Ascultă Radio România Iași Live

„Tudor Arghezi”: „Când umbli cu adevărul, te simţi cinstit şi sănătos”

„Tudor Arghezi”: „Când umbli cu adevărul, te simţi cinstit şi sănătos”

Publicat de Nicolae Tomescu, 13 iulie 2021, 21:54 / actualizat: 14 iulie 2021, 8:46

Tudor Arghezi (Ion M. Teodorescu), marea valoare culturală, unul dintre autorii canonici ai literaturii române, unul dintre cei mai apreciaţi scriitori pe care i-a dat România modernă, poet modernist (câteodată interzis), a cunoscut, de la mică distanță, toate regimurile celor trei decenii care separă România de realizarea aspiraţiilor sale naţionale (1918) şi instaurarea regimului comunist (1948); s-a raportat, diferit, la fiecare dintre aceste regimuri, simțindu-se mai comod pe vremea regelui Carol al II-lea, arestat în timpul lui Antonescu, denigrat şi marginalizat de comunişti (reabilitat câţiva ani mai târziu)…

S-a născut pe 21 mai 1880, la București (ca fiu al Mariei Theodorescu și al lui Nae Theodorescu, familie originară din Târgu Cărbunești, județul Gorj). Studiile primare și secundare le-a făcut în București, la Școala primară „Petrache Poenaru”, gimnaziul „Dimitrie Cantemir”; a urmat liceul „Sfântul Sava”-București. Era nevoit, de la 11 ani, să muncească (oferă meditații) pentru a se întreține financiar, din cauza situației familiale. La 16 ani, în 1896, avea loc debutul său literar, sub îndrumarea lui Alexandru Macedonski, în revista „Liga Ortodoxă”; publica poeziaTatăl meu”, semnând I. N. Theodorescu. Între anii 1897- 1899, publica versuri și poeme în proză la „Revista Modernă” și „Viața Nouă” pe care le semnase, pentru întâia oară, cu pseudonimul Ion Th. Arghezi. Constrâns să-și întrerupă studiile, se angaja (ca urmare a unui examen de chimie) laborant la fabrica de zahărChitila”. La 19 ani, Tudor Arghezi a intrat la mănăstireaCernica”; a rămas acolo până în 1904, an în care a publicat, împreună cu Vasile Demetrius, revista proprie „Linia Dreaptă” (care va înceta să apară după 5 numere). Din 1905 a început un lung șir de călătorii în străinătate, iar, la 30 ianuarie 1905, Constanța Zissu a dăruit primul lor copil, pe Eli Lotar (lăsat în grija unei doici, la Paris); ajungea și Arghezi îngrijorat, în capitala Franței, dar nu a stat mult timp și s-a mutat la Fribourg, unde a scris poezii și a participat la cursurile Universității din localitate; rapid, s-a mutat la Geneva, continuând să scrie poezii; s-a angajat în atelierul unui bijutier pentru a-și câștiga existența. În 1910, s-a întors în țară și a publicat în „Viața Românească”, „Facla”, „Viața Socială” (ultimele două fiind reviste ale lui N. D. Cocea), „Cronica”. Cocea își va dovedi marea contribuție la succesul lui Arghezi; i-a publicat „Rugă de seară” (unul dintre primele poeme). Urma o perioadă în care Arghezi a devenit un critic de artă valoros; printre altele, i-a luat apărarea pictorului Ștefan Luchian.

