Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Cristian Nae: În momentul în care un pictor își propune să construiască o narațiune despre istorie (…) el este cumva în siajul (…) unui jurnalist de investigație.

(AUDIO/FOTO) Cristian Nae: În momentul în care un pictor își propune să construiască o narațiune despre istorie (…) el este cumva în siajul (…) unui jurnalist de investigație.

Publicat de isoreanu, 4 martie 2023, 14:02

La Borderline Art Space din Iași, a fost vernisată, joi, expoziția artistului Ciprian Tokar. Acesta interpretează pictural imagini foto și video din istoria în desfășurare în Ucraina, din 2014 și până astăzi. Ioana Soreanu a participat la eveniment:

Ioana Soreanu: Imaginile oribile ale războiului din Ucraina, care circulă pe rețelele de socializare și în mass-media, sunt copleșitoare. Aceste imagini rămân documente importante care, mai târziu, vor spune poveștile îngrozitoare ale victimelor acestui război.

Artistul Ciprian Tokar, din Cernăuți, absolvent al Universității de Arte “George Enescu”, a deschis, aseară, la Galeria Borderline Art Space din Iași, prima sa expoziție personală care poate fi vizitată până la 26 martie. Instalația picturală se numește “Cutia neagră a crizei din Ucraina”, iar lucrările interpretează imagini din timpul Euromaidanului de la Kiev, dar și din timpul invaziei rusești din Ucraina, de la începutul căreia a trecut un an. Această instalație este ca o cutie neagră a unui avion care păstrează dovezile tragediei, a explicat Ciprian Tokar:

Ciprian Tokar: Am considerat că, criza din Ucraina, în complexitatea ei, ascunde informații care, probabil, au fost transmise de discursurile oficiale, dar nu în totalitate și, oarecum, încerc să aduc niște informații alternative despre aceste evenimente care s-au întâmplat în Ucraina, despre revoluție, despre război. Am preluat niște imagini de pe internet, din mass-media, din rețelele de socializare pe care le-am prelucrat, le-am manipulat pictural, așa încât să le transform în imagine pictată. Am încercat să adaptez de fapt niște imagini fotografice în mediul pictural.

 

 

Ioana Soreanu: Investigarea surselor de unde provin imaginile îl transformă pe artist, într-o oarecare măsură, în jurnalist. Rămâne rezerva asupra subiectivismului artistului spre deosebire de jurnalist. Scopul actului artistic nu este, în definitiv, de a stabili adevăruri, ci de a emoționa. Curatorul expoziției, conf. univ. dr. Cristian Nae, de la Universitatea de Arte “George Enescu” din Iași:

Cristian Nae: Este un proiect de cercetare, de investigare a imaginilor care circulă pe canalele social media, dar și a imaginilor care sunt vehiculate în mass-media care, știm foarte bine, la rândul său că este segregată: unele dintre canalele respective sprijină un anumit tip de narațiune, în particular despre războiul din Ucraina, dar nu numai; altele propun o altă interpretare a acelor evenimente. Și se poate ajunge la situație în care aceeași imagine este oferită drept evidență sau drept mărturie pentru un fapt istoric resemnificat sau reinterpretat în funcție de tipul de comentariu pe care îl găsim atunci când lecturăm respectiva imagine. În momentul în care un pictor își propune să construiască o narațiune despre istorie și mai ales despre istoria în desfășurare, el este constrâns să interogheze sursa imaginilor respective, veridicitatea lor și, făcând acest lucru, el este cumva în siajul unui reporter, unui jurnalist de investigație. Sigur, este o parte a unei cercetări artistice care nu își propune să înlocuiască și nici nu va putea înlocui, ci dimpotrivă, să complexifice o cercetare de tip jurnalistic, pentru că el nu-și propune să decidă care este adevărul despre un fapt istoric sau imaginea care chiar este adevărată și care fake news sau e manipulată, ci mai curând să stârnească publicului acest tip de scepticism, să ne facă conștienți că atunci când privim imagini, când ascultăm narațiuni, ele pot să aibă un soi de ideologie latentă și mai cu seamă să ne facă conștienți că și ele pot emoționa, ca și arta. Mi se pare că sarcina unui pictor care își asumă un proiect atât de complex și de dificil precum acela de a nara situații, procese de transformare istorică este un demers care în cele din urmă rămâne și un demers subiectiv. O cercetare artistică de acest gen devine complementară a ceea ce putem să întâlnim pe mass-media, fără, repet, să aibă pretenția de a rezolva vreo problemă istorică sau de a depozita vreun adevăr, ci mai curând de a ne emoționa și de a integra aceste narațiuni subiective și aceste complexe procese de rememorare în viața noastră.

 

 

(Radio Iași/FOTO afiș, Borderline Art Space)

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”