Ascultă Radio România Iași Live

Dorin Dobrincu: Regionalizarea – o mai bună administrare a teritoriului și susținere pentru dezvoltarea economică

Dorin Dobrincu: Regionalizarea – o mai bună administrare a teritoriului și susținere pentru dezvoltarea economică

Publicat de isoreanu, 21 decembrie 2023, 16:23

Luni, a fost lansat, la Palatul Braunstein din Iași, un volum despre regioalizare, ca modalitate eficientă de organizare a teritoriului.

Ioana Soreanu a fost prezentă la eveniment.

 

 

Luni, 18 decembrie, la Palatul Braunstein din Iași, a fost lansat volumul „Regionalizarea. Către un model de bună guvernanță a României”, publicat la Editura Polirom.

Volumul, coordonat de Dorin Dobrincu, Alexandru Cohal și George Țurcănașu, conține zece perspective, ale unor specialiști din mai multe domenii, istorici, juriști, sociologi, etnologi, ligviști, economiști, geografi, despre avantajele adoptării unui model eficient de organizare a teritoriului.

 

 

Alexandru Cohal, lingvist, cercetător la Institutul de Filologie Română „A. Philippide”, Academia Română – Filiala Iași, a fost cel care a deschis evenimentul vorbind despre volumul pe care l-a descris ca fiind o „carte mozaic”:

E vorba de un volum care este produsul unei echipe de specialiști din mai multe domenii. Nu putea să nu iasă decât o carte „mozaic”, scrisă de un istoric, de un sociolog, de un geograf, de un lingvist. Lângă noi au venit mai apoi alți cercetători stimulați de dezbatere și care au acceptat să scrie în acest volum despre regionalizare din perspectiva propriilor interese științifice, în principal.

Prezentarea volumului a fost urmată de o dezbatere.

Dorin Dobrincu, istoric, cercetător la Institutul „A. D. Xenopol” din Iași, președinte al Asociației Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, a explicat că regionalizarea este un proces întârziat, în cazul României, de aceea el trebuie realizat cât mai repede:

Dorin Dobrincu: Regionalizarea e prezentată în România, din când în când, mai ales de politicieni, ca o necesitate strict economică de gestionare a fluxurilor financiare care vin dinspre Uniunea Europeană. Se mai vorbește de reducerea cheltuielilor bugetare și totul se termină cam aici. De fapt, este vorba, în primul rând, de o mai bună administrare a teritoriului, dar în același timp, este vorba de susținere pentru dezvoltarea economică și, în al treilea rând, foarte, foarte important, cu bătaie pe termen lung, este vorba de participarea cetățenilor la actul politic și controlarea acestui nivel politic de către cetățeni. Pentru că regionalizarea nu este un panaceu, trebuie să o spunem, dar oferă foarte multe soluții pentru recuperarea unor decalaje de dezvoltare, pentru ieșirea din pasivism a unei mari părți a populației, în același timp.

Ioana Soreanu: Dar ținând cont de contextul politic, geostrategic, economic, este realistă, în acest moment, regionalizarea?

Dorin Dobrincu: Întotdeauna, mai ales politicienii și administrațiile aduc în discuție problema timpului potrivit, a oportunității de a face regionalizarea. Mă tem că este, într-un fel, cam prea târziu, dar trebuie să o facem, pentru că, în general, o bună administrație te ajută atunci când ai probleme structurale, probleme de fond. În același timp, participarea cetățenilor la viața politică, la viața cetății e întotdeauna un suport pentru o societate democratică.

