Ascultă Radio România Iași Live

Activităţi şi acţiuni ROR, în weekend. Roxana Oana Rotaru (ROR Iași) la ”Pulsul zilei”, cu Mihai Florin Pohoață – 2.06.2022.

Activităţi şi acţiuni ROR, în weekend. Roxana Oana Rotaru (ROR Iași) la ”Pulsul zilei”, cu Mihai Florin Pohoață – 2.06.2022.

Publicat de Iuliana Bubuianu, 2 iunie 2022, 15:32


Ofensiva împotriva bullying-ului este continuată de asociația ROR, vineri, 3 iunie 2022.

Bullying-ul este vast răspândit, dar nu multă lume vorbește despre consecințele sale sau despre metodele de oprire sau ameliorare a bullying-ului.

Nu există termen echivalent în limba română, însă poate fi asociat cu termenii ca intimidare, terorizare, etichetare, batjocură.

‘Bullying’ se referă la comportament iar ‘bully’ se referă la agresor.

Ce este bullying-ul?

Bullying-ul este un comportament intenționat, de intimidare, care apare în mod repetat și are la bază o percepție a unui dezechilibru de forțe. De multe ori, victima este percepută drept vulnerabilă (provenind din alt mediu social, este percepută ca ‘diferită’ etc) și/sau având dificultăți în a face față acestui comportament. Pe de altă parte, prin intimidare bully-ul se simte în control.

Care sunt cauzele bullying-ului?

Acestea sunt multiple si trebuie considerate la nivel individual. De multe ori, ‘bully-ul’ trăiește într-un mediu nesigur acasă și poate el însuși este victima abuzului în familie. De asemenea, riscul de abandon școlar și/sau probleme mai târziu în viață este mai mare în această categorie. Mesajul meu este sa nu generalizăm și să încercăm să înțelegem ce este în spatele acestor probleme. Bullying-ul nu trebuie acceptat, iar bully-ul poate are nevoie de ajutor.

Care este diferența dintre bullying și comportamentul ‘normal’?

Răspunsul succint ar fi că această diferență constă în intenția comportamentului și efectul negativ asupra victimei. Copiii și adolescenții învață să ‘navigheze’ relațiile interumane și acest proces poate să includă certuri, alianțe sau neînțelegeri. Acest lucru este normal. Atunci când cineva este rănit (emoțional sau fizic) în mod intenționat și repetat, vorbim de bullying.

Care sunt tipurile de bullying?

Există mai multe tipuri care pot să apară împreună sau izolat: verbal, fizic, emoțional sau cyberbullying.

Verbal constă în: jigniri, insulte, amenințari, porecle sau denigrare.

Fizic constă în: bătăi, tras de păr, îmbrânciri, loviri șamd.

Emoțional: răspândirea de zvonuri, exluderea victimei din grupuri de socializare, încurajarea altor persoane să nu vorbească cu victima șamd.

Cyberbullying: comentarii negative online, mesaje de denigrare, trimiterea de mesaje abuzive șamd.

Care sunt efectele bullying-ului?

Cele vizibile sunt legate de bullyingul fizic: efecte directe: vânătăi, zgârieturi, răni; sau indirecte: caiete rupte, obiecte distruse sau furate (de ex. copilul se întoarce acasă fără ceas sau fără telefonul mobil). În cele mai multe cazuri, efectele bullyingului sunt la nivel emoțional. Ele pot să includă: stimă de sine redusă, anxietate, depresie, randament școlar redus, ideație suicidară, tulburări de alimentație, rușine. Victima se simte neputincioasă și singură. Aceste consecințe pot fi pe termen scurt, mediu și lung, depinzând de durata bullying-ului, suportul familial/școlar și de reziliența individuală. Sunt multiple studii de cercetare care arată că persoanele care au fost victimele bullying-ul sunt mai predispuse în viața adultă la probleme psihiatrice, precum tulburare depresivă sau anxietate.

Cum recunoaștem dacă cineva este victima bullying-ului?

