Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Iași: D.A.M. – punct și de la capăt

(AUDIO/FOTO) Iași: D.A.M. – punct și de la capăt

Publicat de isoreanu, 5 iulie 2023, 18:26

Înainte de vacanță, Iașiul a respirat dans contemporan în cea de-a treia ediție a D.A.M.3. Evenimentul devine unul consacrat în peisajul cultural al prașului. Concluzii, în dialogurile purtate de Ioana Soreanu cu doi dintre invitații speciali ai festivalului: prof uni. dr. Raluca Ianegic și profesorul Liviu Dospinescu de la Universitatea Laval, din Canada.

Cea de-a treia ediție a Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, organizat de Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași și coordonat de conf. univ.dr. Lorette Enache,  de la Secția Coregrafie, s-a încheiat.

Bucuria din timpul celor 8 zile de evenimente a făcut loc și tristeții că întâlnirile cu dansul contemporan și cu admiratorii lui s-au încheiat, deocamdată. Dar, peste un an, D.A.M. va deveni D.A.M.4.

 

 

Prof. univ. dr. Raluca Ianegic, un reper în dans și în dansul contemporan, a fost prezentă la Iași pentru fiecare dintre cele trei ediții de până acum:

Reporter: Care sunt impresiile despre DAM la cald, la câteva minute după ce s-a încheiat ultima dezbatere?

Raluca Ianegic: Da, eu sunt al 3-lea an aici și am avut de fiecare dată, la fiecare ediție, surprize extraordinar de plăcute. A fost o ediție cu propuneri foarte diverse, realizate de performeri cu experiențe diverse și cu vârste diverse. Asta este, probabil, bine, pentru că de un plus de efervescență manifestărilor și dă încredere celor care au evoluat.

Reporter: Cum găsiți dansul contemporan la Iași?

Raluca Ianegic: În plină dezvoltare. Este un fenomen care corespunde întru totul uneia dintre direcțiile enunțate pe afiș, multidisciplinaritate. Iată dansul contemporan în locuri neconvenționale, la orele cele mai diverse, cu un public oprindu-se și noaptea, în jurul orei 11,00 ori 12,00, pentru a vedea manifestări în spații extrem, extrem de diverse. Și, sunt foarte bucuroasă că totalitatea reprezentațiilor sunt adaptate perfect spațiului de evoluție. Este în această multidisciplinaritate, în această artă care se desfășoară în cadrul D.A.M.-ului, o pendulare extraordinar de interesantă între spectacolul coregrafic din spațiu convențional al scenei și performance-ul din alte locuri deosebit de interesante ca poziționare citadină.

 

Profesorul Liviu Dospinescu de la Universitatea Laval, din Canada, a fost copleșit de emoție după spectacolul „Nomad”, semnat Juan Luque Cruz, care a încheiat ediția din acest an a D.A.M., dar și de tristețea provocată de finalul întâlnirii:

Liviu Dospinescu: Prima impresie, sincer să fiu, e că uite că veni momentul să plecăm. Ne-a rupt spectacolul ăsta ultimul, „Nomad”…

Reporter: Al lui Juan Luque Cruz.

Liviu Dospinescu: …al lui Juan Luque Cruz, care are o sensibilitate aparte, iar pentru cei care străbat drumurile în lung și-n lat, e foarte… e foarte puternică starea, emoția pe care ți-o transmite. Iar despre D.A.M. ce să spun? Eu am fost la D.A.M.1, acum sunt la D.A.M.3 și văd că toți cei pe care i-am cunoscut la D.A.M.1, sau majoritatea sunt aici și că au parcurs ceva drum, s-au încărcat cu noi experiențe și cu noi dorințe și că își duc drumul mai departe, cu inspirație.

Reporter: Care este locul dansului contemporan astăzi în peisajul cultural, în lume și în România?

Liviu Dospinescu: Cred că după o serie de experiențe și prin artele performative și prin dialogul cu noile tehnologii ale scenei, cu proiecțiile, cei mai mulți artiști mi se pare sau, mă rog, artiștii care deja au explorat lucrurile astea mi se pare că se întorc, de fapt, înapoi la dans, la corp, la vibrația corpului, la relația cu spațiu, la relația cu partenerul și la relația cu o poveste, cu o emoție. Sunt și multe, multe exemple de coregrafii care merg mai înspre abstract, însă remarc totuși că emoția, în cele mai multe din spectacolele pe care eu le văd, poate și pentru că le plac și de-aia le și caut pe astea, lucrează foarte mult cu emoții, așa cum am văzut și la Juan Luque Cruz în „Nomad” și la alte spectacole din această ediție a D.A.M.

 

 

(Radio Iași/FOTO: Amina Elena Iacob și David Dumbravă)

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură