Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Piesa „Cap de bou” – „o tragedie a vieții umane”, într-o cheie comică

(AUDIO/FOTO) Piesa „Cap de bou” – „o tragedie a vieții umane”, într-o cheie comică

Publicat de isoreanu, 30 ianuarie 2023, 18:07

Publicul este, din nou, invitat la Teatrul din Stejar. Spectacolul “Cap de bou”, după un text de David Mamet, se regăsește pe afiș încă din decembrie anul trecut, când a avut premiera.

Ioana Soreanu a participat la reprezentația de vineri și ne spune de ce nu trebuie să ratăm acest spectacol.

Teatrul din Stejar ne invită la comedie: “Cap de bou”, în regia lui Vlad Cepoi.

Povestea e simplă: trei hoți pun la cale o spargere. Intriga este provocată de relațiile dintre cele trei personaje, Bobby și Teach încercând să câștige fiecare aprecierea lui Don. Comicul (de situație, de caracter și de limbaj) este întreținut de actorii Sebastian Bădărău, Theordor Ivan și Ovidiu Ivan, care interpretează trei partituri dificile.

Se râde mult la spectacolul “Cap de bou”. Publicul apreciază alegerea textului și modul în care este interpretat:

Reporter: V-a plăcut spectacolul?

“Foarte tare!”

“Story-ul a fost fain și actorii au fost mult, mult prea pe bune!”

“În primul rând, mi-a plăcut jocul. E o frescă foarte faină a vieții.”

“Extraordinar, da! Actoria fenomenală!”

“Neașteptat de bine jucat, chiar te pierdeai așa… în atmosferă.”

“Mi-a plăcut în special jocul actorului pe care l-am văzut pentru prima data. Foarte intens, foarte authentic! Nu-i prima dată când vin la Teatrul din Stejar, mă impresionează de fiecare dată, oferă altfel de spectacole față de celelalte teatre din oraș, își aleg foarte bine textele.”

 

 

Actorul Sebastian Bădărău, absolvent de Teatru la Universitatea “Babeș Bolyai” din Cluj Napoca, un ieșean revenit, nu de multă vreme acasă, îl joacă pe Teach (Dom’ Profesor). Interpretarea sa este savuroasă, plină de energie și umor, subliniind contrastul cu finalul trist pe care îl oferă textul lui David Mamet: prăbușirea în neputința de a fi indispensabil pentru cei din jur.

Eu niciodată nu am văzut textul ca fiind o comedie pură, n-are elemente de teatru bulevardier. Adică, inspirația vine de la un text care este deja scris, al lui David Mamet, care e un text foarte frumos, unul din marile texte americane din anii ’70-’80, perioada de resuscitare a teatrului american după ce a avut o cădere prin anii ’60 cu teatru naturalist, și un text care, deși are elemente de comedie, Mamet îl descrie ca fiind o tragedie a omului, a vieții umane, o satiră a capitalismului și a ceea ce urmărim în viață: o diferență foarte mare între lucrurile pe care le presupune capitalismul, acela de a avea o gândire logică, de a te organiza, de a face bani, de a-ți duce viața sub control. Și noi, de fapt, oamenii, suntem doar emoții. Și atunci, e foarte greu să împaci cele două, emoțiile cu controlul. Nu sunt neapărat un actor de comedie. Lumea mă cam distribuie pe comedie, că au observant ei că am eu așa… un pic de umor, dar încerc foarte mult să fiu cât se poate de onest personajului, asta e… Și, la urma urmei, nu putem să facem chiar într-o cheie tragică. Textul are multe poante și atunci, ele trebuie să iasă la suprafață.

Este un spectacol la care se râde mult, tristețea este, însă, undeva acolo, în planul al doilea, revărsându-se la final. Regizorul Vlad Cepoi ne conduce de la o stare la alta, punând în valoare actorii:

Reporter: E comedie, dar se termină în lacrimi.

