Ascultă Radio România Iași Live

(FOTO/AUDIO) Guillaume Siard: Preljocaj, un stil care permite dansatorilor să interpreteze propunerea coregrafului

(FOTO/AUDIO) Guillaume Siard: Preljocaj, un stil care permite dansatorilor să interpreteze propunerea coregrafului

Publicat de isoreanu, 13 decembrie 2022, 18:13 / actualizat: 18 decembrie 2022, 16:04

Masterclass-ul susținut timp de o săptămână la Iași de directorul Școlii de Dans din cadrul Companiei Naționale de Artă Coregrafică PRELJOCAJ din Franța, Giullaume Siard, s-a încheiat.

Stilul de dans PRELJOCAJ este unul consacrat în coregrafia internațională. Balerinii, coregrafii, dar și actori din Iași au avut prilejul să cunoască și să exerseze acest stil datorită unui proiect al Institutului de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul Universității Naționale de Arte “George Enescu” din Iași, coordonat de conf. univ. dr. Lorette Enache. Școala Doctorală de Teatru din cadrul UNAGE a participat, de asemenea, la organizarea evenimentului.

Precizie matematică frumos învăluită în libertatea interpretării, o coregrafie inspirată din mai multe stiluri de dans, așa se descrie în doar câteva cuvinte baletul PRELJOCAJ.

 

Reporter: Domnule Guillaume Siard, ce este “tehnica Preljocaj”?

Guillaume Siard: Este mai degrabă un stil, un mod în care coregraful trebuie să organizeze dansul și să compună mișcarea. Este un stil care permite dansatorilor să interpreteze propunerea coregrafului.

Reporter: Este o simbioză între baletul clasic și dansul contemporan?

Guillaume Siard: Nu neapărat, pentru că Preljocaj este de fapt un coregraf de dans modern, de dans contemporan. El utilizează mișcări din toate tipurile de dans, el preia din stilul clasic, neoclassic, poate din street dance, orice tip de mișcare îl inspiră.

Reporter: Balerinii care participă la Masterclass au vorbit despre o precizie matematică a acestui stil.

Guillaume Siard: Da, este adevărat. Da, da, e ceva matematic în precizia gestului și, de asemenea, în conceperea coregrafiei, în modul de organizare a dansatorilor pe scenă.

Reporter: În același timp, există multă libertate de creație.

Guillaume Siard: În timpul conceperii mișcării, da. După aceea, când coregraful pregătește spectacolul, lasă la voia interpeților doar expresia fețelor. În orice caz, el este cel care decide mișcarea când creează spectacolul.

 

 

Reporter: Arta coregrafică a evoluat mult, devine tot mai complexă, nu mai spune doar poveștile clasice, devine profundă, transmite nu doar senimente, se adresează și rațiunii.

Guillaume Siard: Da, pentru că în coregrafiile moderne și contemporane poate exista un mesaj politc, sau un mesaj abstract, există, de asemenea, fir narativ, dar în orice caz, mă gândesc că iată, există lucruri mai concrete în raport cu viața noastră contemporană.

Reporter: De asemenea, mișcarea are nevoie de anumite lumini care să o pună în valoare. Dansul și luminile creează împreună un spectacol, am văzut asta în coregrafiile Preljocaj.

Guillaume Siard: Da, pentru că spectacolul este un întreg. Și asta încă de când Baletul rus al lui Diaghilev și Nijinsky au creat “Le Sacre du printemps”, împreună cu Stravinsky. Iată, există colaborare începând de la baletul rus, într-adevăr, în ceea ce privește luminile, este o colaborare între coregraf, regizor, scenograf, care face ca spectacolul să fie un întreg.

 

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”