Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: …lucrările selectate arată o maturitate și o abordare foarte proaspătă

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: …lucrările selectate arată o maturitate și o abordare foarte proaspătă

Publicat de isoreanu, 15 iulie 2022, 18:03 / actualizat: 16 iulie 2022, 6:31


 

Vă invităm la expoziție. O parte dintre absolvenții de arte plastice de la Universitatea de Arte “George Enescu” sunt prezenți, și anul acesta, la Galeria Borderline Art Space.

O invitație formulată de Ioana Soreanu.

 

Dacă am început săptămâna atât de frumos, la expoziția foto-video de la Galeria Victoria din Iași, vă propun să o încheiem, la fel de frumos, la Galeria Borderline Art Space. Aici, s-a deschis, joi seara, expoziția absolvenților de la Universitatea de Arte “George Enescu”, Facultatea de Arte Vizuale și Design, secțiile Pictură, Artă Murală și Ceramică și Grafică.

 

 

 

Evenimentul „Graduation Highlights 2022” a ajuns la a șaptea ediție. De șapte ani, Borderline Art Space ia foarte în serios misiunea de a promova absolvenții Universității de Arte. Demersul este cu atât mai important cu cât Universitatea , dar și noi, ca societate, trebuie să ne preocupăm de destinele acestor artiști, ca ei să continue să creeze și după absolvire. Din păcate, spune George Pleșu, directorul Galeriei, nu mulți dintre ei reușesc să facă acest lucru:

 

George Pleșu: Mi-e foarte greu să vorbesc așa la modul general, însă, așa cum cei care au venit și vor veni să vadă expoziția care e deschisă până pe 25 august au ocazia să vadă, lucrările selectate arată o maturitate și o abordare foarte proaspătă și sunt încântat de ce am putut selecta și anul acesta. E deja a șaptea ediție când facem această selecție a celor mai bune lucrări și, în general, văd că sunt cam două zone în care se duc absolvenții, ori spre o descriere sau niște comentarii asupra realității, adică undeva în exterior, ori o parte din ei privesc în interior și își explorează subconștientul, visele, anumite trăiri și au niște lucrări mai interiorizate care ar putea f  i realizate orice s-ar întâmpla cu lumea din jur. Să nu uităm că ciclul acesta de absolvenți din ultimii 3 ani de licență sau 2 ani de master au trecut printr-o perioadă extrem de solicitantă și provocatoare, și cu învățământ online, și cu pandemia, războiul din Ucraina, criza economică care se prefigurează. În mod cert, e clar că ei vor fi marcați de ceea ce s-a întâmplat. Și da, poate o parte din aceste evenimente transpar și în lucrări, dar important e ca lucrările să fie interesante și să rămână valoroase, indiferent de ceea ce se întâmplă în jur. Și din punctul ăsta de vedere, cred că e o promoție bună.

Ioana Soreanu: Universitatea de Arde din Iași este într-o ascensiune… Mi se pare că ies tot mai multe generații de absolvenți foarte buni la toate secțiile, dar, vorbim acum de artele vizuale, de artele plastice.

George Pleșu: Într-adevăr, se observă un efort mai susținut de promovare.  Cred că, poate, și noi am contribuit cu această expoziție pe care am scos-o în afara galeriei școlii, pentru că acum câțiva ani, lucrările erau expuse pentru câteva ore la probele de licență și de master și apoi, erau strânse și absolvenții plecau cu ele acasă. Acum, din ce în ce mai mult, aproape toate secțiile am observat că fac expoziții colective în diverse spații din oraș, ceea ce este foarte bine, pentru că asigură vizibilitate pentru absolvenți și în același timp, din ce în ce mai mulți oameni aud de Universitatea de Artă. Problema nu e cu numărul de absolvenți sau cu talentul lor, ci cu ceea ce se întâmplă după, pentru că eu ziceam în anii trecuți că undeva peste 80 dar, cred că undeva peste 90% dintre absolvenți nu mai continuă să mai facă artă. Adică, e foarte rar când unul chiar dintre cei talentați, după ani, rămâne în acest domeniu,. Majoritatea își caută job-uri stabile, în alte zone și foarte puțin, ca hobby doar, mai lucrează. Ceea ce este foarte trist și e o întrebare pe care trebuie să ne-o punem atât noi ca societate, dar și Universitatea de Arte, pentru că ea e cea care are cel mai important impact asupra dezvoltării acestor tineri. Și da, asta e, e o problemă, faptul că cei care ar avea posibilitatea să ajungă niște artiști de succes, foarte puțin continuă.

 

 

Explorarea mediului în care trăim este una dintre temele alese. Adrian Cojocaru, absolvent de pictură, al cărui coordonator este prof. univ. dr. Mihai Tarași, a descris oameni și locuri care i-au atras atenția în plimbările sale. Experiențe personale, simțul acut al observației și imaginația artistului sunt instrumentele care crează peisaje urbane adunate într-un proiect.

 

 

Proiectul este intitulat ”Toată ziua prin oraș”, deoarece mereu am fost interesat de reprezentarea spațiului urban și de conviețuirea în această proximitate. Reprezintă scene imaginare generate din incursiunile mele. Am încercat să găsesc o posibilă cheie de citire a orașului și cred că asta se reflectă în lucrări. Doresc să continui la master și să pictez în continuare, să încerc și alte medii, să experimentez.

 

 

Elena Dinga, absolventă a Secției de Artă Murală și Ceramică, sub coordonarea doamnei lect. dr. Ramona Biciușcă, inspirată și de poezia lui Emil Brumaru, face apel la simțuri pentru a îndemna publicul să trăiască prezentul: aici și acum.

 

 

Este o instalație ceramică, multisenzorială am numit-o eu, pentru că privitorul are ocazia să pătrundă în ea, să o pipăie, să calce desculț pe iarba așezată la picioarele instalației, dacă pot să spun așa, să mângâie texturile, să audă zgomotele pe care le produc modulele ceramice atunci când se lovesc unele de altele. Și, practic, e un spațiu în care îmi doresc ca privitorul să pătrundă și să nu rămân doar privitor, să devină un co-creator în sensul că, să se bucure de ce simte acolo și cumva să fie atent la momentul prezent, la aici și acum. Și am făcut o legătură și cu poezia lui Emil Brumaru, care era un poet eminamente senzorial. A fost considerat de critică cel mai senzorial proet din literatura română.

 

 

Trăirile și felul în care ele ne modelează sunt, de asemenea, explorate și redate intens prin tehnici curajoase. Ștefania Ciobanu, absolventă de pictură sub coordonarea prof. univ. dr. Mihai Tarași, a ales să picteze despre anxietate.

 

 

Doresc să urmez masterul tot pe aceeași secție și să dezvolt cât mai multe concepte pentru a avea cât mai multe expoziții. Am expus proiectul de licență. ”Spațiul la pachet” se numește și proiectul este bazat pe forme tridimensionale și de colaj.

 

 

Introspecția este un act de curaj. Irina Gabriela Ceghe, de asemenea absolventă de pictură, coordonator prof. univ. dr. Mihai Tarași, a descoperit că singurătatea are două fețe. Poate fi rea sau poate fi bună. În concepția artistei, singurătatea este primul pas spre solitudine, înseamnă autocunoaștere, înseamnă evoluție.

 

 

Numele proiectului este ”Magány”,  magány este un termen unguresc pentru singurătate și am ales să o denumesc așa datorită faptului că rudele mele, la rădăcini, sunt unguri și cred că doresc să aprofundez această temă și să o duc mai departe. Este atât o problemă personală, cât și o problematică a societății contemporane. Cred că este ceva care a luat dimensiuni mari și care ajunge să determine o anumită stare de depresie și anxietate în rândurile adolescenților. Și cred că este o problemă de luat în considerare pentru că, deși o ignorăm foarte mult, aceasta ia amploare și, chiar dacă nu pare, mulți tineri sunt afectați de acest acest stadiu al vârstei lor.

 

 

Expoziția „Graduation Highlights 2022”, ediția a șaptea, rămâne deschisă până pe 25 august la Galeria Borderline Art Space din Iași.

Este un bun prilej de a admira lucrări ale unor artiști talentați, dar și de a primi teme de gândire în ceea ce privește modul în care ne raportăm la mediul în care trăim, dar și despre cum gestionăm propriile sentimente.

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu; Foto afiș, Facebook Borderline Art Space)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
Life marți, 9 decembrie 2025, 09:27

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”

Colegiul Național Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași, o instituție reper a învățământului românesc, împlinește anul acesta 170 de ani de...

#StareaEducației (INTERVIU) Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași – 170 de ani de tradiție, excelență și vocație în formarea dascălilor. Lăcrămioara Iordăchescu, directorul colegiului: „Este o instituție reper, cu cele mai multe clase de profil pedagogic din țară, căreia trebuie să-i redăm locul pe care îl merită.”
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”