Vlad Cepoi: Asta m-a și atras la text, că în aparență este un text facil, o comedie cu niște oameni ridicoli. Dar, am săpat mai adânc și din ridicoli, i-am găsit aproape cehovieni, un fel de “oameni de prisos” care nu-și găsesc locul și a căror viață e haos și de aceea se și termină spectacolul într-un haos. Textul este foarte bine scris. La prima lectură m-am întrebat dacă am ales bine. După ce am lucrat cu băieții, chiar am avut o perioadă de două săptămâni, aproape trei, în care am lucrat la masă doar, și am discutat pe text și ne-am dat seama că până și un “nu” sau un “da” contează foarte mult în textul ăsta.

Așadar, dacă aveți chef de o comedie spumoasă, recomand “Cap de bou”, la Teatrul din Stejar. Este un spectacol care are tot ce trebuie: un text foarte bun, o regie și o interpretare pe măsură:

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu)

Etichete:
Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași
Life luni, 9 iunie 2025, 14:16

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași

Diseară, la ora 20,00, va avea loc, în grădina interioară a Palatului Culturii din Iași, deschiderea ediției a V-a Festivalului „Dans, Artă,...

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași
„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Life duminică, 8 iunie 2025, 15:43

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”, de la Suceava, s-a încheiat, după o săptămână plină de evenimente care a adus...

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”
Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
Life sâmbătă, 7 iunie 2025, 15:39

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic

Zilele acestea, s-a desfășurat cea de-a șasea ediție a „Conferinței Anuale a Institutului de Istorie „A. D. Xenopol”, instituție a...

Stella Ghervas (Universitatea din California, Los Angeles): România poate juca un rol de punte în regiunea Mării Negre, în calitatea sa de membru al Uniunii Europene și al NATO, dar și de vecin istoric al spațiului pontic
#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
Life vineri, 6 iunie 2025, 13:39

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”

Angajarea și motivarea cadrelor didactice reprezintă una dintre cheile asigurării unui sistem educațional de calitate. Raportul QX, elaborat de...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași: ”Propunerile domnului ministru în raportul prezentat recent se constituie, practic, într-o altă Lege a Educației Naționale. Ideea aceasta de a tot veni cu legi noi nu face decât să bulverseze sistemul. Haideți să ne hotărâm pe o anumită direcție și să încercăm să o păstrăm.”
Life joi, 5 iunie 2025, 16:19

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava

Radio Iași promovează actul cultural veritabil. Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava este un eveniment de...

„Teatrul nostru, arta cui?” – întrebare pentru participanții la Festivalul „Zilele Teatrului Matei Vișniec” de la Suceava
Life marți, 3 iunie 2025, 17:58

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec” este în desfășurare, la Suceava, până pe 7 iunie. Spectacole atent selectate se...

Teatrul – principala atracție, la Suceava. Festivalul dedicat acestei arte continuă până la sfârșitul săptămânii
Life joi, 29 mai 2025, 06:28

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.

Ministrul Daniel David a prezentat, săptămâna trecută, raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Intitulat raportul QX,...

#StareaEducației (INTERVIU) Ministrul Daniel David: Este absurd să ai o evaluare atât de dură la clasa a VIII-a în cadrul unui proces de învățământ obligatoriu./Testarea la mai multe discipline nu e o idee nouă, dar mai întâi trebuie să cădem de acord că vrem o schimbare și apoi discutăm de când intră în vigoare.
Life luni, 26 mai 2025, 12:14

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”

În ultimii ani, învățământul dual a devenit o temă centrală în reforma educației tehnice și profesionale din România. Promovat ca...

#StareaEducației (INTERVIU) Iuliana Țugui, inspector pentru învățământ tehnic și profesional: „Din anul școlar 2026-2027 dispar școlile profesionale, acestea vor fi absorbite de învăţământul liceal tehnologic. Până în 2029 nu va putea fi dezvoltat doar învățământ tehnologic dual, deoarece capacitatea de absorbție a mediului economic este limitată.”