Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi din Iași calificați în lotul lărgit pentru a participa la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială. ”Fiind un domeniu atât de nou, dar mai ales ca subiect academic, resursele sunt foarte limitate și cred că asta este cea mai mare problemă pe care o întâmpinăm în pregătirea noastră.”

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi din Iași calificați în lotul lărgit pentru a participa la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială. ”Fiind un domeniu atât de nou, dar mai ales ca subiect academic, resursele sunt foarte limitate și cred că asta este cea mai mare problemă pe care o întâmpinăm în pregătirea noastră.”

Publicat de Andreea Drilea, 13 iunie 2025, 12:17

A doua ediție a Olimpiadei Naționale de Inteligență Artificială a avut loc în luna mai, o competiție dedicată elevilor pasionați de noile tehnologii, iar doi elevi ieșeni, de la Colegiul Național, s-au remarcat obținând rezultate deosebite. Este vorba despre Ștefan Asandei, din clasa XI-a, care a obținut Premiul al II-lea și Medalie de aur și s-a calificat în lotul lărgit, și despre Lorena Danțoș, tot clasa XI-a, care a obținut Mențiune și Medalie de argint, precum și calificare în lotul lărgit.

De altfel, rezultatele deosebite obținute de elevii ieșeni la competițiile desfășurate în luna mai confirmă valoarea școlii ieșene de informatică. Vorbim însă în mod particular despre Olimpiada de Inteligență Artificială, pentru că o astfel de competiție este nouă, se află la a doua ediție și pentru că inteligența artificială este un domeniu în plină expansiune.

Ștefan Asandei și Lorena Danțoș, însoțiți de doamnele profesoare Emanuela Pădurariu și Elena Rotaru, au fost invitații colegei noastre, Andreea Daraban,  care a încercat să afle cum se pregătesc acești tineri talentați pentru competițiile naționale și internaționale, ce provocări întâmpină și ce perspective le oferă acest domeniu, cel al inteligenței artificiale.

Andreea Daraban: Cum a început interesul vostru pentru inteligența artificială și ce anume v-a motivat să participați la această olimpiadă?

Lorena Danțoș: Interesul pentru inteligența artificială a pornit, în primă fază, din interesul pentru informatică. În clasele a IX-a și a X-a am început să lucrez pe acest domeniu, să mă interesez de el și, desigur, am văzut că există această olimpiadă și mi s-a părut foarte interesantă, având în vedere că în domeniul informaticii sunt foarte multe olimpiade. Pe aceasta am remarcat-o și am dorit să particip.

Ștefan Asandei: Pasiunea mea pentru acest domeniu a pornit încă din clasa a IX-a, din dorința mea de a îmbina informatica și matematica. Am urmărit tot felul de competiții adiacente cu acest domeniu, până când, anul acesta, s-a putut organiza o olimpiadă oficială cu toate etapele necesare, în care am putut să-mi desfășor pasiunea.

 

Andreea Daraban: Cu ce este diferită această olimpiadă de celelalte din același domeniu al informaticii. Ce are specific?

Ștefan Asandei: Specific ar fi necesitatea elevilor de a înțelege datele cu care lucrează, de a modela situații reale. Inteligența artificială presupune să poți să modelezi o relație reală cu ajutorul calculatorului. Astfel, elevii trebuie să dea dovadă de gândire critică și de tot felul de abilități necesare în vremurile noi.

Andreea Daraban: În ce au constat probele la care ați participat voi anul acesta? În luna mai a fost Olimpiada Națională. Cum se desfășoară o astfel de competiție?

Lorena Danțoș: Competiția este asemănătoare cu alte olimpiade, în sensul că există niște subiecte propuse și un timp de rezolvare, însă ce aș putea spune că este specific olimpiadelor de Informatică este că se desfășoară pe calculator. În rest, în funcție de fiecare etapă a olimpiadei, materia este mai mult sau mai puțin cuprinzătoare. La etapa județeană am avut ca materie ceva mai simplu, niște baze de date, iar apoi dificultatea s-a mărit. La etapa națională am avut și de procesat imagini sau texte scrise.

Andreea Daraban: Și cât durează o astfel de probă?

Lorena Danțoș: Până acum, probele au durat câte patru ore, și la județeană și la națională. Pentru baraj vor fi trei probe a câte patru – cinci ore, deci se va tripla timpul.

Andreea Daraban: Urmează să participați la un baraj, ați fost acceptați în lotul lărgit, asta înseamnă că dacă treceți de acest baraj participați la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială.

Ștefan Asandei: Da. În urma barajului vor fi selectați 8 elevi pentru Olimpiada Internațională din Beijing din 2025 și încă 4 elevi pentru Internaționala din 2026 din Slovenia.

Andreea Daraban: Ați început deja pregătirea imediat ce ați aflat că sunteți în lotul lărgit. Timpul este scurt, nu?

