Ascultă Radio România Iași Live

Facebook schimbă politica de confidenţialitate de la 1 ianuarie 2015. Ce înseamnă modificările şi cum îţi poţi proteja datele personale

Publicat de Lucian Bălănuţă, 3 decembrie 2014, 16:59

Facebook lansează, de la 1 ianuarie 2015, termeni noi de utilizare îndreptaţi mai mult către protejarea confidenţialităţii, alături de o pagină nouă cu scop informativ şi cu mai multe opţiuni prin care utilizatorul poate alege mai puţină publicitate.

Noua pagină numită „Privacy Basics” / „Informaţii elementare despre confidenţialitate” informează, practic, utilizatorul reţelei Facebook despre cum îşi poate controla informaţiile expuse.

Schimbările le vor permite utilizatorilor să evite anumite tipuri de publicitate, de pe orice dispozitiv folosit. Deşi Facebook a pus mai demult la dispoziţie posibilitatea de a controla reclamele pe care le văd pe dispozitiv anume, această modificare nu se putea reflecta în setările contului, indiferent de dispozitiv.

Noua sa politică de confidenţialitate va oferi, de asemenea, mai multă informaţie despre modul în care date despre localizare, baterie şi puterea semnalului – care sunt preluate de aplicaţiile mobile – sunt folosite de Facebook. Compania spune că datele de localizare ajută la livrarea unor reclame relevante către utilizatori, iar prin preluarea informaţiilor despre baterie şi semnal, aplicaţia se asigură că procesul funcţionează în regulă.

Potrivit Facebook, update-urile nu vor schimba nicio setare, scopul fiind de a pune la dispoziţie mai multă informaţie pentru ca utilizatorii să poată face singuri schimbările pe care le doresc pentru propria confidenţialitate.

„Protejarea informaţiilor personale şi furnizarea unui control eficient al confidenţialităţii se află la baza a tot ceea ce facem şi credem că aceste anunţuri sunt un pas important”, a spus compania.

Facebook, care a spus că feedback-ul privind noile reglementări este binevenit, a anunţat că testează şi un buton „Cumpără” care permite achiziţionarea de obiecte fără să schimbi site-ul.

„Termenii noştri de utilizare acordă Facebook permisiunea să folosească şi să distribuie conţinutul pe care îl publici“, a spus un purtător de cuvânt al Facebook citat de Snopes. Conţinutul face Facebook să meargă, iar toţi utilizatorii trebuie să ştie că după ce i-ai acceptat termenii nu mai poţi da înapoi. Realitatea e că se poate nega retroactiv dreptul reţelei de a le folosi conţinutul după ce ai fost de acord iniţial cu acest lucru în primă fază. De asemenea, nici nu poţi să modifici sau să te împotriveşti termenilor reţelei sociale.

Cum îţi poţi face contul de Facebook mai sigur – Setări pentru o confidenţialitate ridicată

Pentru a-ţi ridica nivelul de confidenţialitate, trebuie să accesezi meniul care se deschide din simbolul în formă de lacăt aflat în partea dreaptă a barei albastre de sus. Dacă apeşi „See more settings”, după care „Timeline and Tagging”, ajungi în cea mai importantă secţiune legată de confidenţialitate, pentru că se ocupă de postările şi fotografiile în care te etichetează alţi oameni.

Aici poţi alege ce postări pot apărea pe cronologia ta – doar cele postate de tine, cele postate pe cronologia ta de prietenii tăi (inclusiv cele în care eşti etichetat) sau poţi stabili ca orice etichetare pe care o primeşti să fie mai întâi revizuită de tine, consultând de fiecare dată „View Activity Log”.

Chiar sub „Timeline and Tagging” se află secţiunea „Privacy”. Aici poţi alege cine are dreptul să vadă postările tale viitoare şi poţi, la fel, să bifezi opţiunea de a accepta postările altora înainte să apară pe cronologia ta. Următoarea întrebare este dacă vrei sau nu să „limitezi audienţa postărilor pe care le-ai partajat cu prieteni ai prietenilor sau publice”. Dacă ai contul de Facebook de foarte mult timp, este foarte posibil ca timelin-ul tău să conţină nişte lucruri vechi pe care setările tale anterioare le-au lăsat la vederea mai multor oameni decât ţi-ai dori. Alege „Limit Past Posts”, pentru ca numai prietenii tăi să poată vedea fotografiile sau postările respective.

Cine te poate căuta după adresa de mail şi numărul de telefon pe care le-ai folosit la înscrierea pe Facebook? – Pe de o parte, dacă o persoană are mailul sau numărul tău de telefon, atunci probabil că e cineva pe care îl cunoşti destul de bine ca să deveniţi prieteni şi pe Facebook.

