Ascultă Radio România Iași Live

(FILM) Cascada „de sub Șiclău”/„Cascada Zânelor” 

(FILM) Cascada „de sub Șiclău”/„Cascada Zânelor” 

Publicat de Nicolae Tomescu, 4 iulie 2022, 13:25

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=K2b7zxTFL-w[/youtube]

(FILM)

Cascada „de sub Șiclău”/„Cascada Zânelor 

Proiect(ul) „Cascadele României”©Nicolae Tomescu

Imagine, text, voce: Nicolae Tomescu

Montaj: Alexandru Iurea

 

România a adunat toate personajele care ființează în mine. Mi-a insuflat rigoarea cercetătorului, freamătul reporterului, sunetul poetului. Văd, cu sagacitate, tot ce pot. Privesc în ochi natura, răsfoiesc monografii vechi, culeg povești, mă interesează destine individuale, deopotrivă soarta colectivă a comunităților…

Inclusiv în 26 iunie 2022

Iași – Bacău – Onești – Pasul Oituz – Târgu Secuiesc – Covasna… Credeți că meditam, pe drumul invocat, la „legături terminologice” în care (cel puțin atunci) nu m-aș fi regăsit?

În mecanică, planul înclinat  reprezintă o suprafață plană care formează un unghi ascuțit cu orizontala, utilizat pentru ridicarea obiectelor grele /la o anumită înălțime/ folosindu-se o forță mai mică decât în cazul ridicării lor pe direcție verticală (lucrul mecanic efectuat nu devine mai mic, rămâne neschimbat); serpentinele /de drumuri, din munți/ pentru urcarea și coborârea vehiculelor sunt aplicații curente ale planului înclinat…

Cascada „de sub Șiclău”, situată în apropierea „Planului Înclinat” din localitatea Covasna (sistem de referință fiind locomotiva Mocăniţei”, spre Comandău – poteca dinspre partea dreaptă, care duce către cascadă, fără indicator, dar cu scări de acces în dreptul trecerii de pietoni, amonte de „Uzina de Apă”) este denumită și „Cascada Zânelor”; „Șiclău ar proveni din maghiară/Sikló/, însemnând funicular /mai literar, kötélpálya/ – dată fiind apropierea de planul înclinat unde funcționa odată funicularul, cascada a împrumutat numele industrial, mai puțin romantic”[1]

Amenajată, cu trepte, pentru a putea coborî orice turist; percepută, de unii, ca fiind „printre cele mai frumoase cascade”, deși nu impresionează prin înălțime, Cascadade sub Șiclău” dezvăluie nuanțe… De fapt, totul se referă la dispoziție, emoție, experiență… Din câte am înțeles, nici culorile nu există în Univers, creierul nostru le conferă „viață”… Merg mai departe, îndrăznind o întrebare delicată (pentru autor): în Proiectul „Cascadele României” fiecare cădere de apă, privită îndeaproape, are prea multe asemănări cu altele?

[1] Planul înclinat folosea forţa gravitaţiei pentru a transporta vagoanele încărcate cu lemne pe o pantă fără utilizarea altei surse de energie. Funcţionase din 1889, inaugurarea oficială a avut loc în 1890; macheta acestui monument tehnic excepţional (componentele sale fuseseră comandate de la firma austriacă Obach), prezentat la expoziţia universală din 1896: datele tehnice ale planului /diferenţa de nivel între staţii: 327 m, lungime: 1236 m, ecartament: 1450 mm, cablu de tracţiune cu diametrul de 28 mm/; principiul de funcţionare: planul înclinat foloseşte doua platforme de câte 3 metri lăţime şi 6 metri lungime, legaţi unul de celălalt printr-un cablu gros de 28 mm şi un sistem complex de scripeţi acţionaţi de la cabina de comanda din partea superioară a planului înclinat; când pe platforma superioară era aşezat un vagon plin cu lemne, pe platforma de jos era aşezat un vagon gol; forţa gravitaţiei făcea ca vagonul plin să îl tragă pe cel gol de pe platforma de jos; la mijlocul planului cele două platforme se evitau, aici existând o bifurcaţie a şinelor; întreg procesul era controlat de la cabina de frânare din partea superioară a planului înclinat; volumul de material lemnos – transportat pe vremea când planul înclinat funcţiona la capacitate maximă – se apropia de 30 de vagoane a câte 10 metri cubi pe zi…

