Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) „Broken Fluidity” – Fluiditate și forță, în dans

(AUDIO/FOTO) „Broken Fluidity” – Fluiditate și forță, în dans

Publicat de isoreanu, 11 noiembrie 2023, 17:32

Dansatorii și coregrafii din Iași s-au bucurat, săptămâna aceasta, de întâlnirea și de experiența lucrului cu o dansatoare importantă, Catarina Carvalho.

Ioana Soreanu a urmărit evenimentul:

Ioana Soreanu: Dansatoarea Catarina Carvalho a fost invitată, săptămâna aceasta, a Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași. Artista a susținut câteva ateliere pentru studenții, masteranzii și doctoranții de la specializarea Coregrafie și pentru elevii de la Colegiul Național de Artă ”Octav Băncilă”. Luni (n.r. 6 noiembrie), Institutul Francez a găzduit o conferință care a deschis evenimentul. Sala de conferințe de la Casa Muzeelor a fost neîncăpătoare în următoarele zile, un număr mare de participanți dorind să lucreze alături de Catarina Carvalho. Plină de energie și deschisă dialogului artista s-a bucurat, la rândul ei, de această experiență.

Care este impresia dumneavoastră după o săptămână de lucru?

Catarina Carvalho: A fost minunat să lucrez cu studenții, sunt foarte entuziaști și motivați. A fost o plăcere să fiu aici și să-i întâlnesc pe toți acești oameni. Nu m-am așteptat să găsesc atâta energie și a fost foarte, foarte bine.

Ioana Soreanu: I-ați învățat pe studenți o anumită tehnică sau i-ați invățat cum să-și creeze propria lor tehnică de dans?

Catarina Carvalho: Mai degrabă să-și creeze propria coregrafie și propria mișcare. Le-am oferit informații și i-am inițiat în stilul meu, dar i-am încurajat să-și exploreze propria creativitate. Am încercat să ne concentrăm pe asta, nu am vrut să le transmit eu totul.

Ioana Soreanu: Cum ați descrie stilul dvs. de dans? Am văzut demonstrații de mișcare, de mișcare fluidă, de improvizație, elemente de balet.

Catarina Carvalho: Da, este un stil versatil și îmi place să experimentez diferite situații, diferite moduri de mișcare în funcție de inspirație, dar aș spune că este o mișcare fluidă, dar articulată. Pe de altă parte, îmi plac mișcările rapide și puternice, cred că așa aș descrie stilul meu de dans.

Ioana Soreanu: Titlul evenimentul este ”Broken Fluidity”, este corect?

Catarina Carvalho: De fapt, cred că da, îmi place mult titlul. Mă face să mă gândesc, „da, asta este, asta este ceea ce fac” și cred că este ceva adevărat în acest titlu, în mod sigur.

Ioana Soreanu: Sunteți pentru prima dată în Iași. V-a plăcut orașul?

Catarina Carvalho: Este un oraș frumos. Sunt pentru prima dată în România. Mă fascinează atât de multă istorie și arhitectura, atât de multe clădiri frumoase, este minunat și educativ.

 

Catarina Carvalho s-a născut la Lisabona și trăiește la Londra. A studiat în Franța și-a început cariera la Ballet du Opera Național du Rhin experimentând o gamă largă de roluri din repertoriul companiei. De asemenea, artista dansează pentru Compania Wayne McGregor din Londra și participă la turnee din întreaga lume. Catarina Carvalho are și o carieră didactică predând tehnici de balet și dans contemporan la diferite școli și colegii profesionale din Europa. Proiectul din acestă săptămână, desfășurat prin Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă, din cadrul UNAGE, a fost coordonat de conf.univ.dr. Lorette Enache. O coregrafă și un pedagog cu mare experiență, Lorette Enache mizează pe deschidere și pe colaborarea cu artiști de la companii importante pentru a oferi tinerilor dansatori din Iași prilejul de a cunoaște tehnici și stiluri diferite.

Ioana Soreanu: Devine un obicei, doamna Lorette Enache. Anul trecut, a venit din partea Preljocaj, o prestigioasă companie franceză de dans, a venit Guillaume Siard și, anul acesta, Catarina Carvalho, o dansatoare portugheză care dansează la Londra, dansează peste tot în lume, dar este stabilită la Londra. Vorbiți-ne despre Catarina.

Lorette Enache: Eu, într-adevăr, coordonez acest proiect de perfecționare, de, pot să spun, de diversitate și de interculturalitate, iar în acest an, o avem invitată pe Catarina, ea fiind o reputată dansatoare, pedagogă și coregrafă, în acest moment, pot spune, în toată lumea. Pot să vă mărturisesc, întâlnirea cu Catarina și prezența ei în mijlocul nostru ne onorează și, într-adevăr, simțim că tot bagajul și tot materialul coregrafic este dens, vast și vrem mai mult, mai mult.

Ioana Soreanu: Ce aduce ea nou ca stil sau ca metodă?

Lorette Enache: Ea împletește mai multe tehnici de dans: McGregor, Horton, Lemon, are și influențe Graham. Are un fler pedagogic remarcabil. Automat, se va decanta întregul bagaj instrumentar pe care ea îl livrează foarte rapid și foarte pedalat. Dorește să ne ofere cât mai mult din acumulările ei pedagogice, coregrafice și interpretative și pentru acest lucru îi mulțumim.

Ioana Soreanu: Interesul este foarte mare, sala de la Casa Muzeelor, care este din nou gazda dumneavoastră pentru astfel de evenimente, este neîncăpătoare. Foarte mulți studenți și foarte mulți elevi de la ”Octav Băncilă” au venit să participe. Unii dintre ei, din păcate, nu pot să asiste pentru că nu este loc să lucreze toți.

Lorette Enache: Partenerii noștri de la Casa Muzeelor cărora le mulțumesc, respectiv, doamnei Nicoleta Dabija, ca și în anul trecut, la masterclass-ul suținut de Guillaume Siard,  ne-a oferit sala de conferințe care a devenit sală de dans pentru câteva zile pe parcursul masterclass-ului și, într-adevăr, sala este înțesată de privitori, de interpreți, de cursanți, de profesori. Vreau să cred că, pe viitor, vom găsi împreună, în sfârșit, o posibilitate de a obține un spațiu în care dansul să se regăsească într-o dimensiune normală, de cercetare și explorare.

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”