Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației: (INTERVIU) „Cititul nu este pedeapsă, este bucurie” – Profesoara Mona Coțofan, despre magia lecturii de pe ”Dealul cu Povești”, de la Horlești, festival de lectură pentru copii și adolescenți

#StareaEducației: (INTERVIU) „Cititul nu este pedeapsă, este bucurie” – Profesoara Mona Coțofan, despre magia lecturii de pe ”Dealul cu Povești”, de la Horlești, festival de lectură pentru copii și adolescenți

Publicat de Andreea Drilea, 12 septembrie 2025, 11:17 / actualizat: 12 septembrie 2025, 12:41

Pe 13 septembrie, La Stâna Omușoru, în satul Horlești, comuna Rediu din județul Iași, va avea loc o nouă ediție a festivalului ”Dealul cu Povești”, un eveniment care își propune să aducă lectura mai aproape de copii și de familii într-un mod viu, jucăuș și creativ.

Anul acesta, organizatorii propun o temă fascinantă, ”Poveștile Popoarelor”. Astfel, cei care vor lua parte la eveniment vor afla istorisiri de pe toate meridianele, vor descoperi spații dedicate minorităților etnice din România, vor asculta limbi și tradiții diverse, toate armonizate într-un singur glas, cel al cuvântului rostit.

La Dealul cu Povești, limbile popoarelor vor răsuna în armonie prin ateliere, lecturi dramatizate, spectacole, activități interactive și prin prezența unor invitați speciali din lumea cărților și a culturii.

Invitata colegei noastre, Andreea Daraban, este sufletul acestui proiect, doamna profesoară Mona Coțofan, cea care a pus bazele acestui festival.

Mona Coțofan: Nu sunt eu sufletul acestui eveniment, sunt o părticică dintr-un suflet mare pe care îl pun la dispoziția beneficiarilor membrii Asociației ”Rediu lui Tătar”, oameni care vin nu doar din sistemul de educație, ci și din multe alte domenii, dar care au această pasiune comună pentru lectură.

Andreea Daraban: Cum a luat naștere festivalul ”Dealul cu Povești”? De unde a plecat ideea unui astfel de eveniment?

Mona Coțofan: Avem la Rediu un club de lectură și la un moment dat, ne-am gândit că bucuria întâlnirilor noastre ar putea să fie multiplicată, lărgită. Și dintr-o idee care s-a construit ușor, ușor, a ieșit până la urmă o primă ediție a acestui festival, de o dimensiune la care nici noi, vă mărturisesc, nu ne-am așteptat. Cu un succes răsunător, care ne-a obligat să facem și a II-a ediție, care s-a desfășurat anul trecut, cu o nouă provocare, pentru că un festival în aer liber nu poate să fie ferit de intemperii. Festivalul s-a desfășurat pe o ploaie torențială, dar asta i-a accentuat farmecul și copiii au fost fericiți să vadă că pot descoperi poveștile și cărțile și prin noroaiele, realmente noroaie, care s-au creat pe dealul nostru cu povești. Anul acesta suntem la a III-a ediție, ne pregătim pentru ea și pentru că în fiecare an ne dorim să fie și ceva inedit, o subtemă a acestui an au reprezentat-o poveștile și legendele altor popoare.

Andreea Daraban: Ce v-a motivat să aduceți în prim plan diversitatea culturală?

Mona Coțofan: În primul rând, faptul că fiecare popor merită să fie cunoscut, cu atât mai mult, cu cât reprezentanții lui trăiesc lângă noi, în comunitatea noastră și trebuie să cultivăm copiilor și respect pentru diversitate și toleranță și sunt valorile pe care lectura, în genere, le promovează. Și atunci ne-am gândit că poveștile armenilor, poveștile grecilor, poveștile indienilor, poveștile romilor pot fi la fel de fascinante pentru copii și descoperirea lor poate să fie și un obiectiv al festivalului nostru.

Andreea Daraban: Cui îi este dedicat acest eveniment?

Mona Coțofan: Evenimentul este dedicat cititorilor copii și adolescenți. Nu avem o limită de vârstă. Considerăm că pot fi și copii de 99 de ani și avem în fiecare an și asemenea participanți. Părinții redevin copii și cred că un punct important al festivalului nostru este acela că descoperă beneficiile lecturii, copilul alături de familia lui. E foarte important, fiindcă de foarte multe ori în familie, eu ca profesor văd acest lucru, lectura devine o sarcină școlară a copilului, valorificată uneori ca pedeapsă alternativă la nota mică de la lucrarea de matematică și atunci se pierde de fapt plăcerea cititului, gustul se descoperă greu, câtă vreme mama și tata nu sunt văzuți citind în casă. Și atunci împreună, părinții și copiii pot descoperi, redescoperi poate lectura alături de noi.

Andreea Daraban: Ce tipuri de ateliere și activități vor putea experimenta cei care vin, pe 13 septembrie, la ”Dealul cu Povești” de la Horlești, Rediu?

Mona Coțofan: Avem, de pildă, ateliere în care valorificăm lecturi pe care copiii le-au primit deja ca temă de vacanță. Mă gândesc la cartea lui Ion D. Sîrbu, ”De ce plânge mama”, mă gândesc la cartea Veronicăi D. Niculescu, ”Pescărușul de la geam”. De asemenea, avem ateliere pe care le organizează reprezentanți ai unor comunități sau pasionați susținători ai unor culturi. Eu, de pildă, voi coordona un atelier de literatură armeană, pentru că sunt îndrăgostită de zona aceasta a lumii și cumva cunoscătoare, prin studiile mele, a istoriei și tradițiilor lor. Vom avea un vecin indian care va ține un atelier despre tradițiile Indiei, de asemenea, un invitat pentru un atelier despre tradițiile romilor. Comunitatea Elenă este alături de noi printr-un atelier despre Legendele Olimpului și alături de aceste ateliere vom avea și altele care promovează lectura funcțională și a textelor non-literare. Vom avea un atelier intitulat ”Regatul banilor”, în care copiii vor învăța că există și o poveste a economiei. Iată, criza despre care se vorbește acum, poate va găsi o rezolvare în cititorii mici de pe Deal care vor deveni, la un moment dat, economiștii buni ai țării și ne vor salva de dezastru. De asemenea, vom avea un atelier de investigații criminalistice aplicate în literatură și multe, multe, alte asemenea provocări.

Andreea Daraban: Reușesc astfel de evenimente să-i apropie pe copii de lectură?

Mona Coțofan: Cu siguranță reușesc, pentru că copilul descoperă cartea și altfel decât așezat de mama pe noptieră, cu timpul de lectură sau, eu știu, pe lectura obligatorie pe care o primește de la doamna profesoară la școală. Aici, cartea e descoperită prin joc, e descoperită alături de părinți, alături de prieteni, alături de alți copii care se întrec între ei, pentru că avem acolo și concursuri, concursuri de recenzii vom avea anul acesta, concursuri de jurnal, concursuri de fotografie și alte asemenea competiții pe care fiecare coordonator de atelier  le organizează. Și atunci, cartea devine o jucărie, o resursă de bucurie și, cu siguranță, că apropierea aceasta, sperăm noi să se păstreze și după ce festivalul se încheie.

Varianta audio a interviului:

 

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”