Transportul persoanelor era organizat, ocazional, pe la începutul secolului al XX-lea, atunci când între Covasna şi Comandău se circula foarte greoi; în ultima perioadă a funcţionării, acest transport a primit interdicție fermă… La capătul inferior al planului vagoanele erau coborâte de pe platforme, apoi formate garnituri de tren – tractate de locomotive cu aburi până la gara „CFR Covasna”, finalmente transferate pe cale ferată cu ecartament normal; la capătul superior, materialul lemnos sosea tot pe cale ferată ingustă, de această dată din localitatea Comandău; și aici existau mocăniţe (locomotive cu aburi) care aduceau lemnele din tot bazinul superior al râului „Bâsca”; căile ferate cu ecartament îngust se întindeau pe zeci de kilometrii pe fiecare pârâu şi vale, trecând chiar peste „muntele Goru” până în Năruja (acolo unde aveam de-a face cu o variantă mai redusă a „planului înclinat”); a reprezentat, la inaugurare, cel mai important sistem de căi ferate înguste din Carpaţi, unificând trei componente majore – vagoanele trase de cai, planul înclinat şi locomotivele cu aburi; în 1995, odată cu catastrofalele „doborâturi” cauzate de vânt / zona Covasnei, a fost afectat şi planul înclinat, nu îndeajuns pentru a fi spulberat; la 17 mai 1997, cabina de comanda din partea superioară a planului înclinat a fost distrusă într-un incendiu (a cuprins şi pădurea din jur); datorită intervenţiei şi ajutorului celor care au lucrat la planul înclinat, cabina a fost reconstruită, planul înclinat restaurat şi funcţionabil până în 1999 (din cauza reducerii exploatărilor din zonă, „Planul Înclinat era trecut în conservare”)…

În clipa de față, planul înclinat nu funcţionează, poate fi vizitat, ocazional, doar pe sectorul de cale ferată Covasna-Subşiclău; atunci când apare o cerere, circulă o mocăniţă (locomotivă cu aburi) care este folosită pentru agrement (plimbarea turiştilor); șinele contorsionate care treceau pe micul podeţ din lemn (asigura accesul pe platforma inferioară a instalaţiei) au rămas suspendate deasupra pârâului pe care îl traversau; mare parte din linia ferată se găseşte îngropată sub platforma drumului forestier, pe care coboară încet autocamioanele încărcate cu buşteni; prin geamurile sparte şi prin uşile degradate ale clădirii remizei de la Comandău mai pot fi zărite trei dintre locomotivele care au circulat pe ultimele porţiuni ale căii ferate forestiere Covasna-Comandău…

Etichete:
IAȘI (AUDIO) Tribut FRANK SINATRA cu Daniel Cacija și Big Bandul Liviu Mărculescu 28 iunie, Casa Studenților
Evenimente Radio Iaşi marți, 24 iunie 2025, 14:43

IAȘI (AUDIO) Tribut FRANK SINATRA cu Daniel Cacija și Big Bandul Liviu Mărculescu 28 iunie, Casa Studenților

Pe 28 iunie, proiectul Frank Sinatra Tribute îl aduce la Iași pe Daniel Cacjia din Germania, într-un spectacol nostalgic și totodată de...