 

După izbucnirea Primului Război Mondial, Arghezi a scris mai multe articole împotriva Partidului Național Liberal; totodată, a fost un susținător al Unirii Basarabiei cu Vechiul Regat. În perioada 1918-1919, a fost închis timp de un an (împreună cu alți 11 ziariști și scriitori) la penitenciarul „Văcărești”, deoarece colaborase cu autoritățile germane de ocupație și era acuzat de trădare. În 1931, publica „Icoane de lemn”, prima carte de proză, deopotrivă placheta de versuriFlori de mucigai” și „Poarta neagră”. În 1936, primea (împreună cu George Bacovia) „Premiul Național de Poezie”. Începând cu 1943 apar romanul „Ochii Maicii Domnului”, „Versuri de seară”, romanul „Cimitirul Buna-Vestire”, volumul de versuri „Hore” și romanul „Lina”. În 1955, a fost ales membru al Academiei Române, distins cu numeroase titluri și premii; în 1965 a primit Premiul InternaționalJohann Gottfried von Herder”; a fost nominalizat (din partea filologului italian Angelo Monteverdi) la PremiulNobelpentru Literatură. A trecut la cele veșnice din 14 iulie 1967, fiind înmormântat, cu funeralii naționale, alături de soția sa (Paraschiva), în grădina casei din strada „Mărțișor”/București…

Arghezi a revoluţionat limbajul poetic (al vremii sale) în raport cu mijloacele de expresie tradiţionale; limbajul avea menirea de a-l face pe cititor să simtă ceea ce citeşte[1], iar „o idee să nască sute altele”. De la debutul în volum (1927), se adaugă o dimensiune inconfundabilă a limbajului[2]; poezia pare un joc de cuvinte găsite cu răbdare şi trudă, silite să stea alături, bazându-se pe procedeul contrastului între elemente lexicale; concepţia artistică a lui Arghezi este exprimată în volumele „Cuvinte potrivite[3] și/sau „Flori de mucigai[4]; conotațiile create pe calea transfigurării artistice stau sub semnul «esteticii urâtului» (precum la Baudelaire, în „Florile răului”[5], frumosul florilor este transgresat /inundat/ de calălalt termen); adeziunea lui Arghezi la estetica urâtului” și-a găsit expresia deplină, căreia poetul îi dădea contur în poeziaTestament[6]

Flori de mucigaiîn lectura lui Tudor Arghezi

[1] Criticul literar Ştefan Munteanu afirmase că poezia argheziană s-a înscris, iniţial, în estetica romantică, evidentă fiind influenţa eminesciană; ulterior, a dobândit accente simboliste, avangardiste, moderniste

[2] Numită de George Călinescusurprinderea suavităţii sub expresia de mahala”…

[3] Tudor Arghezi i-a dedicat fiicei sale mai multe poezii, cea mai cunoscută fiind „Cântec de adormit Mitzura”/volumulCuvinte potrivite”, editat în 1927/: Doamne, fă-i bordei în soare, Într-un colţ de ţară veche, / Nu mai nalt decât o floare Şi îngust cât o ureche. / Şi-n pridvor, un ochi de apă Cu o luntre cât chibritul, / Ca-n crâmpeiul lui să-ncapă Cerul tău şi nesfârşitul. / Dă-i un fluture blajin Şi o broască de zmarald. / Şi-n pădurea de pelin Fă să-i stea bordeiul cald. / Şi mai dă-i, Doamne, vopsele Şi hârtie chinezească, / Pentru ca, mânjind cu ele, Slava ta s-o zmângălească./ Şi când totul va fi gata S-o muta la ea şi tata /…

[4] Poezia, având titlul identic cu al ultimului volum menționat, este una programatică; apare drept „artă poetică” argheziană, relevă actul creației, experiența sisifică, nebănuită – prin oximoronul (figură de stil care combină doi termeni contradictorii) „flori de mucigai”; recurgând la sensul propriu al cuvantului „mucigai”, se crează o imagine „dezgustătoare”…

[5] În ceea ce priveşte exprimarea poetică, remarcabilă era influenţa poetului francez Charles Baudelaire, autorul volumului „Les fleurs du mal”/aşa-numita estetică a urâtului care făcuse obiectul tratatului „Estetica urâtului” scris de K. Rosenkranz (1853)/; începând cu Rosenkranz, a fost semnalată expresivitatea şocantă, fascinantă (pe alocuri), a urâtului ca modalitate de avertizare asupra imperfecţiunilor vieţii şi, totodată, generoasă sursă de efecte estetice (ivite din sentimentul de repulsie, de aversiune, de oroare)…

[6]Din bube, mucigaiuri şi noroi / Iscat-am frumuseţi şi preţuri noi…”

 

Nicolae Tomescu, redactor-șef

 

Etichete:
(AUDIO) Peste 7.300 de elevi din Iași susțin simularea Evaluării Naționale între 8 și 10 decembrie
Prim plan vineri, 5 decembrie 2025, 14:14

(AUDIO) Peste 7.300 de elevi din Iași susțin simularea Evaluării Naționale între 8 și 10 decembrie

7.321 de elevi din Iași vor susține, în perioada 8–10 decembrie, simularea pentru Evaluarea Națională, potrivit Inspectoratului Școlar...

(AUDIO) Peste 7.300 de elevi din Iași susțin simularea Evaluării Naționale între 8 și 10 decembrie
Balerină a Operei ieșene își face debutul literar la Târgul de Carte Gaudeamus
Prim plan vineri, 5 decembrie 2025, 13:38

Balerină a Operei ieșene își face debutul literar la Târgul de Carte Gaudeamus

Elena Manuela Nechita, balerină de ansamblu la Opera Națională Română Iași, își face debutul literar la ediția din acest an a Târgului de...

Balerină a Operei ieșene își face debutul literar la Târgul de Carte Gaudeamus
Moţiunea de cenzură ‘România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare’ a fost depusă
Prim plan vineri, 5 decembrie 2025, 11:48

Moţiunea de cenzură ‘România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare’ a fost depusă

Moţiunea de cenzură ‘România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare’, prin care se cere demisia...

Moţiunea de cenzură ‘România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare’ a fost depusă
(AUDIO) Polițiștii din Vaslui monitorizează comerțul cu materiale pirotehnice
Prim plan vineri, 5 decembrie 2025, 11:38

(AUDIO) Polițiștii din Vaslui monitorizează comerțul cu materiale pirotehnice

Polițiștii din Vaslui verifică modul în care sunt respectate prevederile legale privind comercializarea și utilizarea articolelor pirotehnice, o...

(AUDIO) Polițiștii din Vaslui monitorizează comerțul cu materiale pirotehnice
Prim plan vineri, 5 decembrie 2025, 11:04

(AUDIO) Prima ediție a târgului „Bunătăți la Iași”, organizată în acest weekend

Direcția pentru Agricultură Județeană Iași organizează la acest sfârșit de săptămână prima ediție a târgului intitulat ”Bunătăți...

(AUDIO) Prima ediție a târgului „Bunătăți la Iași”, organizată în acest weekend
Prim plan vineri, 5 decembrie 2025, 10:24

METEO: Intensificări temporare ale vântului în mai multe județe din țară

INFORMARE METEOROLOGICĂ Interval de valabilitate: 5 decembrie, ora 10 – 6 decembrie, ora 22 Fenomene vizate: intensificări temporare ale...

METEO: Intensificări temporare ale vântului în mai multe județe din țară
Prim plan vineri, 5 decembrie 2025, 09:29

BOTOȘANI: Studiile pentru Barajul Vârfu Câmpului sunt finalizate, proiectul trece la noi etape

Proiectul Barajului de la Vârfu Câmpului, considerat strategic pentru siguranța alimentării cu apă în județul Botoșani, avansează în mod...

BOTOȘANI: Studiile pentru Barajul Vârfu Câmpului sunt finalizate, proiectul trece la noi etape
Prim plan vineri, 5 decembrie 2025, 06:50

Guvern – şedinţă: Strategia privind inovarea în sectorul public, modificări la Codul Fiscal, măsuri de implementare a PNRR

Guvernul are pe ordinea de zi a şedinţei de vineri aprobarea Strategiei naţionale privind inovarea în sectorul public 2026-2030, modificări ale...

Guvern – şedinţă: Strategia privind inovarea în sectorul public, modificări la Codul Fiscal, măsuri de implementare a PNRR