Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Piesa „Cap de bou” – „o tragedie a vieții umane”, într-o cheie comică

(AUDIO/FOTO) Piesa „Cap de bou” – „o tragedie a vieții umane”, într-o cheie comică

Publicat de isoreanu, 30 ianuarie 2023, 18:07

Publicul este, din nou, invitat la Teatrul din Stejar. Spectacolul “Cap de bou”, după un text de David Mamet, se regăsește pe afiș încă din decembrie anul trecut, când a avut premiera.

Ioana Soreanu a participat la reprezentația de vineri și ne spune de ce nu trebuie să ratăm acest spectacol.

Teatrul din Stejar ne invită la comedie: “Cap de bou”, în regia lui Vlad Cepoi.

Povestea e simplă: trei hoți pun la cale o spargere. Intriga este provocată de relațiile dintre cele trei personaje, Bobby și Teach încercând să câștige fiecare aprecierea lui Don. Comicul (de situație, de caracter și de limbaj) este întreținut de actorii Sebastian Bădărău, Theordor Ivan și Ovidiu Ivan, care interpretează trei partituri dificile.

Se râde mult la spectacolul “Cap de bou”. Publicul apreciază alegerea textului și modul în care este interpretat:

Reporter: V-a plăcut spectacolul?

“Foarte tare!”

“Story-ul a fost fain și actorii au fost mult, mult prea pe bune!”

“În primul rând, mi-a plăcut jocul. E o frescă foarte faină a vieții.”

“Extraordinar, da! Actoria fenomenală!”

“Neașteptat de bine jucat, chiar te pierdeai așa… în atmosferă.”

“Mi-a plăcut în special jocul actorului pe care l-am văzut pentru prima data. Foarte intens, foarte authentic! Nu-i prima dată când vin la Teatrul din Stejar, mă impresionează de fiecare dată, oferă altfel de spectacole față de celelalte teatre din oraș, își aleg foarte bine textele.”

 

 

Actorul Sebastian Bădărău, absolvent de Teatru la Universitatea “Babeș Bolyai” din Cluj Napoca, un ieșean revenit, nu de multă vreme acasă, îl joacă pe Teach (Dom’ Profesor). Interpretarea sa este savuroasă, plină de energie și umor, subliniind contrastul cu finalul trist pe care îl oferă textul lui David Mamet: prăbușirea în neputința de a fi indispensabil pentru cei din jur.

Eu niciodată nu am văzut textul ca fiind o comedie pură, n-are elemente de teatru bulevardier. Adică, inspirația vine de la un text care este deja scris, al lui David Mamet, care e un text foarte frumos, unul din marile texte americane din anii ’70-’80, perioada de resuscitare a teatrului american după ce a avut o cădere prin anii ’60 cu teatru naturalist, și un text care, deși are elemente de comedie, Mamet îl descrie ca fiind o tragedie a omului, a vieții umane, o satiră a capitalismului și a ceea ce urmărim în viață: o diferență foarte mare între lucrurile pe care le presupune capitalismul, acela de a avea o gândire logică, de a te organiza, de a face bani, de a-ți duce viața sub control. Și noi, de fapt, oamenii, suntem doar emoții. Și atunci, e foarte greu să împaci cele două, emoțiile cu controlul. Nu sunt neapărat un actor de comedie. Lumea mă cam distribuie pe comedie, că au observant ei că am eu așa… un pic de umor, dar încerc foarte mult să fiu cât se poate de onest personajului, asta e… Și, la urma urmei, nu putem să facem chiar într-o cheie tragică. Textul are multe poante și atunci, ele trebuie să iasă la suprafață.

Este un spectacol la care se râde mult, tristețea este, însă, undeva acolo, în planul al doilea, revărsându-se la final. Regizorul Vlad Cepoi ne conduce de la o stare la alta, punând în valoare actorii:

Reporter: E comedie, dar se termină în lacrimi.

Vlad Cepoi: Asta m-a și atras la text, că în aparență este un text facil, o comedie cu niște oameni ridicoli. Dar, am săpat mai adânc și din ridicoli, i-am găsit aproape cehovieni, un fel de “oameni de prisos” care nu-și găsesc locul și a căror viață e haos și de aceea se și termină spectacolul într-un haos. Textul este foarte bine scris. La prima lectură m-am întrebat dacă am ales bine. După ce am lucrat cu băieții, chiar am avut o perioadă de două săptămâni, aproape trei, în care am lucrat la masă doar, și am discutat pe text și ne-am dat seama că până și un “nu” sau un “da” contează foarte mult în textul ăsta.

Așadar, dacă aveți chef de o comedie spumoasă, recomand “Cap de bou”, la Teatrul din Stejar. Este un spectacol care are tot ce trebuie: un text foarte bun, o regie și o interpretare pe măsură:

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu)

Etichete:
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”
Life luni, 17 noiembrie 2025, 13:55

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  

Ministerul Educației a lansat Programul național pentru pilotarea sistemică a planurilor cadru în învățământul liceal, un demers amplu care...

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”