Ascultă Radio România Iași Live

Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene

Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene

Publicat de Nicolae Tomescu, 19 iulie 2018, 23:46

Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene este sărbătorită, în fiecare an, la 20 iulie, zi în care este prăznuit Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul, ocrotitorul spiritual al temerarilor zborului.

Primul avion militar[1], proiectat de Aurel Vlaicu şi realizat de Arsenalul Armatei[2], a zburat la 17 iunie 1910; un an mai târziu (1911), erau brevetaţi primii ofiţeri în calitate de piloţi; în 1912, s-a creat prima şcoală de zbor; prima lege de organizare a aeronauticii avea să apară[3] în 1913… În 1915 a luat fiinţă Corpul de Aviaţie, diviziunea devenind armă de sine stătătoare… În 1917, fusese înfiinţată Direcţia Aeronauticii din Marele Cartier General român[4]… În anul 1923, a prins contur Inspectoratul General al Aeronauticii din Statul Major General… În 1932, a luat fiinţă Subsecretariatul de Stat al Aerului din Ministerul de Război… La 16 noiembrie 1936, funcționa – în premieră – Ministerul Aerului şi Marinei

În perioada 1941-1945, Aviaţia şi Artileria antiaeriană române au participat la toate campaniile purtate de armata noastră în cel de-Al Doilea Război Mondial[5]

În 1950, aviaţia militară a primit denumirea de Forţele Aeriene Militare Intervalul 1951-1960 însemna – pentru dotarea Forţelor Aeriene Române – intrarea în ecuație a avioanelor cu reacţie, a elicopterelor, staţiilor de radiolocaţie şi rachetelor sol-aer[6]… În 1972, aviaţia civilă era trecută în subordinea MApN[7]… În anul 1977, Forţele Aeriene Militare sunt redenumite/Aviaţia Militară/[8]

Decembrie 1989 a reprezentat, din perspectiva Forţelor Aeriene, debutul proceslui de reorganizare… În 1993, s-a înfiinţat Statul Major al Aviaţiei şi Apărării Antiaeriene, devenit/în anul 2000/ Statul Major al Forţelor Aeriene[9]… Semnând aderarea la Parteneriatul pentru Pace (1994), România își apropia dezideratul integrării în structurile euro-atlantice…

Capacitatea de luptă a Forţelor Aeriene Române a căpătat altă valoare prin programe de modernizare a tehnicii existente; recent, a fost demarat principalul program de înzestrare al Armatei României[10];..

Principalele misiuni ale Forţelor Aeriene Române constau în asigurarea suveranităţii spaţiului aerian al României, asigurarea transporturilor aeriene, cooperarea cu statele aliate în cadrul misiunilor de menţinere a păcii, participarea la înlăturarea urmărilor calamităţilor naturale sau în cazul unor situaţii de urgenţă

Forţele Aeriene Române au participat la mai multe misiuni sub drapelele NATO şi Uniunii Europene[11]; altă direcţie, care a devenit parte integrantă a activităţii Forţelor Aeriene Române, o constituie misiunile de intervenţie în situaţii de urgenţă civilă[12]; s-au efectuat, totodată, misiuni de zbor pentru evacuare medicală a bolnavilor în stare gravă către centre medicale de urgenţă, deopotrivă acţiuni de colectare şi transport al alimentelor şi materialelor de necesitate imediată[13]

Forţele Aeriene Române, structură omogenă, suplă şi dinamică, desemnează componenta modernă, consistentă, performantă din punct de vedere tactic, operativ şi strategic a Sistemului Naţional de Apărare.

