Ascultă Radio România Iași Live

Accesul cercetătorilor la documentele istorice, temă de dezbatere la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol” din Iași

Accesul cercetătorilor la documentele istorice, temă de dezbatere la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol” din Iași

Publicat de Gabriela Rotaru, 28 iunie 2022, 10:00 / actualizat: 28 iunie 2022, 20:12

Institutul de Istorie „A.D. Xenopol” din Iași găzduiește joi, 30 iunie, de la ora 11,00, dezbaterea intitulată Documentele Secretului: Memoria istorică, libertatea de cercetare și politicile cu privire la arhivele publice în România.

Evenimentul este organizat împreună cu Societatea de Studii Istorice din România.

Tema de discuție este limitarea accesului cercetătrilor la informațiile istorice și la cele de interes public, printr-un comunicat publicat la 26 mai 2022, pe website-ul Arhivelor Naționale ale României.

Organizatorul dezbaterii de joi, președintele Societății de Studii Istorice din România, Flavius Solomon a precizat, pentru Radio Iași, că decizia nu a fost luată pe baza unei legi.

Flavius Solomon: Nu este o restricție formulată pe baza unui act administrativ, pe baza unei legi, ci este o dispoziție internă a Arhivelor Naționale care se bazează pe niște controale făcute de către DGPI Direcția Generală a Protecției Internă a Ministerul de Interne sub acest pretext, până la clarificarea situației juridice a acestor documente, nu pot fi consultate de către istorici. 

Președintele Societății de Studii Istorice din România, Flavius Solomon a mai explicat că în urma acestei decizii, nu mai pot fi cercetate subiecte sensibile ca istoria mișcării legionare, a Holocaustului, sau istoria comunismului.

Flavius Solomon: Arhivele de la București și cele din centrele județene refuză să pună la dispoziția cercetătorilor documente pe care este trecută ștampila ”strict secret”. Și aș vrea să vă spun că aceste documente nu privesc doar perioada relativ recentă sau perioada din ultimele 2-3 decenii comuniste ci se referă chiar și la documente care privesc perioada interbelică sau perioada de la Primul Război Mondial. Practic, cercetătorii nu pot avea acces la surse documentare care privesc perioadă de 100 de ani din istoria României, în special la subiecte sensibile, care până recent au fost cercetate. De pildă, istoria mișcării legionare, unde avem foarte multe documente, rapoarte ale siguranței, nu putem cerceta istoria Holocaust-ului, de pildă, istoria comunismului, teme care până acum au fost cercetate și, paradoxală, despre care s-au publicat tomuri întregi de documente. 

Masa rotundă va fi moderată de Florea Ioncioaia și îi va avea printre participanți pe Cătălin Botoșineanu, Adrian Cioflâncă, Mihai Demetriade, Dorin Dobrincu, Elena Dragomir, Dumitru Lăcătușu, Flavius Solomon.

Co-organizatori: Clubul Humboldt Iași, Centrul Cultural German Iași, Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza”.

Evenimentul va fi transmis în direct pe pagina de Facebook a Institutului de Istorie „A.D. Xenopol” din Iași.

Radio Iași este partener media al evenimentului. (Radio Iași/ Ioana Soreanu)

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură