Ascultă Radio România Iași Live

#StareaEducației – Marcel Bartic: Aș dori să văd cât mai mulți profesori intrând în sala de clasă zâmbind

#StareaEducației – Marcel Bartic: Aș dori să văd cât mai mulți profesori intrând în sala de clasă zâmbind

Publicat de andreeadaraban, 1 septembrie 2023, 11:54 / actualizat: 2 septembrie 2023, 6:09

Mai sunt mai puțin de două săptămâni până la deschiderea noului an școlar, care este unul plin de noutăți și care va funcționa după noile Legi ale Educației. Acestea au trecut prin Parlament cu rapiditate, iar schimbările cu care vin sunt destul de consistente. Cele mai discutate aspecte, care au suscitat ample dezbateri în spațiul public, au fost cele legate de admiterea în clasa a 9-a, de noul tip de bacalaureat, de modificările care stau la baza structurilor de organizare a instituțiilor școlare și aici mă refer la Inspectoratele Școlare. Marcel Bartic, profesor de istorie și realizator de emisiuni radio a răspuns unor întrebări adresate de colega noastră Andreea Daraban, care stau pe buzele multora dintre noi.

Se îmbunătățesc lucrurile în sistemul educațional românesc odată cu aceste noi legi ale educației? Era necesară schimbarea modalității de admitere in liceu?

Marcel Bartic: Din punctul meu de vedere, nu, nu era. Și ăsta este un detaliu despre care am vorbit foarte mult în perioada în care Legile Educației au fost dezbătute. Continui să cred că acest examen de admitere reprezintă o formă de discriminare, de segregare în învățământul românesc, pentru că lovește în categoria cea mai năpăstuită dintre toți elevii pe care îi avem în țară: elevii fără posibilități. Vă reamintesc că examenul de admitere la unele licee, la liceele care sunt capabile de performanță, acest examen de admitere, o spune foarte multă lume, poate fi promovat în mod special cu ajutorul meditațiilor. Ăsta e un alt detaliu despre care poate ar trebui să vorbim.

Nu toată lumea are acces la genul ăsta de pregătire și sigur că da, vor fi privilegiați cumva copiii din mediul urban, dintr-o anumită categorie socială, care își permit să se pregătească în particular. Ori, până la urmă, din câte-mi amintesc eu, învățământul românesc este un serviciu public, care ar trebui să asigure, în primul rând, șanse egale fiecărui copil din țara asta. Ținta învățământului românesc n-ar trebui să fie neapărat crearea unor elite. E foarte bine că le avem și mă bucur foarte mult că sunt instituții de învățământ care reușesc să atingă o astfel de performanță. Pe de altă parte, lucrul ăsta nu-l obții împărțindu-i pe copii, privilegiindu-i pe unii în dauna altora.

Marcel Bartic a vorbit și despre noul tip de bacalaureat, pe care elevii ce intră anul acesta în clasa a VII – a ar trebui să-l susțină după o serie de programe școlare noi.

“Foarte mulți decidenți din zona educației și-au dat seama că trebuie să schimbe niște lucruri… Nu mă sperie ideea de schimbare. Trebuie schimbate programele. Ultima dată cînd s-au operat modificări în programele școlare pentru liceu a fost în 2009.”

Marcel Bartic susține și necesitatea introducerii unor standard de evaluare a elevilor care în momentul de față nu există, dar și o serie de criterii pentru evaluarea cadrelor didactice, pentru  a se stabili o ierarhie pe bază de performanță  și o remunerare pe măsură.

“E o discuție destul de sensibilă. Ar trebui să stabilim mai întâi acele criterii de performanță, iar acestea să fie stabilite cât se poate de onest. Si nu aș lega neapărat performanța de notele copiilor, pentru că acestea sunt infuențate de foarte mulți factori.”

Andreea Daraban: Ce ar trebui să livreze în final școala, care sunt rezultatele care ar trebui să conteze în actul educațional?

Marcel Bartic: Pentru asta vă invit să facem un scurt exercițiu de imaginație și să să dăm paginile timpului, ceva mai mai înainte, cu vreo 10-15 ani. Cum ne dorim noi să fie adulții peste 15 ani? Adică ne dorim să fie niște oameni bine pregătiți, siguri pe ei, oameni politicoși, oameni care să respecte regulile în trafic, oameni care să nu mai ia șpagă, hai s-o mai spunem o dată, da, niște adulți care să nu mai ia și să nu mai dea șpagă. Oameni care să se comporte civilizat în relațiile cu ceilalți. Aș vrea să fie niște adulți care să învețe să fie fericiți, să aibă o carieră care să le ofere satisfacții. Ei, toate lucrurile astea ar trebui să fie valabile pentru toți adulții, nu? Nu doar pentru 1% dintre ei, nu-i așa? Ne dorim ca toți adulții cu care interacționăm să aibă competențele și aptitudinile astea. Ei, dacă dăm timpul înapoi și ne întoarcem în prezent, hai să facem lucrurile astea cu toți copiii din România, indiferent de statutul social, indiferent de etnia de care aparțin. Să le oferim egalitate de șanse în așa fel încât peste 15 ani să nu ne mai plângem că vai de mine, dar ce necivilizați sunt în țara asta, dar ce se bat ăia pe litoral? Toate lucrurile astea sunt rezultatele unui sistem de învățământ care, ce să vezi, n-a făcut mai nimic în afară de 1% olimpici. Noi, adulții de astăzi, suntem rezultatele sistemului de învățământ. Nu ne place ce vedem? Ok, hai să nu mai facem asta cu copiii noștri.

Aș dori să văd cât mai mulți profesori intrând in sala de clasă zâmbind. În momentul ăsta, dacă am avea legile perfecte, cele mai bune legi ale educației din Univers și tot nu schimbă statusul unui om căruia nu îi pasă de copii. Când intri în sala de clasă trebuie să-l faci pe copilul din fața ta să facă ochii mari și să spună la sfârșitul orei: Uau, ce fain a fost!”

Andreea Daraban: Dacă ar fi să modificați urgent ceva în felul în care funcționează școala românească, ce ați schimba imediat?

Marcel Bartic: O întrebare dificilă aș încerca să multiplic acei profesori care intră zâmbind în sala de clasă, nu știu cum, n-am nici cea mai bagă idee în momentul de față, dar aș vrea ca profesori, ăia pasionați, implicați, care le sunt aproape copiilor, care știu să-i încurajeze, care știu să inspire, să fie mentori. Mi-aș dori, printr-o minune, nu știu, să fie multiplicați, să existe în toate școlile din România.

Andreea Daraban: O ultimă întrebare, așteptați reînceperea școlii?

Marcel Bartic: Sigur că da, n-aveți idee cât de mult îmi doresc. Abia aștept să mă regăsesc alături de copii, alături de profesori și știți cum e senzația aia că simți că acolo iti este locul și nicăieri pe lumea asta, în altă parte. Acolo îmi doresc să fiu și abia aștept să înceapă școala.

Varianta audio integrală a interviului:

Marcel Bartic este profesor de istorie. A predat copiilor în școli din mediul rural, de la oraș,  atît de stat cât și private. Un timp, a ocupat și funcția de director al unei școli particulare. Scrie ocazional pentru Educație Privată și Republica. Este realizator de emisiuni radio și a inițiat proiectul Academia Profesorului digital. A absolvit Facultatea de Istorie și un program de master în cadrul Universității “Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

FOTO pagina personală de Facebook

Etichete:
#StareaEducației: (INTERVIU) Săptămâna viitoare începe Evaluarea Națională. Horațiu Sorin Hoară, primvicepreședinte al Federației Părinților – EDUPART: ”Părinții își doresc schimbarea acestui examen, dar să se facă etapizat. Să se știe din clasa a V-a ce va fi în clasa a VIII-a.”
Life vineri, 20 iunie 2025, 10:22

#StareaEducației: (INTERVIU) Săptămâna viitoare începe Evaluarea Națională. Horațiu Sorin Hoară, primvicepreședinte al Federației Părinților – EDUPART: ”Părinții își doresc schimbarea acestui examen, dar să se facă etapizat. Să se știe din clasa a V-a ce va fi în clasa a VIII-a.”

Câteva zile ne mai despart de Evaluarea Națională din acest an, examen pe care îl susțin elevii de gimnaziu și prin intermediul căruia se...

#StareaEducației: (INTERVIU) Săptămâna viitoare începe Evaluarea Națională. Horațiu Sorin Hoară, primvicepreședinte al Federației Părinților – EDUPART: ”Părinții își doresc schimbarea acestui examen, dar să se facă etapizat. Să se știe din clasa a V-a ce va fi în clasa a VIII-a.”
#InfoEconomic: Profesor universitar doctor Cristian Popescu, despre efectele lipsei unui plan național de redresare: „în momentul în care se sistează finanțarea pe fonduri europene, imediat apare și o creștere mai puternică a riscului de țară”
Life miercuri, 18 iunie 2025, 16:33

#InfoEconomic: Profesor universitar doctor Cristian Popescu, despre efectele lipsei unui plan național de redresare: „în momentul în care se sistează finanțarea pe fonduri europene, imediat apare și o creștere mai puternică a riscului de țară”

Este a doua jumătate a lunii iunie, problemele de ordin economic ale României persistă și se adâncesc pe fondul lipsei unor măsuri clare....

#InfoEconomic: Profesor universitar doctor Cristian Popescu, despre efectele lipsei unui plan național de redresare: „în momentul în care se sistează finanțarea pe fonduri europene, imediat apare și o creștere mai puternică a riscului de țară”
(AUDIO/FOTO) Coregraful Fabio Crestale (Franța): Dansul contemporan are aici o energie cu totul diferită față de ceea ce întâlnesc, de obicei, în Franța sau în Italia
Life marți, 17 iunie 2025, 17:03

(AUDIO/FOTO) Coregraful Fabio Crestale (Franța): Dansul contemporan are aici o energie cu totul diferită față de ceea ce întâlnesc, de obicei, în Franța sau în Italia

Ne-am luat rămas bun, de la D.A.M.5, săptămâna dansului contemporan la Iași lasă în urmă, ca de obicei nostalgie și dorința de a repeta...

(AUDIO/FOTO) Coregraful Fabio Crestale (Franța): Dansul contemporan are aici o energie cu totul diferită față de ceea ce întâlnesc, de obicei, în Franța sau în Italia
(AUDIO) Valentina Temussi (Institutul de Arte din Barcelona): Teatrul fizic înseamnă a spune o poveste și a o face accesibilă prin mai multe mijloace
Life duminică, 15 iunie 2025, 13:28

(AUDIO) Valentina Temussi (Institutul de Arte din Barcelona): Teatrul fizic înseamnă a spune o poveste și a o face accesibilă prin mai multe mijloace

Festivalul „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, prin Programul de Studii...

(AUDIO) Valentina Temussi (Institutul de Arte din Barcelona): Teatrul fizic înseamnă a spune o poveste și a o face accesibilă prin mai multe mijloace
Life sâmbătă, 14 iunie 2025, 10:51

(AUDIO/FOTO) „Take a seat” la D.A.M. 5

Festivalul „Dans, Artă, Multidiscuplinaritate” aduce în fața publicului, din ce în ce mai numeros și mai interesat de dansul contemporan,...

(AUDIO/FOTO) „Take a seat” la D.A.M. 5
Life vineri, 13 iunie 2025, 12:17

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi din Iași calificați în lotul lărgit pentru a participa la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială. ”Fiind un domeniu atât de nou, dar mai ales ca subiect academic, resursele sunt foarte limitate și cred că asta este cea mai mare problemă pe care o întâmpinăm în pregătirea noastră.”

A doua ediție a Olimpiadei Naționale de Inteligență Artificială a avut loc în luna mai, o competiție dedicată elevilor pasionați de noile...

#StareaEducației (INTERVIU) Doi elevi din Iași calificați în lotul lărgit pentru a participa la Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială. ”Fiind un domeniu atât de nou, dar mai ales ca subiect academic, resursele sunt foarte limitate și cred că asta este cea mai mare problemă pe care o întâmpinăm în pregătirea noastră.”
Life luni, 9 iunie 2025, 14:16

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași

Diseară, la ora 20,00, va avea loc, în grădina interioară a Palatului Culturii din Iași, deschiderea ediției a V-a Festivalului „Dans, Artă,...

Începe săptămâna dansului contemporan la Iași: „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, D.A.M.5 – INTERVIU cu Lorette Enache, conf. univ. dr. la UNAGE Iași
Life duminică, 8 iunie 2025, 15:43

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”

Festivalul Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”, de la Suceava, s-a încheiat, după o săptămână plină de evenimente care a adus...

„Ferma de Artă” din Liteni (Moara), județul Suceava – locul în care „se nasc, cresc și se coc” proiecte artistice – pe itinerariul Festivalului Internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”