Ascultă Radio România Iași Live

„Trandafir de la Moldova”… cu Ștefan Lăzărescu

„Trandafir de la Moldova”… cu Ștefan Lăzărescu

Publicat de Nicolae Tomescu, 4 octombrie 2017, 09:11 / actualizat: 10 iulie 2020, 9:51


[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=TWC8HE8S5F0&feature=youtu.be[/youtube]

Trandafir de la Moldova” se cântă atât în România, cât şi în Republica Moldova; notorietatea melodiei şi a versurilor par invers proporţionale cu ceea ce se cunoaşte despre perioada în care a apărut şi cine este autorul acestui „imn” neoficial „al Moldovei”; specialiştii în folclor (care apreciază că a apărut în perioada interbelică, în sudul ţării noastre), cât şi muzicienii, sunt puşi la grea încercare atunci când apar întrebări legate de originea melodiei…

Creată între cele două Războaie Mondiale, melodia populară „Trandafir de la Moldova” a devenit folclor orăşenesc, cântec de petrecere (nu apare în culegerile de folclor, pe ea s-au ţesut, prin cârciumile din Bucureşti, 8 versuri inițiale; în timp, s-a îmbogăţit cu strofe, funcţie de locul unde se cânta)… A intrat în repertoriul multor interpreți de muzică populară: Maria Lătărețu, Ion Crețu, Nelu Huțu, nu i-a răsărit lui Ștefan Lăzărescu pentru întreg rostul vieții, dar l-a prins în mrejele sale (răspunsul publicului fiind pe măsură)…

Născut (la 18 iunie 1913) în Caragele (județul Buzău)[1], privind nesățios către capitală, stabilindu-se în București (prin 1941), și-a desăvârșit studiile muzicale la „secția pedagogie” a Conservatorului „Ciprian Porumbescu”; atras, irezistibil, de „cele ale cântului” (potrivit propriei sale expresii), a absolvit și „secția canto principal”, fiind coleg cu Nicolae Herlea, Valentin Teodorian, David Ohanesian (iată de ce a participat, în calitate de student, la emisiuni radiofonice „pe viu”, cu arii, duete din opere și operete, cu lied-uri, prelucrări clasice); a interpretat, cu aceeași pasiune, melodii populare, dar și genul romanței (contopindu-se cu melosul și cu textele); vreo trei ani, a cochetat și cu muzica ușoară… Ștefan Lăzărescu s-a perindat și pe la ansambluri („Perinița”, spre exemplu), iar laBarbu Lăutaru” – considerată de Ștefan Lăzărescu însuși („chintesența formațiilor din țară”) –  a întâlnit-o și pe Angela Moldovan

În toate variantele, strofa şi refrenul deschid melodia: „Trandafir de la Moldova  / Te-aş iubi dar nu ştiu vorba / Trandafir de la Moldova / Te-aş iubi dar nu ştiu vorba. / Lunca-i luncă, iarba-i verde / Ce-am iubit nu se mai vede  / Ce-a fost verde s-a uscat  / Ce-am iubit s-a scuturat”… Pe parcursul melodiei, punctează diferite zone ale Moldovei (Bacău, Dorohoi, Chişinău sau Cetate-Suceava), în strofe[2] urmate de acelaşi refren; numărul strofelor nu este fix, cea mai scurtă variantă având patru strofe, intercalate de refren… Linia melodică este aproape identică, indiferent de zonă. Judeţul Botoşani ar induce diferenţa sensibilă în interpretare; strofa / „Trandafir, roşu ca focu’ / Nu-mi găsesc de tine locul /” ar fi, de fapt, completarea venită din zona Basarabiei… „Versurile refrenului exprimă, printr-o metaforă, regretul îndepărtării de anii tinereţii sau chiar a pierderii dragostei”…

[1] Sat în comuna Luciu, județul Buzău (sud-estul acestuia, în Câmpia Călmățuiului)… La sfârșitul secolului al XIX-lea, forma o comună de sine stătătoare, în plasa Câmpul… Comuna a fost arondată (1950) raionului Pogoanele din regiunea Buzău (după 1952, raionului Buzău din regiunea Ploiești); în 1968, comuna a fost desființată, fiind inclusă în comuna Luciu…

[2] Diferitele versiuni ale melodiei „Trandafir de la Moldova” cuprind, în total, şapte strofe… Dacă refrenul este, invariabil, acelaşi, în funcţie de locul în care se cântă, piesa are doar trei sau patru strofe din următoarele variante: / Trandafir de la Moldova / Te-aş iubi dar nu ştiu vorba / Trandafir de la Moldova / Te-aş iubi dar nu ştiu vorba. / Refren:  Lunca-i luncă, iarba-i verde / Ce-am iubit nu se mai vede  / Ce-a fost verde s-a uscat  / Ce-am iubit s-a scuturat./ Trandafir Moldovenesc / Te-aş iubi dar nu-ndrăznesc / Trandafir Moldovenesc / Te-aş iubi dar nu-ndrăznesc / Refren: Trandafir din Dorohoi, / Să ne iubim amândoi, măi, / Trandafir din Dorohoi, / Să ne iubim amândoi, măi, / Refren: / Trandafir de la Bacău,  / Vino să te iubesc eu, măi Trandafir de la Bacău,  / Vino să te iubesc eu, / Refren: / Trandafir, roşu ca focu’ Nu-mi găsesc de tine locul / Trandafir, roşu ca focu’ / Nu-mi găsesc de tine locul. / Refren: Trandafir de pe Cetate, /Spune-i bade sănătate /Trandafir de pe Cetate, / Spune-i bade sănătate/ Refren: Trandafir din Chişinău, / Vino să te iubesc eu măi! / Trandafir din Chişinău / Vino să te iubesc eu. /   Refren final:   Lunca-i luncă, iarba-i verde / Ce-am iubit nu se mai vede  / Ce-a fost verde s-a uscat, măi / Şi mândra s-a măritat! /”…

 

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”