Lorena Danțoș: Sigur că da. Ideea este că mereu a fost problema resurselor, fiind un domeniu atât de nou, atât de nou în întreaga lume, dar mai ales ca subiect academic, resursele sunt foarte limitate și cred că asta este cea mai mare problemă pe care o întâmpinăm în pregătirea noastră. Și, desigur, dificultatea este și mai mare pentru lot, fiind de fapt aceeași cu cea de la Olimpiada Internațională.

Andreea Daraban: Mă îndrept către doamnele profesoare.  Ce metode și ce resurse ați utilizat pentru a-i pregăti pe acești tineri talentați să ajungă să facă performanță?

Emanuela Pădurariu: În primul rând, eu am folosit resursele puse la dispoziție de UPIR, Uniunea Profesorilor de Informatică din România, în colaborare cu Universitatea, care a și format 150 de cadre didactice anul trecut și am participat la aceste cursuri. Dar pentru acest nivel, în această etapă, am căutat cursuri de la universitate și împreună cu Ștefan am încercat să căutăm pe toate site-urile internaționale subiecte. În schimb, nu prea găsim și feedbackul, adică soluțiile, să putem să realizăm o evaluare dacă lucrăm corect sau nu. Într-adevăr, lipsa resurselor clare și oficiale este o problemă principală în pregătirea la acest nivel. Noi avem materiale, pentru că am propus opționale, și fac referire la colegii mei din catedră, legate de inteligența artificială și legate de limbajul Python, dar sunt la nivel mediu, nu avansat. Aici este o problemă foarte mare pentru elevi și o provocare pentru noi, profesorii.

Andreea Daraban: Aveți sprijin pentru aprofundarea domeniului? Profesorul trebuie să țină mereu pasul cu inovarea, mai ales în domeniul acesta al informaticii, și consider că este nevoie de sprijin pentru a te perfecționa și mai departe pentru a putea transmite cunoștințele unor tineri atât de talentați și dornici să participe la competiții de o asemenea anvergură.

Elena Rotaru:  Avem noroc că avem cursurile de formare. Prin intermediul lor reușim să ținem pasul cu tehnologia, până într-un anumit punct, pentru că deja la nivelul acesta, la care au ajuns cei doi elevi ai noștri, este foarte dificil. Am căutat pe platforme internaționale materiale ca să pot să o ajut pe Lorena în acest proces și dacă la partea teoretică am reușit, oarecum, să acoperim, au venit părțile practice Iar la partea practică deja era mult mai greu să găsim teste, exerciții, pe care să reușim să le rezolvăm. Dar, încercăm împreună cu elevii și cu ceilalți colegi profesori să oferim ce este mai bun.

Andreea Daraban: Pentru a avea succes, cred că trebuie să fii autodidact, nu? Mai mult decât să aștepți, eu știu, o perfecționare oferită de minister sau de alte entități.

Elena Rotaru: Este multă muncă individuală, sunt foarte multe platforme astăzi care pun la dispoziție diferite cursuri gratuite.  Unele sunt  și contra cost, dar poți să te perfecționezi și în mod gratuit, dacă îți dorești cu adevărat, să poți să reușești mai departe să înveți elevii. Iar prin intermediul acestor cursuri, chiar dacă nu ești în domeniu, ele sunt explicate așa cum ai putea să le aplici mai departe la ore. Așa că, pe baza cursurilor de formare făcute, am reușit să propunem opționale de Python, am reușit să o propunem, opționale de inteligență artificială, am reușit să îndrumăm copiii și să le spunem, uitați unde puteți să mergeți dacă vă doriți acest lucru.

Andreea Daraban: Cum sprijină inteligența artificială dezvoltarea elevilor?

Emanuela Pădurariu:  Privind din punctul de vedere al inteligenței artificiale pentru utilizator, am propus un opțional pentru clasa V-a, la nivel de începători, și în general îi învățăm cum să o utilizeze,  în sensul construirii sau găsirii de informații, găsirea unor soluții, deși inteligența artificială nu le oferă de cele mai multe ori soluțiile optime. Trebuie să știi cum funcționează AI, ca să-i adresezi întrebările potrivite. Eu am făcut un experiment cu elevii, acum trei ani, și mi-am conceput lecțiile, în anumite momente,  să folosească la clasă inteligență artificială. Studiul a durat șase luni, Ștefan a făcut parte din acest studiu și i-am rugat pe elevi, în funcție de disciplină, că avem și informatică și TIC, să-mi rezolve anumite sarcini de lucru cu ajutorul inteligenței artificiale, indiferent că erau la gimnaziu sau la liceu. Rezultatele au fost frumoase, le-am prezentat la Cercul Metodic al Profesorilor de Informatică. De asemenea, am provocat și studenții aflați în practică să ne descrie problemele pe care le-au întâmpinat, avantajele și dezavantajele folosirii inteligenței artificiale în cariera de profesor debutant. Inteligența artificială este limitată din punct de vedere al utilizatorilor.  Și, de asemenea, noi am tras atunci niște concluzii.  Într-adevăr, trebuie să ai niște reguli de utilizare, pentru că nu cred că este întotdeauna benefică utilizarea inteligenței artificiale.

