Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO) Raluca Ianegic: Complexitatea spectacolului coregrafic (…) m-a făcut să mă îndrept către posibilități de expresie de natură științifică

(AUDIO) Raluca Ianegic: Complexitatea spectacolului coregrafic (…) m-a făcut să mă îndrept către posibilități de expresie de natură științifică

Publicat de isoreanu, 8 octombrie 2022, 13:43

În timpul Săptămânii Dansului Contemporan, de la Iași, a fost lansată o carte importantă pentru acest domeniu, “Trasee coregrafice”, semnată de prof. univ. dr. Raluca Ianegic, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I. L. Caragiale”, din București. Volumul demonstrează că dansul și științele se află într-o relație care îmbogățește această artă. Argumentele sunt extrem de interesante nu numai pentru artștii coregrafi și dansatori, dar și pentru public.

Un material de Ioana Soreanu:

 

În cadrul Festivalului Dans, Artă, Multidisciplinaritate – DAM – organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iași și care se desfășoară, săptămâna aceasta, a fost lansată cartea “Trasee coregrafice”, semnată de prof. univ. dr. Raluca Ianegic, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I. L. Caragiale”, din București. Evenimentul a avut loc ieri la Muzeul Unirii din Iași.

Volumul  aduce elemente surprinzătoare pentru cunoașterea dansului contemporan. Mai exact, relația dintre dans și științe.

 

 

Reporter: Doamna profesor Raluca Ianegic, este o carte care ne arată cât de complexă este această artă a dansului contemporan și ce relație există între dans și științe. Nu ne-am fi gândit la asta!

Raluca Ianegic: Este adevărat, dar exact această complexitate a spectacolului coregrafic de care aminteați și exact capacitățile fantastice ale corpului de a vorbi și de a emana sensuri dincolo de o necesitate absolută a unei povești m-au făcut să mă îndrept către posibilități de expresie din areale și de natură științifică, firește, fără să absenteze din carte cele de literatură, de teozofie, de psihanaliză și de reperare, radiografiere a tuturor curentelor estetice pe care arta dansului le deține în clipa de față.

Ioana Soreanu: Demonstrația dumneavoastră din carte se bazează pe niște dialoguri pe care le-ați avut cu oameni de știință, demonstrând, repet, relația dintre dans și fizică, dans și matematică, dans și informatică. Este chiar surprinzător.

Raluca Ianegic: Da, am fost nevoită, având în vedere diversitatea arealelor abordate și mai ales problematici speciale ale matematicii și ale fizicii, să îmi aleg colaboratori, orice colaboratori, cum ar fi domnul Mircea Olteanu, directorul Departamentului de Matematică din cadrul Facultății de Matematică București, domnul profesor universitar Viorel Păun sunt persoane care iubeau pe de o parte arta spectacolului și a fost vital pentru mine să pot să dialoghez cu personaje care își manifestaseră interesul chiar pentru felul în care pot fi construite dramaturgii diverse și estetici diverse.

 

 

Volumul “Trasee coregrafice” a fost prezentat de lect. univ. dr. Călin Ciobotari, Director al Școlii Doctorale de Teatru de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iași.

Relația cu științele îmbogățește arta dansului contemporan, a spus Călin Ciobotari. Acesta a vorbit și despre existența unei filosofii a dansului, a mișcării care arată complexitatea și importanța acestei arte.

 

Călin Ciobotari: E o carte care m-a tulburat foarte mult, iarăși o încărcătură cultural-emoțională foarte intensă, însă într-adevăr, vine cu o ipoteză formidabilă și excelent argumentată a științificității artei, a capacității artei de a se deschide către o multitudine de alte domenii, astfel îmbogățindu-se pe ea însăși, astfel reușind să nu stagneze, să treacă mereu la o etapă următoare. Cartea are un colorit experimental foarte puternic și realmente e capabilă să inspire tinerii coregrafi ai prezentului.

Reporter: Spuneați în prezentare că mult timp, dansul n-a avut parte de atenția cuvenită. Se schimbă lucrurile în bine?

Călin Ciobotari: Da, categoric. Vorbim de dansul contemporan, că asta e tema de discuție. Încă din secolul XX, de la jumătatea secolului XX, mulți creatori, nu neapărat din lumea dansului, au simțit cât de ofertant este dansul pentru a lărgi orizonturi, pentru a ridica alte întrebări, pentru a ajuta alte arte. Și atunci, în jurul dansului, mai mult decât în jurul teatrului, mie asta mi se pare interesant, s-au născut filozofii ale fenomenului, filozofii ale dansului. La ora asta, putem vorbi despre o filozofie a mișcării, pe când despre filozofi ai teatrului, nu știu dacă ați auzit. Eu personal nu am auzit, așa încât, mie, din punctul ăsta de vedere, al conceptualizării, al capacității de teoretizare pe marginea fenomenului, dansul mi se pare ceva mai ofertant decât teatru.

 

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”