IAȘI (AUDIO) Tribut FRANK SINATRA cu Daniel Cacija și Big Bandul Liviu Mărculescu 28 iunie, Casa Studenților
(AUDIO) 22 iunie, 18:03-20:00, trombonistul Liviu Mărculescu, invitat la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Evenimente Radio Iaşi sâmbătă, 21 iunie 2025, 19:40

(AUDIO) 22 iunie, 18:03-20:00, trombonistul Liviu Mărculescu, invitat la Univers Muzical cu Daniela Vlad

Liviu Mărculescu este un muzician complet, maestru al trombonului, compozitor, aranjor și un excelent organizator de evenimente, activitatea lui de...

(AUDIO) 22 iunie, 18:03-20:00, trombonistul Liviu Mărculescu, invitat la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Turneul Național Rapsodiile cu Alexandru Tomescu și Dragoș Ilie ajunge în zona Moldovei
Evenimente Radio Iaşi vineri, 20 iunie 2025, 19:11

Turneul Național Rapsodiile cu Alexandru Tomescu și Dragoș Ilie ajunge în zona Moldovei

În fiecare an, Violonistul Alexandru TOMESCU, creatorul  Turneului Stradivarius, cel mai amplu și mai longeviv turneu de concerte din România,...

Turneul Național Rapsodiile cu Alexandru Tomescu și Dragoș Ilie ajunge în zona Moldovei
18 iunie, orele 18:00: CONCERTUL ABSOLVENȚILOR COLEGIULUI NAȚIONAL DE ARTE OCTAV BANCILA IASI 
Evenimente Radio Iaşi duminică, 15 iunie 2025, 20:24

18 iunie, orele 18:00: CONCERTUL ABSOLVENȚILOR COLEGIULUI NAȚIONAL DE ARTE OCTAV BANCILA IASI 

                 CONCERTUL ABSOLVENȚILOR                 18 IUNIE 2025 ORA 18:00               SALA DE...

18 iunie, orele 18:00: CONCERTUL ABSOLVENȚILOR COLEGIULUI NAȚIONAL DE ARTE OCTAV BANCILA IASI 
Evenimente Radio Iaşi marți, 10 iunie 2025, 13:16

VIDEO LIVE – Festivalul Internațional de Muzică Ușoară și Populară „Armonii pe coline ieșene” – 14-15 iunie 2025

Transmitem de la Iași, din capitala Moldovei, prima ediţie a Festivalului Internațional de Muzică Ușoară și Populară „Armonii pe coline...

VIDEO LIVE – Festivalul Internațional de Muzică Ușoară și Populară „Armonii pe coline ieșene” – 14-15 iunie 2025
Evenimente Radio Iaşi vineri, 30 mai 2025, 17:42

Iași, 30 mai, 19:00 Violonistul Remus Azoiței și Orchestra Filarmonicii Moldova, sub bagheta lui Vlad Vizireanu

...

Iași, 30 mai, 19:00 Violonistul Remus Azoiței și Orchestra Filarmonicii Moldova, sub bagheta lui Vlad Vizireanu
Evenimente Radio Iaşi joi, 29 mai 2025, 17:13

4-6 iunie, Turneul In Memoriam Ciprian Porumbescu la Botoșani, Iași și Suceava

Concert extraordinar – „In memoriam Ciprian Porumbescu – 142 de ani” (ediția a VII-a) În luna iunie, muzica românească își omagiază...

4-6 iunie, Turneul In Memoriam Ciprian Porumbescu la Botoșani, Iași și Suceava
Evenimente Radio Iaşi joi, 29 mai 2025, 16:32

Iași, 4 iunie, orele 19:00 – Sala Henri Coandă de la Palatul Culturii, Concertul absolventilor de dirijat cor academic și ansamblu coral

Stagiunea 2024-2025 a evenimentelor organizate în cadrul proiectului de parteneriat dintre Universitatea Națională de Arte „George Enescu” și...

Iași, 4 iunie, orele 19:00 – Sala Henri Coandă de la Palatul Culturii, Concertul absolventilor de dirijat cor academic și ansamblu coral