Ascultă Radio România Iași Live

Marginalii la Vocea…, …au talent, X Factor şi alte asemenea

Marginalii la Vocea…, …au talent, X Factor şi alte asemenea

Publicat de Iuliana Bubuianu, 22 decembrie 2015, 14:33

Încerc şi acum (nu numai la nivelul anului 2010, data la care realizasem documentarul audio) să înţeleg de ce prin România nu se întrevede mare lucru… nici în perimetrul muzicii. Ca să treacă dezamăgirile, m-am apucat să scriu; de fapt, scriu precum aş vorbi, impresionat (măcar) de cum reuşesc alţii să cânte. Bagajul emoţional creşte, ajungi să crezi că nimic nu poate fi planificat la fel ca o călătorie lină. Descopăr oameni pentru care viaţa nu deapănă un şir de pasiuni eşuate; de fapt, depăşesc o graniţă – care pare de netrecut…

Voi ajunge la public/la dumneavoastră prin exemple care se (re)prezintă, cred, chiar dincolo de ceea ce spun dicţionarele despre pasiuni. Înainte de a ilustra muzical (presupune să ascultaţi mp3-ul de mai jos) închipuiţi-vă că eroii ar fi stat până ar fi obosit cu totul, aşteptând, că într-o zi ar fi venit şansa unui concurs şi nu ar fi avut putere să participe. Parcă văd cum s-ar fi întâmplat… Ar fi rămas ascultându-i pe alţii, dar nu ar fi schiţat nicio mişcare, nu ar fi avut nici putere să cânte. L-au dorit, l-au aşteptat, s-au epuizat în aşteptare şi nu le-a rămas nicio picătură de energie pentru a se bucura de forţa împrejurării. Numai că s-ar fi simţit striviţi de o mare tristeţe, amintindu-şi cât au visat. Ce poţi face după sfârşitul visului… singura şansă ar fi să nu uităm de el, să nu uităm de toate, să exersăm… iar când se arată alt vis, cu alte puteri renăscute… să nu aşteptăm, să participăm – cu încredere în ceea ce ne dăruieşte Dumnezeu, cu încredere în noi înşine…

Din pruncie, fiecare urcă muntele propriei sale vieţi. Fericirea (dacă există) şi echilibrul sufletesc se află la capătul unui drum plin de dureri şi suferinţe ce trebuie depăşite şi înfrânte; simţi sentimentul unei împliniri, dar şi deznădejde, angoasă, ce ţine de un complex afectiv menit să-l arate pe om aşa cum este. O asecensiune este o luptă cu limitele noastre, care nu se găsesc doar în afară, cât înlăuntrul propriei fiinţe. Nu trebuie să mergi (doar) în pasul vieţii anoste, poţi privi şi către înălţimi.

Câteva exemple de reuşită (prezentate de Nicolae Tomescu): Joseph McElderey, Shaheen Jafargholi, Leona Lewis, Shayne Ward, Paul Pot, Susan Boyle

https://www.youtube.com/watch?v=VI9Xx8tjwq4

https://www.youtube.com/watch?v=DvFWfGc9Yys

Cultura muzicală, nu numai interpretarea cântecelor, are nevoie şi de aşa-numiţii amatori – pentru a se feri de plictiseală, de aroganţă… A pune în cauză necesităţile culturii, ale înţelegerii, evitând riscul de a le transforma în fetişuri, rămâne (probabil) singura cale de a le transforma în sursa libertăţii. Frica de a gândi sau pretenţia de a gândi mai presus de toţi ceilalţi trădează un mod de a renunţa să devii liber. Dogmatismul pune în pericol nu numai limbajul; nu putem fi liberi decât cucerindu-ne în fiecare zi libertatea, nu putem fi liberi decât lucizi; de aici decurg unele trăsături esenţiale  ale culturii pe care o promovam, cândva, la Radio Iaşi. Cultura nu poate fi o activitate oarecare, facultativă şi marginală, nu ar trebui să devină pedeapsa suportată de ascultător (aceleaşi figuri, aceleaşi cuvinte), ci şanşa de a transforma mentalitatea. O cultură care ignoră necesităţile publicului şi îi întoarce spatele se ridică, de fapt, împotriva menirii ei -de a fi o parte a libertăţii, un instrument al acesteia. Într-o societate care se doreşte liberă, cultura nu trebuie să aparţină unei „elite”; cultura elitistă este cea care separă, care împarte societatea în oameni culţi şi oameni ignoranţi, în înţelepţi şi orbi.

Pe scurt, părăsesc un rău mai mare decât acela de a fi singur… de a renunţa să fiu solidar în cunoştinţă de cauză…

Umbrela este a ta, dar ploaia este a tuturor (proverb indian)

Etichete:
Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”
(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
Life duminică, 2 noiembrie 2025, 16:50

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”

În școala românească, prinsă între reforme începute și neterminate, între discursul despre competențe și practica rigida a conținuturilor...

(INTERVIU) Doru Căstăian, profesor MERITO: „Educația nu înseamnă să parcurgi programa, ci să formezi oameni.”
#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life vineri, 31 octombrie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”

La finalul săptămânii trecute, Iașiul a fost gazda Consiliului Național al Rectorilor din România și Republica Moldova. Evenimentul a avut o...

#StareaEducației (INTERVIU) Prof.dr. Dan Cașcaval, vicepreședinte al Consiliului Național al Rectorilor: „A fost o agendă incisivă a CNR de la Iași, cu multe teme sensibile, dar prezența președintelui Nicușor Dan a calmat spiritele. I-am dat teme domnului președinte, de la autonomia financiară și flexibilizarea reglementărilor bugetare, până la investițiile în domeniile STEM și internaționalizarea universităților.”
Life miercuri, 29 octombrie 2025, 09:16

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”

Atenția copiilor este din ce în ce mai greu de captat într-o epocă în care tehnologia concurează direct cu educația tradițională. Există...

#StareaEducației (INTERVIU) Adriana Mahu, mentor Smarty Kids Iași: ”Aritmetica mentală dezvoltă gândirea și funcționarea ambelor emisfere cerebrale în sincron. Avem copii care ne spun capitalele în timp ce calculează sau copii care pot face două calcule în același timp.”
Life luni, 27 octombrie 2025, 20:02

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”

Educația în epoca Inteligenței Artificiale se confruntă cu o serie de provocări complexe. Elevii, părinții și profesorii pot ajunge cu un...

#StareaEducației (INTERVIU) Bogdan Rațiu, profesor Merito, autor de manuale și auxiliare școlare: ”Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere.”
Life vineri, 24 octombrie 2025, 00:00

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”

Toamna acestui an a început cu rezultate remarcabile pentru comunitatea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași: Andrei Nemțișor,...

#StareaEducației (INTERVIU) Andrei Nemțișor, elevul fenomen al Iașiului, medaliat cu aur și argint la olimpiadele internaționale de Matematică și Informatică: ”Mă motivează competiția în sine, să fiu din ce în ce mai bun. Lucrez și rezolv probleme din plăcere.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”