Andreea Daraban: Așadar, este nevoie de o etică a utilizării acestei inteligențe artificiale.

Emanuela Pădurariu: Exact, dar noi vrem să-i sensibilizăm, asta ne-am propus atunci, să sensibilizăm elevii. Chiar la un moment dat, eu am venit cu propunerea să primească puncte în plus la evaluare, dacă reușesc să încurce inteligența artificială.  Am lucrat pe niveluri, de la clasa  V-a până la XII-a, la Informatică și TIC, și cred că rezultatele au fost frumoase și ne-au îndemnat spre meditație. Cred că trebuie să ne oprim, puțin,  asupra părții de metodică, și anume cum utilizăm inteligența artificială la clasă ca profesori și desigur ca elevi. Dacă mergem pe partea de programare, atunci  s-a văzut și mai mult faptul că este limitată. Elevii nu reușeau să scrie programe foarte performante cu ajutorul inteligenței artificiale. Și am tras concluzia că, totuși, nu avem de ce să ne temem de inteligența artificială atât timp cât noi înțelegem cum funcționează aceasta, cât timp noi suntem creatorii ei. Ștefan este, într-adevăr, un pasionat de inteligență artificială de circa trei ani de zile și a aplicat-o la diferite competiții internaționale, naționale, unde a luat premii prin proiecte practice.

Andreea Daraban: Înțeleg că există un proiect al Ministerului Educației care presupune utilizarea inteligenței artificiale în școală. Colegiul Național din Iași este una dintre instituțiile de învățământ selectate în acest proiect.  

Elena Rotaru: Deocamdată nu avem foarte multe detalii. Știu că școala noastră a intrat în acest proiect. Așteptăm  să vedem resursele care vor veni, ca să putem să ajutăm mai departe copiii. Și bineînțeles că inteligența artificială nu se oprește doar la profesorii de informatică. Ea poate fi accesată în orice domeniu, de către profesorii de la orice fel de disciplină. Și cu siguranță acest proiect va ajuta mult școala, pentru că va ajuta elevii care participă la aceste competiții, să acceseze niște resurse, care poate acum încă nu le avem.

Andreea Daraban: Considerați că profesorii ar trebui să folosească aceste instrumente pentru că sunt benefice în predare, îi ajută în munca lor.

Emanuela Pădurariu: Cred că aici trebuie să facem o echipă interdisciplinară și să ne adunăm în jurul mesei de lucru, în ateliere de lucru și să punem cap la cap, să vedem cum funcționează, cum o putem utiliza ca  instrument pentru toate disciplinele.

Andreea Daraban: Vine tehnologia peste noi, nu putem sta deoparte.

Emanuela Pădurariu:  Exact, nu putem să fugim, trebuie să luăm problema și să vedem cum o aplicăm corect. Asta este părerea mea. De aceea, am încurajat elevii să folosească inteligența artificială, sub supravegherea, desigur, a cadrelor didactice și încurajez în continuare să o utilizăm. Dar nu trebuie să uităm că, în același timp, trebuie să pregătim acești tineri minunați, astfel încât să putem, totuși, să o programăm noi.

Andreea Daraban: Pe finalul dialogului nostru, aș vrea să închei așa cum am început, cu cei doi tineri talentați, cei doi olimpici, singurii elevi din județul Iași care s-au calificat în lotul lărgit și care vor susține probele de baraj pentru a participa la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială. Este un domeniu pe care doriți să vă axați și pe viitor?

Ștefan Asandei: Da, eu aș dori să mă axez la facultate și să urmez și studii superioare pe acest domeniu. Doresc să merg pe partea de inginerie, dar și să îmbin cu inteligență artificială.

Andreea Daraban: În România sau în străinătate?

Ștefan Asandei: În străinătate. Nu sunt decis unde voi merge. Momentan, sunt deschis la mai multe oportunități.

Lorena Danțoș: Desigur că și eu mă gândesc la acest domeniu, încă nu sunt total decisă, însă în domeniul informaticii este clar că vreau să mă dezvolt. Desigur că inteligența artificială ar fi o oportunitate foarte mare, mai ales că deja pot spune că am anumite cunoștințe. Mă voi gândi.

Andreea Daraban: Te-ai gândit ce vei urma după ce vei termina liceul?

Lorena Danțos: Da, Facultatea de Informatică. Nu știu dacă aici sau în afară. Urmează să mă decid.

Varianta audio a interviului:

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”