Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) „Poemul viu”, aniversare poetică la Casa Muzeelor din Iași

„Poemul viu”: poezie și artă video într-un proiect gândit de Nicoleta Dabija la patru ani de la deschiderea Casei Muzeelor din Iași

(AUDIO/FOTO) „Poemul viu”, aniversare poetică la Casa Muzeelor din Iași

Publicat de isoreanu, 22 iulie 2025, 17:05

Astăzi (22 iulie), este ziua Casei Muzeelor din Iași. Se împlinesc patru ani de când pot fi vizitate cele cinci muzee din clădirea care a aparținut cândva Chesturii de Poliție, loc al masacrului miilor de evrei în Pogromul de la Iași din iunie 1941. Proiectul „Poemul viu” a fost creat de Nicoleta Dabija pentru a marca acest moment, într-un spațiu în care se cuvine se pășim cu emoție și respect.

Ioana Soreanu a participat la eveniment.

Pe 22 iulie 2021, în urmă cu patru ani, a fost deschisă, la Iași, în cadrul Muzeului Național al Literaturii Române, Casa Muzeelor, care adăpostește cinci spații muzeale: Muzeul Pogromului de la Iași, Muzeul Teatrului Evreiesc în România, Muzeul Literaturii Române, Muzeul Poezie(i) și Muzeul Copilăriei în Comunism. Pentru a marca acest moment aniversar, duminică, a fost deschis proiectul „Poemul viu”, gândit de muzeografa Nicoleta Dabija. Mai exact, publicul a fost invitat să asiste la proiecția a cinci video-poeme realizate de artista Ioana Rusu, absolventă a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, Secția Foto-Video, din cadrul Facultății de Arte Vizuale și Design.

 

 

Cele cinci poeme alese de Nicoleta Dabija au inspirat imagini de mare sensibilitate și, în același timp, foarte puternice, create de talentata Ioana Rusu. Actorii Alexandra Diaconița, Emil Coșeru, Dumitru Florescu, Andreea Jighirgiu Darie și Laura Bilic au pătruns în intimitatea gândurilor și trăirilor exprimate de cei cinci poeți.

Nicoleta Dabija este autoarea mai multor astfel de întâlniri intime și plăcute între public și poezie:

Nicoleta Dabija: „Poemul viu” este un proiect mai vechi al meu. Îmi doresc foarte mult, pentru că avem în Casa Muzeelor Muzeul Poeziei, realizat de Ion Barbu, să realizez o arhivă foto și video. Și atunci, acest proiect de anul acesta vine în completarea a ceea ce am făcut în anii trecuți. Și, în general, pe video-poem îmi doresc să lucrez foarte mult, pentru că e o zonă puțin explorată și îmi doresc să o fac din ce în ce mai cunoscută, în condițiile în care și video-artiștii sunt mai mulți și fac lucruri minunate. Anul acesta, am ales să folosesc, cumva, acest proiect pentru aniversarea Casei Muzeelor de 4 ani și mi-am propus să aleg 5 poeme legate de tematica celor 5 muzee din Casa Muzeelor: Muzeul Pogromului de la Iași, Muzeul Teatrului Evreiesc în România, Muzeul Literaturii Române, Muzeul Poeziei și Muzeul Copilăriei în Comunism. Selecția îmi aparține, iar video-poemele sunt realizate de Ioana Rusu, o artistă independentă, dar care mi-a inspirat foarte mare încredere și cred că și rezultatul este pe măsură.

Receptivă la formule noi de exprimare artistică, Nicoleta Dabija introduce mereu imaginea foto și video în aceste proiecte. Tânăra artistă Ioana Rusu a creat, pentru fiecare poem, un univers video, dovedind o bună înțelegere a versurilor și optând pentru cele mai inspirate imagini ca mijloc de transmitere a mesajelor și emoțiilor. În acest proiect, imaginea și cuvântul ocupă același nivel, ca importanță, în percepția publicului:

Ioana Rusu: Eu sunt în perioada mea de descoperire a poeziei, eu am mai făcut video-poeme, mi-am dat Disertația cu o serie de video-poeme, am colaborat cu o poetă ieșeancă, Elena Simion și, de atunci, tot caut legături și să continui pe latura asta, că mi se pare că oferă libertate în interpretare, pentru că nu e nimic care să te încătușeze, să zic așa. E prima dată când lucrez cu actori. M-au ajutat și pe mine mai mult să-mi vină idei și să pot să-i pun în anumite ipostaze, cum au fost cadrele cu Laura Bilic, în care ea face jocurile foarte expresiv și într-un fel ironic și haios.

Sound-design-ul, semnat Marian Mihai, pasionat de muzică și de poezie, a completat atmosfera în care publicul a fost atras de cuvinte și imagini:

Marian Mihai: Partea interesantă a fost că eu am tendința să compun armonic, doar că, în cazul de față, a fost mai mult vorba de ilustrație sonoră decât de compoziție și ceva care să susțină vocea și, în permanență, m-am consultat cu Ioana. A fost interesant ca experiență. Eu nu am studii în domeniu, dar întotdeauna am fost extrem de pasionat.

Alexandra Diaconița a recitat „Fuga morții” de Paul Celan, un tulburător poem despre coșmarul Holocaustului. Imaginea unui zid cenușiu, repetițiile obsesive din text și simbolurile sumbre provoacă publicului anxietate:

Alexandra Diaconița: Eu, în general, asociez poezia cu intimitatea. Și momentul când face parte dintr-un cadru, cum ar fi poezia într-un film sau în cadrul unui recital, mi se pare că e o intimitate expusă și, pentru mine, cumva, schimbă ceva în interior, pentru că nu mă mai pot raporta la fel. E ca și cum ai fi privit printr-o gaură de la ușă și trebuie să te prefaci ca și cum nu ești privit. Nu este prima dată când am citit poezia. Surprinzător a fost că am înregistrat-o prima dată, i-am trimis-o Ioanei și Ioana a zis că așa rămâne, dar eu, de fapt, făceam o probă. Ioana a zis „nu, vreau să rămână așa, pentru că e foarte organic și e prima dată și mi se pare foarte natural și nu vreau după să mai adaugi tu niște lucruri, adică să le gândești. Și uite, un alt lucru despre poezie, cred că îți dezvoltă foarte mult spontaneitatea emoțională.

 

 

Emil Coșeru a interpretat „Un om la viața lui” de Yehuda Amihai, un poem despre căutarea sinelui și investigarea memoriei:

Emil Coșeru: Am avut norocul să dau de o poezie, aleasă de Nicoleta, foarte frumosă. Nicoleta mi-a spus că cel mai mare poet evreu, la ora actuală, e acest domn, care a scris această poezie.

Ioana Soreanu: Cum ați lucrat cu Ioana Rusu, la acest proiect?

Emil Coșeru: Cu multă răbdare, pentru că ea m-a chinuit lângă oglinda aia, avea nevoie de niște unghiuri, prim-planuri, plan detaliu și așa mai departe. A fost o plăcere, pentru că, acum îmi dau seama, Ioana e o fată foarte talentată și merită tot respectul din partea mea.

 

 

Tot despre o căutare a sinelui, cu o notă de ironie, de această dată, este și al treilea poem, „Flanela” de Mihai Ursachi, în interpretarea actorului Dumitru Florescu.

Dumitru Florescu: E o poezie foarte frumoasă, dar cumva… când ești actor, eu personal așa văd lucrurile, forțez intimitatea cu textul pe care îl am de interpretat, cu atât mai mult cu cât mi se dă poezia. N-am fost spus să-mi aleg o poezie, mi s-a dat, mi s-a dat și eu cumva am forțat o legătură intimă cu poezia aia în cel mai scurt timp cu putință. A fost excelent, s-a legat foarte frumos până în final și Ioana este o artistă care merită urmărită și de aici înainte.

 

 

Actrița Andreea Jighirgiu Darie a interpretat poemul „Dimineața binevenită” de Anne Sexton, care vorbește pe un ton cald, despre bucuria simplă a existenței:

Andreea Jighirgiu Darie: Eu nu mă așteptam să primesc poezia pozitivă. Poate am eu o senzație nepotrivită despre mine că aș fi mai melancolică. Și a fost neașteptat să observ că era o poezie care vorbea despre bucuria de a trăi, bucuria de a te trezi dimineață și a fi fericit din motivul că te-ai trezit, că ești în viață. Și m-a pus să reflectez asupra acestui fapt. Mă bucur în fiecare zi, de fiecare zi, ca și cum ar fi cea mai bună zi din viața mea?

 

 

Tarele unui regim crud, mentalitățile adânc înrădăcinate, modul în care ne afectează încă sunt surprinse de Ruxandra Cesereanu în poemul „Comunismul din noi în postcomunismul din noi”, interpretat de Laura Bilic.

Laura Bilic: Am primit o poezie foarte frumoasă și, deși eu în comunism concret nu am trăit decât șase ani, înțeleg, pentru că totuși eram născută și știu povești de la părinții mei și am înțeles-o foarte bine și a fost o revizitare imaginară a trecutului foarte sănătoasă pentru mine.

 

 

Cele cinci video-poeme sunt proiectate la casa Muzeelor până pe 22 august.

 

 

(Radio Iași/FOTO Ben Brucker, Facebook Nicoleta Dabija)

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”
Life joi, 2 octombrie 2025, 14:00

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”

Anul 2025 marchează un moment cu profundă încărcătură simbolică pentru Colegiul Național ”Costache Negruzzi” din Iași, celebrarea a 130...

#StareaEducației (INTERVIU) 130 de ani de excelență la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași – între tradiție, inovație și provocările prezentului. Camelia Gavrilă, directorul instituției: Păstrăm rigoarea educațională a înaintașilor, punem accentul pe studiu, dar trebuie să fim oameni ai timpului, avem o generație care trăiește sub semnul imaginii, al vitezei, al accesului la tehnologie, deci, evident, și demersul nostru didactic trebuie adaptat.”