 

[1] Iată de ce, în Calendarul Tradiţiilor Militare (apărut în 2010), se menționează că 1910, pentru Aviaţia militară română, este anul de început al provocărilor…

[2] La 2 noiembrie 1909, Aurel Vlaicu a fost angajat ca inginer diurnist în cadrul Arsenalului Armatei din Dealul Spirii. I-a fost pus la dispoziţie un atelier cu sculele şi lucrătorii necesari pentru construirea avionului. Duminică, 30 mai/12 iunie 1910, cu acest aparat – intrat în istoria aeronauticii române şi mondiale sub numele de aeroplanul A. Vlaicu No. I – a început efectuarea primelor rulaje la sol şi iniţierea în tainele pilotajului (pe câmpul de la Cotroceni, în spatele fostei fabrici de confecţii APACA, vis-à-vis de Regimentul de Gardă); după mai multe încercări nereuşite, în după-amiaza zilei de vineri, 4/17 iunie 1910, în urma unui rulaj de câţiva metri, avionul A. Vlacu No. I, pilotat de creatorul său, a decolat şi a zburat circa 50 de metri la o înălţime de 3-4 metri, după care a aterizat uşor; urma încă o încercare nereuşită; abia a treia încercare a dus la o parte a rezultatului scontat, atunci când, pe baza consultărilor cu cei din jur, Aurel Vlaicu a folosit în alt mod profundorul. Visul lui Vlaicu se împlinise, România a devenit a treia ţară din lume, după Statele Unite ale Americii şi Franţa, pe teritoriul căreia s-a zburat cu un aparat original, inventat, construit şi pilotat de un cetățean al ţării respective

[3] /Vezi site-ul http://www.roaf.ro/

[4] Aeronautica română participând la marile bătălii desfășurate în sudul Moldovei (Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz)…

[5] Pot să asigur și continuitatea precedentelor articole (ele au reflectat activitatea Forțelor Navale)…

Concluziile trase, în urma participării Marinei Române la cel de-Al Doilea Război Mondial și a conflictelor navale postbelice, au subliniat importanța Marinei Militare în strategia de apărare a României: apărarea națională bazându-se, în egală măsură, pe toate componentele sale articulate într-un organism funcțional, Marina și Aviația exercitând controlul spațiului maritim și aerian, trupele de uscat obținând decizia pe teren

[6] Forţele Aeriene cunoscând, astfel, o etapă importantă de dezvoltare şi de modernizare…

[7] În subordinea căruia fusese înfiinţat Comandamentul Aviaţiei Civile-TAROM (acesta şi-a încetat activitatea în 1976, în locul său fiind creat Departamentul Aviaţiei Civile, în cadrul aceluiaşi minister)…

[8] Pe 1 mai 1977, a fost înfiinţat Comandamentul Aviaţiei Militare… Urmau clipe de glorie (trebuie consemnate, indiferent de natura regimului politic): participarea, între 14 şi 22 mai 1981, a cosmonautului Dumitru Prunariu, la misiunea Soiuz-40/împreună cu Leonid Popov, românul a dus la bun sfârșit experimente ştiinţifice, majoritatea de concepţie românească, cu aparatură realizată în România/…

[9] Are menirea să coordoneze apărarea spaţiului aerian al României

[10] Achiziţia a 16 avioane de vânătoare F-16… Alt program important de înzestrare privește achiziţia a 7 (şapte) avioane de transport mediu-curier C-27 J Spartan (primele 6 aeronave fiind deja operaţionale în cadrul bazei de la Otopeni)…

[11] Misiunea „ALTHEA 2005” în cadrul EUFOR în Bosnia şi Herţegovina/misiuni de cercetare aeriană, transport aerian, căutare-salvare şi evacuare medicală în folosul misiunii Uniunii Europene; Serviciul de Poliţie Aeriană în Lituania, Estonia şi Letonia, în 2007, în cadrul misiunii „BALTICA 2007”; misiunea KAIA (conducerea Aeroportului Internaţional Kabul) în 2006 şi în perioada 2011-2012;

[12] Transporturile de persoane şi materiale, zborurile cu destinaţie umanitară ş.a. Exemple: operaţiile executate în Libia (anul 2011), pentru evacuarea cetăţenilor români şi străini aflaţi în zonă de conflict, zborurile pentru transport de echipament şi materiale în Turcia pentru ajutorarea populaţiei afectate de cutremur, misiunile din Spania, Germania sau Muntenegru…

[13] În zonele afectate de calamităţi…

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”