Modificări comportamental- emoționale bruște: refuz școlar, furie, izolare socială, tristețe. Copiii mai mici se pot plânge de dureri care nu au cauza medicală, de exemplu dureri de cap sau de burtă. Aceste dureri sunt legate de nivelul de stres și cei mici sunt chinuiți de aceste simptome (NU le ‘inventează’). Schimbări bruște ale cercului de prieteni. Reacții emoționale negative după timp-ul petrecut online.

Cum putem ajuta ca părinți?

– A asculta și a vorbi despre aceste probleme cu cei tineri este extrem de important.

– Alocați timp zilnic pentru a întreba și a discuta despre cum a fost la școală.

Ce manifestări şi acţiuni sub egida ROR vor avea loc la Iaşi, la acest final de săptămână, ne va preciza Roxana Oana Rotaru, managerul Asociației ROR Iași astăzi, joi, 2 iunie 2022, în intervalul orar 12:35 – 12:40, la ”Pulsul zilei” – pe toate frecvențele Radio Iași: 90,8 – 94,5 și 96,3 Mhz FM, 1053 Khz AM dar și live pe www.radioiasi.ro, emisiune realizată și produsă de Mihai Florin Pohoață.

Etichete:
(AUDIO) Volumul – Doamne, dacă-mi ești prieten – de Spiridon Popescu, lansat la Iași
Emisiuni marți, 18 noiembrie 2025, 12:00

(AUDIO) Volumul – Doamne, dacă-mi ești prieten – de Spiridon Popescu, lansat la Iași

La Iași, nu demult, în Sala „Diotima” din incinta Casei de Cultură „Mihai Ursachi” (Parcul Copou) reprezentanții Editurii Vasiliana 98 au...

(AUDIO) Volumul – Doamne, dacă-mi ești prieten – de Spiridon Popescu, lansat la Iași
#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”
Emisiuni marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”
Arta de a forma artiști
Emisiuni marți, 18 noiembrie 2025, 10:29

Arta de a forma artiști

Cum se îmbină rigoarea academică și creativitatea în artele spectacolului? De ce ar trebui artistul să fie un om de cultură? Vom afla...

Arta de a forma artiști
Omul care aduce vestea – începe Mișcarea pentru Lectură la Iași. Bună Dimineața cu Adina Șuhan
Emisiuni marți, 18 noiembrie 2025, 09:52

Omul care aduce vestea – începe Mișcarea pentru Lectură la Iași. Bună Dimineața cu Adina Șuhan

Omul care aduce vestea Astăzi începe la Iași Mișcarea pentru Lectură. Corina Giurgia, coordonatorul evenimentului, în Bună Dimineața cu Adina...

Omul care aduce vestea – începe Mișcarea pentru Lectură la Iași. Bună Dimineața cu Adina Șuhan
Emisiuni marți, 18 noiembrie 2025, 06:29

Colecția HISTORICA a Editurii „Universității Alexandru Ioan Cuza”, noi apariții editoriale

La Iași, nu demult, în incinta Librăriei „Orest Tafrali” (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Copr A, parter) au fost lansate volumele...

Colecția HISTORICA a Editurii „Universității Alexandru Ioan Cuza”, noi apariții editoriale
Emisiuni luni, 17 noiembrie 2025, 13:55

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  

Ministerul Educației a lansat Programul național pentru pilotarea sistemică a planurilor cadru în învățământul liceal, un demers amplu care...

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  
Emisiuni luni, 17 noiembrie 2025, 09:59

„De la sat” – platforma poveștilor din satele românești. Bună Dimineața cu Adina Șuhan

„De la sat”, platforma poveștilor din satele românești. Ionuț Teoderașcu, redactor „De la sat”, în matinal cu Adina...

„De la sat” – platforma poveștilor din satele românești. Bună Dimineața cu Adina Șuhan
Emisiuni luni, 17 noiembrie 2025, 09:48

Tu ce mănânci în postul Crăciunului? Camelia Ciocîrlan, nutriționist-dietetician în Bună Dimineața cu Adina Șuhan

„Tu ce mănânci în postul Crăciunului?” Răspunsurile vin de la Camelia Ciocîrlan, nutriționist-dietetician, invitata Adinei Șuhan în...

Tu ce mănânci în postul Crăciunului? Camelia Ciocîrlan, nutriționist-dietetician în Bună Dimineața cu Adina Șuhan