai prezentului.

Reporter: Spuneați în prezentare că mult timp, dansul n-a avut parte de atenția cuvenită. Se schimbă lucrurile în bine?

Călin Ciobotari: Da, categoric. Vorbim de dansul contemporan, că asta e tema de discuție. Încă din secolul XX, de la jumătatea secolului XX, mulți creatori, nu neapărat din lumea dansului, au simțit cât de ofertant este dansul pentru a lărgi orizonturi, pentru a ridica alte întrebări, pentru a ajuta alte arte. Și atunci, în jurul dansului, mai mult decât în jurul teatrului, mie asta mi se pare interesant, s-au născut filozofii ale fenomenului, filozofii ale dansului. La ora asta, putem vorbi despre o filozofie a mișcării, pe când despre filozofi ai teatrului, nu știu dacă ați auzit. Eu personal nu am auzit, așa încât, mie, din punctul ăsta de vedere, al conceptualizării, al capacității de teoretizare pe marginea fenomenului, dansul mi se pare ceva mai ofertant decât teatru.

 

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu)

Etichete:
(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”
#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  
Life luni, 17 noiembrie 2025, 13:55

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  

Ministerul Educației a lansat Programul național pentru pilotarea sistemică a planurilor cadru în învățământul liceal, un demers amplu care...

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  
Inter Artes – despre vocația de profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”
Life sâmbătă, 15 noiembrie 2025, 16:13

Inter Artes – despre vocația de profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”

Săptămâna aceasta, a avut loc a doua etapă a proiectului „Inter Artes”, inițiat și organizat de conf. univ. dr. Lorette Enache, de la...

Inter Artes – despre vocația de profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”
Life vineri, 14 noiembrie 2025, 10:54

#StareaEducației (INTERVIU) Zile de sărbătoare la Colegiul ”Emil Racoviță” din Iași, între tradiție și provocările noilor schimbări din educație. Mihaela Gotcu, directorul instituției:”Introducerea noilor planuri-cadru va aduce modificări în organizarea catedrelor. Pregătim o strategie, analizând impactul pe următorii patru ani și modul în care poate fi structurată oferta educațională.”

Colegiul Național „Emil Racoviță” din Iași celebrează, în această săptămână, o nouă ediție a Zilelor Școlii, un eveniment cu...

#StareaEducației (INTERVIU) Zile de sărbătoare la Colegiul ”Emil Racoviță” din Iași, între tradiție și provocările noilor schimbări din educație. Mihaela Gotcu, directorul instituției:”Introducerea noilor planuri-cadru va aduce modificări în organizarea catedrelor. Pregătim o strategie, analizând impactul pe următorii patru ani și modul în care poate fi structurată oferta educațională.”
Life joi, 13 noiembrie 2025, 16:07

Regizorul Alexa Visarion: Arta poate fi o pătrundere în cunoaștere

Regizorul, scenaristul și profesorul universitar doctor Alexa Visarion a susținut, marți, la Școala Doctorală de Teatru din cadrul...

Regizorul Alexa Visarion: Arta poate fi o pătrundere în cunoaștere
Life marți, 11 noiembrie 2025, 16:44

#StareaEducației (INTERVIU) Camelia Tamaș, consilier Centrul Județean de Resurse și Asistență Socială Iași: ”Orientarea școlară și profesională înseamnă un parcurs, un proces, care însoțește elevul de-a lungul întregii școlarități.”/ Liliana Moșneguțu, Salvați Copiii România: ”Noi toți suntem responsabili să creștem fiecare copil drept și orientat pe drumul lui. Și asta presupune resursă umană, resursă financiară care trebuie alocate constant.”

Elevii români au la dispoziție o nouă platformă interactivă de orientare vocațională, ”What’s Next”, care îi ajută să-și...

#StareaEducației (INTERVIU) Camelia Tamaș, consilier Centrul Județean de Resurse și Asistență Socială Iași: ”Orientarea școlară și profesională înseamnă un parcurs, un proces, care însoțește elevul de-a lungul întregii școlarități.”/ Liliana Moșneguțu, Salvați Copiii România: ”Noi toți suntem responsabili să creștem fiecare copil drept și orientat pe drumul lui. Și asta presupune resursă umană, resursă financiară care trebuie alocate constant.”
Life marți, 11 noiembrie 2025, 08:42

#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași

La 22 de kilometri de Iași, în comuna Golăiești, 77 de copii de clase primare învață în regim simultan, împărțiți în școlile din satele...

#StareaEducației (REPORTAJ) Școala în regim simultan, între efort și dăruire: lecții de la Cilibiu, comuna Golăiești, județul Iași