Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) „Broken Fluidity” – Fluiditate și forță, în dans

(AUDIO/FOTO) „Broken Fluidity” – Fluiditate și forță, în dans

Publicat de isoreanu, 11 noiembrie 2023, 17:32

Dansatorii și coregrafii din Iași s-au bucurat, săptămâna aceasta, de întâlnirea și de experiența lucrului cu o dansatoare importantă, Catarina Carvalho.

Ioana Soreanu a urmărit evenimentul:

Ioana Soreanu: Dansatoarea Catarina Carvalho a fost invitată, săptămâna aceasta, a Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași. Artista a susținut câteva ateliere pentru studenții, masteranzii și doctoranții de la specializarea Coregrafie și pentru elevii de la Colegiul Național de Artă ”Octav Băncilă”. Luni (n.r. 6 noiembrie), Institutul Francez a găzduit o conferință care a deschis evenimentul. Sala de conferințe de la Casa Muzeelor a fost neîncăpătoare în următoarele zile, un număr mare de participanți dorind să lucreze alături de Catarina Carvalho. Plină de energie și deschisă dialogului artista s-a bucurat, la rândul ei, de această experiență.

Care este impresia dumneavoastră după o săptămână de lucru?

Catarina Carvalho: A fost minunat să lucrez cu studenții, sunt foarte entuziaști și motivați. A fost o plăcere să fiu aici și să-i întâlnesc pe toți acești oameni. Nu m-am așteptat să găsesc atâta energie și a fost foarte, foarte bine.

Ioana Soreanu: I-ați învățat pe studenți o anumită tehnică sau i-ați invățat cum să-și creeze propria lor tehnică de dans?

Catarina Carvalho: Mai degrabă să-și creeze propria coregrafie și propria mișcare. Le-am oferit informații și i-am inițiat în stilul meu, dar i-am încurajat să-și exploreze propria creativitate. Am încercat să ne concentrăm pe asta, nu am vrut să le transmit eu totul.

Ioana Soreanu: Cum ați descrie stilul dvs. de dans? Am văzut demonstrații de mișcare, de mișcare fluidă, de improvizație, elemente de balet.

Catarina Carvalho: Da, este un stil versatil și îmi place să experimentez diferite situații, diferite moduri de mișcare în funcție de inspirație, dar aș spune că este o mișcare fluidă, dar articulată. Pe de altă parte, îmi plac mișcările rapide și puternice, cred că așa aș descrie stilul meu de dans.

Ioana Soreanu: Titlul evenimentul este ”Broken Fluidity”, este corect?

Catarina Carvalho: De fapt, cred că da, îmi place mult titlul. Mă face să mă gândesc, „da, asta este, asta este ceea ce fac” și cred că este ceva adevărat în acest titlu, în mod sigur.

Ioana Soreanu: Sunteți pentru prima dată în Iași. V-a plăcut orașul?

Catarina Carvalho: Este un oraș frumos. Sunt pentru prima dată în România. Mă fascinează atât de multă istorie și arhitectura, atât de multe clădiri frumoase, este minunat și educativ.

 

Catarina Carvalho s-a născut la Lisabona și trăiește la Londra. A studiat în Franța și-a început cariera la Ballet du Opera Național du Rhin experimentând o gamă largă de roluri din repertoriul companiei. De asemenea, artista dansează pentru Compania Wayne McGregor din Londra și participă la turnee din întreaga lume. Catarina Carvalho are și o carieră didactică predând tehnici de balet și dans contemporan la diferite școli și colegii profesionale din Europa. Proiectul din acestă săptămână, desfășurat prin Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă, din cadrul UNAGE, a fost coordonat de conf.univ.dr. Lorette Enache. O coregrafă și un pedagog cu mare experiență, Lorette Enache mizează pe deschidere și pe colaborarea cu artiști de la companii importante pentru a oferi tinerilor dansatori din Iași prilejul de a cunoaște tehnici și stiluri diferite.

Ioana Soreanu: Devine un obicei, doamna Lorette Enache. Anul trecut, a venit din partea Preljocaj, o prestigioasă companie franceză de dans, a venit Guillaume Siard și, anul acesta, Catarina Carvalho, o dansatoare portugheză care dansează la Londra, dansează peste tot în lume, dar este stabilită la Londra. Vorbiți-ne despre Catarina.

Lorette Enache: Eu, într-adevăr, coordonez acest proiect de perfecționare, de, pot să spun, de diversitate și de interculturalitate, iar în acest an, o avem invitată pe Catarina, ea fiind o reputată dansatoare, pedagogă și coregrafă, în acest moment, pot spune, în toată lumea. Pot să vă mărturisesc, întâlnirea cu Catarina și prezența ei în mijlocul nostru ne onorează și, într-adevăr, simțim că tot bagajul și tot materialul coregrafic este dens, vast și vrem mai mult, mai mult.

Ioana Soreanu: Ce aduce ea nou ca stil sau ca metodă?

Lorette Enache: Ea împletește mai multe tehnici de dans: McGregor, Horton, Lemon, are și influențe Graham. Are un fler pedagogic remarcabil. Automat, se va decanta întregul bagaj instrumentar pe care ea îl livrează foarte rapid și foarte pedalat. Dorește să ne ofere cât mai mult din acumulările ei pedagogice, coregrafice și interpretative și pentru acest lucru îi mulțumim.

Ioana Soreanu: Interesul este foarte mare, sala de la Casa Muzeelor, care este din nou gazda dumneavoastră pentru astfel de evenimente, este neîncăpătoare. Foarte mulți studenți și foarte mulți elevi de la ”Octav Băncilă” au venit să participe. Unii dintre ei, din păcate, nu pot să asiste pentru că nu este loc să lucreze toți.

Lorette Enache: Partenerii noștri de la Casa Muzeelor cărora le mulțumesc, respectiv, doamnei Nicoleta Dabija, ca și în anul trecut, la masterclass-ul suținut de Guillaume Siard,  ne-a oferit sala de conferințe care a devenit sală de dans pentru câteva zile pe parcursul masterclass-ului și, într-adevăr, sala este înțesată de privitori, de interpreți, de cursanți, de profesori. Vreau să cred că, pe viitor, vom găsi împreună, în sfârșit, o posibilitate de a obține un spațiu în care dansul să se regăsească într-o dimensiune normală, de cercetare și explorare.

Etichete:
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”
Life luni, 17 noiembrie 2025, 13:55

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  

Ministerul Educației a lansat Programul național pentru pilotarea sistemică a planurilor cadru în învățământul liceal, un demers amplu care...

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”