 

 

Într-o Europă a regiunilor, România trebuie să își revizuiască modul de organizare pentru a exista și pentru a deveni relevantă, a spus George Țurcănașu, cadru didactic la Facultatea de Geografie și Geologie a Universității „Al. I. Cuza” din Iași, membru fondator al Asociației Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei:

În primul rând, faptul că Uniunea Europeană este, de fapt și de drept, o uniune care devine din ce în ce mai mult o uniune a regiunilor, unde regiunea are un cuvânt din ce în ce mai puternic de spus, iar noi lipsim de fapt și de drept de pe această hartă. Noi, dacă compunem, așa cum s-a zis în ultima perioadă, 15-16 regiuni, noi creăm din start un handicap regiunilor noastre, care vor fi extrem de meschine. Dacă este vorba de competențe, ce competențe le vom da acestor regiuni mici? Le vom da competența județeană actuală și, într-o bună măsură, toate județele a căror reședință și-a pierdut calitatea aceasta de fief al regiunii vor ajunge să aibă dimensiune și de două-trei ori mai mici, Botoșani, Vaslui, da, deci, aceste orașe care dacă își vor pierde calitatea de reședință de județ, pentru că nu mai are sens județul, da, într-o regiune mică, cu siguranță vor continua să scadă. Dacă vom avea regiuni mari, da, nu mai creăm acest handicap suplimentar. Județele pot să existe în continuare, bineînțeles, cu atribuții ceva mai diminuate. Ele vor fi până la urmă niște teritorii care vor trimite consilieri la nivelul regional, o guvernanță mai puțin rigidă decât cea actuală. În plus, marea regiune are capacitate de negociere mai puternică și cu Bruxelles-ul, dar fără doar și poate, avem nevoie de o negociere mai eficientă cu Bucureștiul, care ne zdrobește la ora actuală din perspectiva administrației.

Ceea ce împiedică realizarea cât mai rapidă a acestuio proces, atât de necesar, este lipsa voinței politice, a mai spus George Țurcănașu:

Ioana Soreanu: Din punctul dumneavoastră de vedere, care sunt impedimentele, în acest moment, în acest context, care întârzie acest proces?

George Țurcănașu: Lipsa unei voințe politice și faptul că statu-quo-ul actual cred că mulțumește politicienii care s-au, nu știu, înrădăcinat, unii în rele, alții în mai, ceva mai puțin bune, pentru că probabil că schimbarea pattern-ului administrativ va aduce cu sine necesitatea unei reinventări a politicianului român.

Alexandru Cohal, vicepreşedinte în cadrul Asociației Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, a împărțit obstacolele care stau în calea regionalizării în două categorii: de tip soft și de tip hard:

Impendimentele sunt deopotrivă teoretice, să le spunem de tip soft, cât și practice, imediate, de tip hard, să le numim așa pentru a simplifica. Cele de tip soft sunt legate de modul în care noi simțim că facem sau nu parte dintr-o națiune, dintr-o localitate, dintr-o etnie, dintr-o cultură. Lucrurile astea sunt destul de segmentate. Avem o mare apetență, să zic eu, chiar delăsare în a ne considera români, deci a rezona la nivelul acesta, mare, național și ne place să ne considerăm și europeni, așa arată studiile și sondajele. Pe de altă parte, ne place foarte mult să fim locali, ne aducem cu toții aminte de casa bunicilor, de străduța din orașul cutare în care am copilărit. Imediat ce intervine imaginarea, acest spațiu intermediar regional pe contururile istorice suntem blocați, și asta e din cauza discursului naționalist din ultimii ani sau din ultimele decenii, inclusiv perioada comunistă. Deci astea sunt aspectele teoretice inefabile care stau în capetele noastre, în mintea noastră. Educația politică de astăzi nu este departe de cea a școlilor care ne-a produs, iar pe de altă parte, impedimentele de tip hard, cele imediate de care ne izbim sunt incapacitatea elitelor, iar politicienii fac parte și ei din aceste elite, în a intra în relație cu ceea ce există în Europa realmente, de o anumită incapacitate sau lipsă de curiozitate în a vedea cum funcționează celelalte sisteme administrative, politice, economice din jurul nostru.

Evenimentul a fost organizat de Friedrich Naumann Foundation Romania and Moldova, Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Editura Polirom, Primăria Municipiului Iași, Muzeul Municipal „Regina Maria” din Iași.

 

 

 

 

Etichete:
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”