„Vrei ca motoarele de căutare să facă trimitere către cronologia ta?” – În alte cuvinte: Crei ca profilul tău de Facebook să apară ca sugestie când cineva îţi caută numele pe Google? cel mai probabil, răspunsul este „Nu”, caz în care aceasta ar trebui să fie şi opţiunea selectată la setări.

În partea stângă, secţiunea „Blocking” îţi permite să nominalizezi aplicaţiile, paginile sau utilizatorii Facebook pe care nu vrei să îi vezi sau de care nu vrei să fii contactat. Este bine de ştiut că Facebook nu le trimite notificări celor cărora le blochezi accesul, dar s-ar putea să îşi dea seama ce se întâmplă dacă observă că nu mai faci parte din experienţa lor pe Facebook – cei blocaţi nu îi mai pot eticheta pe cei care i-au blocat, printre altele.

Încearcă să împiedici oamenii să îţi spargă contul

Sfatul experţilor în securitatea cibernetică este să foloseşti autentificarea în doi paşi pe orice site în care oferi multe informaţii de natură personală. Acest tip de autentificare se numeşte, în cazul Facebook, „Login Approvals” şi se găseşte tot la „Security Settings”. Dacă alegi “Require a security code to access my account from unknown browsers”/ „Cere un cod de securitate pentru accesarea contului meu din broswere necunoscute”, Facebok îţi va trimite un SMS cu un cod de fiecare dată când vei încerca să intri în cont dintr-un dispozitiv necunoscut. Codul îţi va asigura accesul şi, în plus, dacă primeşti un astfel de mesaj pe telefon când tu nu încerci să intri pe Facebook, atunci vei şti că altcineva încearcă să îţi spargă contul.

Îngreunează procesul prin care Facebook îţi poate folosi datele pentru publicitate

Deşi nu este posibil să scapi complet de toate reclamele care circulă pe Facebook, există modalităţi prin care poţi împiedica folosirea atât de uşoară a informaţiilor personale şi a activităţii tale online în scopuri publicitare.

Secţiunea de publicitate, „Ads”, se află spre sfârşitul unei liste de opţiuni din partea stângă a meniului „Settings”. Apasă butonul „Edit”, din dreapta secţiunii „Ads and Friends”. Aici poţi să afli mai multe despre „social ads”, care, potrivit Facebook, le arată prietenilor tăi un mesaj de la cel care plăteşte reclama, imediat după acţiuni pe care le faci tu. Dacă, de exemplu, tu vei da „Like” la pagina de Facebook a unui restaurant, atunci este posibil ca prietenii tăi să vadă o reclamă la acelaşi restaurant, alături de un mesaj care le aminteşte că tu, prietenul lor, ai apreciat deja pagina. Dacă preferi ca acest lucru să nu se întâmple, caută opţiunea „Pair my social actions with ads for” / „Leagă acţiunile mele sociale de reclame pentru” şi alege „No One”. Alternativa şi, în acelaşi timp, opţiunea aleasă automat de Facebook, este „Only My Friends”.

În continuare, vei vedea opţiunea „Ads Based on Your Use of Websites or Apps Off Facebook” / „Reclame bazate pe folosirea de site-uri sau de aplicaţii în afara Facebook-ului”. Aceasta explică de ce, de exemplu, vezi reclame Facebook la obiectele pe care le cauţi pe Google, la scurt timp după ce le cauţi. Dacă preferi să nu se mai întâmple acest lucru, accesează link-ul Facebook către „Digital Advertising Alliance”, unde poţi alege să nu mai primeşti „reclame bazate pe comportamentul online” de la peste o sută de companii şi agenţii de publicitate care au decis să îţi ofere opţiunea de a face acest lucru. Va trebui să repeţi acest proces pentru fiecare browser pe care îl foloseşti ca să îţi accesezi contul de Facebook.

(mediafax.ro/ FOTO adevarul.ro)

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
Life vineri, 12 decembrie 2025, 08:45

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”

Ministerul Educației a publicat, săptămâna trecută, un ordin care schimbă regulile privind temele pentru acasă în învățământul...

#StareaEducației(INTERVIU) Mona Coțofan, profesoară de limba română: ”Limitele impuse temelor pentru acasă, prin ordin ministerial, nu sunt realiste, cred că e o estimare ruptă de realitatea sistemului.”/ Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: ”La noi, temele nu prea sunt raportate la vârstele elevilor. La clasele primare, sarcina efecturării temelor este supradimensionată.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
Life miercuri, 10 decembrie 2025, 17:37

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică

  După 13 ani petrecuți în Austria, familia Serediuc din Iași a decis în 2021 să revină în România. Dorul de casă, libertatea...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – ”Dacă îl lăsați aici, îl distrugeți.” Povestea unei familii întoarse în țară după 13 ani în Austria și lupta pentru integrarea copiilor în școala publică
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”