Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Exilul artistic al lui Sami Briss s-a încheiat. Artistul a revenit la Iași cu o expoziție retrospectivă.

(AUDIO/FOTO) Exilul artistic al lui Sami Briss s-a încheiat. Artistul a revenit la Iași cu o expoziție retrospectivă.

Publicat de isoreanu, 8 septembrie 2023, 12:07

Săptămâna aceasta, a fost deschisă, la Muzeul Unirii din Iași, expoziția artistului Sami Briss, născut la Iași și plecat din România cu mulți ani în urmă. Desăvârșirea sa ca artist a avut loc la Paris, unde a început și prietenia cu omul de teatru George Banu, cel care a avut ideea organizării acestui eveniment.

Ioana Soreanu a fost prezentă la vernisaj.

 

Muzeul Unirii din Iași a găzduit miercuri seara un eveniment de mare însemnătate și de mare emoție: revenirea în orașul natal a artistului plastic Sami Briss.

Sami Briss s-a născut în 1930 într-o casă din apropierea clădirii care astăzi adăpostește Muzeul Unirii. Artistul rememorează plimbările pe care le făcea, alături de mama sa, pe străzile din centrul orașului. Își amintește că trecea adeseori pe lângă această clădire fără să își poată imagina că va expune vreodată aici lucrările sale.

 

 

„Din Iaşul  marilor idei, al marilor iubiri, al primei mari uniri, al primului spectacol de teatru in limba română şi al primului muzeu memorial, din oraşul celor şapte coline, îşi trage rădăcinile artistice Sami Briss”, scrie în prezentarea sa, curatorul expoziției, Adina Rențea, preşedinte al Asociației Culturale Pentru Sprijinirea Artelor Frumoase, de la care aflăm mai multe despre artist și despre eveniment:

 

Adina Rențea: Este un demers, așa cum spuneam și în deschiderea vernisajului, cel mai amplu demers cultural artistic despre opera lui Sami Briss, a fost prezent în aproape toată lumea, în așa multe galerii și muzee, așa cum spunea și domnia sa la deschidere, dar un număr atât de mare de lucrări, peste 120 de lucrări, care să însumeze picturi în ulei, desen și sculptură, n-au fost niciodată la un loc, într-o expoziție, oriunde ar fi fost ea și într-un număr atât de mare. Și încă ceva, este o expoziție retrospectivă, nu este o expoziție de etapă, nu reprezintă creațiile din ultima perioadă ale lui Sami Briss. Expoziția aceasta este o expoziție care rememorează o viață artistică, un trecut care a început acum mulți, mulți ani, undeva prin 1957, cu acea expoziție interzisă și afișul expoziției aceleia care ar fi trebuit să fie deschisă la momentul respectiv și o mare parte dintre lucrări, artistul le-a păstrat cu sfințenie și se află astăzi în expoziție. Practic, cum spune el, se întorc acasă sau s-au întors acasă și eu am fost foarte emoționată de faptul că le-a păstrat atâta timp, nu le-a vândut. Foarte multe dintre lucrările în discuție sunt de vânzare, acelea nu sunt de vânzare pentru că este crezul lui artistic, practic este drumul, de unde a început drumul lui. Și practic, ca și în cazul altor artiști, refuzul de a face o expoziție în România care să corespundă regimului de atunci a însemnat pașaportul lui pentru eternitate, pentru că nu știm ce s-ar fi întâmplat dacă ar fi rămas aici. În schimb, plecarea dincolo de granițele țării i-a schimbat numele, i-a schimbat viața, i-a schimbat eternitatea.

Ioana Soreanu:  Un artist avangardist.

Adina Rențea: Un artist avangardist, în primul rând, care a păstrat rădăcinile locului de unde a plecat, ceea ce este foarte important. Un artist care s-a adaptat lumii în care a trăit și prin care a plecat. Vreau să vă spun că de când a plecat din România și până a ajuns în în Haifa, el a trecut printr-o serie de orașe importante și desenele lui, lucrările lui, sigur, nu sunt făcute publice, s-au adaptat stilului de atunci al artei din zonele respective, adică el a luat contact cu ele și a încercat să se integreze, să și le asimileze și să-și creeze acest stil profund recognoscibil de atâția ani. După aceea, faptul că a ajuns în Franța și, odată cu deschiderea de care a beneficiat acolo prin expozițiile în toată lumea, dar cu precădere anii din Franța au însemnat împrumuturile stilistice din arealul unor artiști foarte importanți ai momentului. El a dezvoltat o prietenie de ani de zile cu Marcel Iancu, cofondatorul mișcării Dada, cu Victor Brauner, a trăit în arealul lui Picasso și a lui Paul Klee, ori toate astea sunt foarte recognoscibile, fără să-i afecteze arta lui proprie, fără să-i afecteze eul interior, instrumentul lui principal, și anume identitatea lui. Nu, a asimilat-o și a instrumentat-o într-un mod propriu. De aceea, stilul lui este ușor recognoscibil și chiar dacă găsim influențe și le regăsim din alți mari artiști, el are amprenta lui inconfundabilă.

Sami Briss are farmecul pe care îl dau inteligența, profunzimea emoțională și un rafinat simț al umorului.

A urmat Institutul de Arte Plastice din București. Prima sa expoziție de pictură a fost interzisă în 1957 pentru că nu corespundea ideologiei regimului opresiv de atunci, și anume realismului socialist, ideologie care impusă cu orice preț. Iar pentru Sami Briss prețul a fost mare, el a trebuit să părăsească România pentru a se exprima liber ca artist. A putut să facă asta în Israel și în Franța.

Revenirea sa în România, cu această expoziție, a fost ideea marelui om de teatru George Banu, un prieten despre care Sami Briss vorbește cu emoție:

 

Ioana Soreanu: V-ați întors acasă, acasă în Iași, acasă la Muzeul Unirii, la 150 de metri de locul în care v-ați născut.

Sami Briss: Adevărul este că nu e pentru prima dată când mă întorc la Iași, dar emoția nu e aceeași. E adevărat că, cu toate tablourile, cu problemele mele, cu tablouri refuzate și acum în sfârșit expuse, e un retour care-mi face mare plăcere și trebuie să recunosc cu o oarecare emoție.

Ioana Soreanu: Sunteți un artist complex, un artist avangardist, dar care își păstrează identitatea. Rădăcinile acestea se simt în toate lucrările dumneavoastră.

Sami Briss: E fără voia mea, e imprimat în mine, în activitatea mea. Cred că nimeni nu se poate desface de lucruri acumulate înainte cu ani de zile. Le port mine și, din când în când, toate lucrurile astea ies la iveală și câteodată îmi fac rău, câteodată mare plăcere.

Ioana Soreanu: Unele din lucrările dumneavoastră spun foarte mult din istoria dumneavoastră personală, o parte din ea dureroasă.

Sami Briss: Nu e voit. Tot ce e pe pânză poate că e gândit, poate că-i ascuns de multă vreme, dar, lucrurile ies facă voia mea.

Ioana Soreanu: Cum ați regăsit Iașiul, orașul? V-ați plimbat mult zilele acestea prin oraș, pe străzile acestea din centru.

Sami Briss: Îl cunosc bine. E adevărat că nu mai găsesc niciun loc asemănător cu locurile de care-mi aduceam aminte de când eram copil. Casele distruse, mă rog… Iașiul și-a pierdut din identitatea pe care o cunoșteam eu. Dar, probabil că e cursul istoriei.

Ioana Soreanu: Ați vorbit cu foarte mare plăcere, și cu o afecțiune, și cu emoție despre întâlnirea dumneavoastră și despre rolul pe care l-a jucat George Banu în revenirea dumneavoastră.

Sami Briss: George Banu a fost un foarte bun prieten al meu, cu mare, mare părere de rău am fost prieteni pentru prea scurtă vreme. L-am cunoscut prea târziu. George mă chema la 3:00 dimineața ca să-mi citească ce a scris noaptea și eu îi trimiteam… În sfârșit, eram prieteni, cum se spune pe românește, ”la cataramă”? George este inițiatorul acestei expoziții. Și chiar am să vă spun o… în sfârșit… o chestie dureroasă. George a fost la mine, invitat la masă, într-o seară, în luna ianuarie. A plecat de la mine și mi-a spus, ”știu că trebuie să scriu articolul pentru catalogul expozițiilor din România. O să-l aibă în câteva zile, la Iași”. La ora 3:00 dimineața m-a trezit și mi-a citit ce a scris. A doua zi dimineață era la spital, într-o săptămână nu mai era. Erau ultimele cuvinte pe care le-a scris, vi le spun cu emoție.

Ioana Soreanu: Acest demers al dumnealui și al dumneavoastră, împreună, a devenit realitate.

Sami Briss: A devenit realitate, dar cu mare părere de rău, a devenit realitate cu mine și cu Adina Rențea, dar fără George.

 

 

Revenirea artistului Sami Briss acasă a fost marcată cum se cuvine de autorități. Consiliul Local Iași i-a conferit titlul de cetățean de onoare, iar primarul Mihai Chirica a fost prezent la vernisajul de la Muzeul Unirii și i-a înmânat artistului medalia și placheta:

 

Iașiul are recunoștință pentru valorile sale, chiar dacă istoria n-a reușit să și le țină acasă. Poate că a fost mai bine așa, poate că a reușit acolo să devină ceea ce este astăzi și în felul acesta să punctăm și valoarea domniei sale. E un moment și reparatoriu, din punct de vedere al comunității, pentru că comunitatea a lansat de-a lungul istoriei sale, mă refer la comunitatea evreilor, foarte mulți oameni valoroși și nu ne referim doar la artiști plastici, știm foarte bine, oameni de știință, matematicieni, medici și multe, multe alte personalități. Și o chestiune care ține și de relația mea intimă cu comunitatea, am crescut pe lângă comunitate, de mic copil, în cartier, unde m-am născut și am rămas atașat, așa, de prieteniile din copilărie, având prieteni evrei. Sper să pot duce acest gând mai departe.

 

Expoziția poate fi vizitată, la Muzeul Unirii, timp de două săptămâni.

 

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”