Ascultă Radio România Iași Live

Ziua Unității Germane, tot ca pretext (documentar: Nicolae Tomescu)

Ziua Unității Germane, tot ca pretext (documentar: Nicolae Tomescu)

Publicat de Nicolae Tomescu, 3 octombrie 2016, 06:00

Ziua Unității Germane (Tag der Deutschen Einheit), sărbătoarea națională a Republicii Federale Germania, a fost adoptată după reunificarea politică, legislativă, teritorială și administrativă, petrecută integral la 3 octombrie 1990.

Altă posibilitate de a sărbători această reunificare ar fi fost ziua căderii Zidului Berlinului (9 noiembrie 1989), care coincide cu fondarea primei republici germane reale, Republica de la Weimar, în 1918, precum și cu înfrângerea lui Hitler în prima încercare a sa de lovitură de stat – așa numitul puci al berii din 1923. În același timp, tot la 9 noiembrie, dar în anul 1938, a avut loc „Noaptea pogromului” îndreptat împotriva evreilor din Germania, cunoscută în germană și drept Reichskristallnacht. Totuși, ideea zilei căderii Zidului Berlinului a fost abandonată în favoarea mult mai neutrei zile de 3 octombrie.

În Germania de Vest, înaintea reunificării celor două Germanii, Ziua Unității fusese sărbătorită la data de 17 iunie, ca un omagiu adus zilei revoltei muncitorilor est-germani din 1953 (din cauza înrăutățirii condițiilor de muncă prin creșterea numărului de ore, dar fără compensare materială); revolta a fost înăbușită cu ajutor sovietic…

*

România a participat, ca stat partener, la Expoziţia Internaţională pentru Alimentaţie, Agricultură şi Horticultură Săptămâna Verde care s-a desfăşurat la Berlin în perioada 20-29 ianuarie 2012. Calitatea de stat partener reprezenta o oportunitate pentru România şi agricultura din ţara noastră. România şi-a asumat statutul de ţară parteneră cu toate responsabilităţile şi oportunităţile aferente.

Săptămâna Verde, cea mai importantă expoziţie din lume în domeniul industriei alimentare, agriculturii şi horticulturii, pe lângă rolul de platformă de afaceri, avea şi caracterul unui festival al tradiţiilor gastronomice şi folclorice, cu un impact mediatic de anvergură, atât în Germania, cât şi în plan global. 

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) a organizat participarea ţării noastre la acest important eveniment. În pavilionul naţional al României, ca stat partener, pe o suprafaţă de 1.000 mp, au expus peste 60 de companii ce activează în domeniul industriei alimentare, agriculturii şi horticulturiiRomânia a organizat ceremonia de deschidere a Expoziţiei, joi 19 ianuarie 2012, cu această ocazie fiind prezentate în faţa a peste 4.500 de spectatori (oficiali, ambasadori, jurnalişti din întreaga lume) tradiţiile şi obiceiurile poporului român şi legătura dintre ţăranul român şi pământul pe care îl lucrează.

*

Ceremonia s-a desfășurat într-o sală de conferințe cu o capacitate incredibilă, dar și cu unele carențe de tip germanic (ele pot nedreptăți individul, nicidecum nu pot pune în primejdie conceptul general).

În pofida tehnologizării, un segment important din populația României este implicat în agricultură, pe diferite niveluri. Munca de fermier a devenit o activitate respectată și o ocupație profitabilă, cu o lungă tradiție, în Uniunea Europeană, iar modelul cultural românesc poate fi corelat, de o manieră directă, cu producția alimentară. Idee exprimată și de Dacian Cioloș, pe atunci comisar european pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală. Din punctul lui de vedere, consumatorii trebuie să se regăsească în politica alimentară, funcționarii au nevoie de o repartizare echitabilă a drepturilor și obligațiilor; s-a vorbit despre o familie a intereselor”, despre o situație ideală în care agricultorul să fie inima dispozitivului ideal al politicii agricole comune, despre un consum mai responsabil.

Valeriu Tabără, ex-ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale din România, a salutat prezența, la Berlin, a celor peste 60 de firme participante *specializate în produse tradiționale din carne și vânat, caș tradițional, icoane pe sticlă și lemn/pictură naivă, produse apicole, servicii de turism, vinuri, conserve de fructe și legume, material săditor, sisteme de depozitare și uscare cereale, gemuri, dulcețuri, sucuri, ulei, produse lactate, pălincă, produse de panificație, brânzeturi, murături, obiecte decorative din ceramică, cergi, costume populare, trăistuțe, covoare vegetale, produse din lemn cioplit, grâu, soia, semințe dovleac și floarea soarelui, pește și produse din pește, prăjituri și produse de patiserie, făină bio, produse cosmetice, sucuri naturale de mere și pere, semințe și pesticide, suplimente alimentare etc. Revenind la declarația ex-ministrului român, acesta considera că se poate face agricultură cu resurse limitate și că era vitală relația producător-consumator; cu cât se va reduce distanța dintre cele două categorii, cu atât vom rezolva absorbția de venituri necuvenite. Valeriu Tabără credea că poate fi oferit un răspuns la schimbările climatice – prin nevoia de cercetare, inovare, cunoaștere, aducând totodată, mulțumiri celor care ne ajută să punem, pe masă, hrana de toate zilele…

Ilse Aigner, ministrul federal german pentru Alimentație, Agricultură și Protecția Consumatorilor, a început discursul de o manieră ușor disociativă, comparând 50 de ani politică agrară comună cu intrarea de doar 5 ani a României în Uniunea Europeană, sigură însă și de faptul că produsele agro-alimentare românești vor avea un efect impresionant. „Să privim dincolo de marginea farfuriei noastre”, afirmă ministrul german, „noi dorim pâine și nu speculații despre pâine”. Trei direcțíi par să fie esențiale în relația dintre industria agro-alimentară și consumator: risipa resurselor (deși prețurile sunt bune); trebuie evitată degradarea, pierderea suprafețelor agricole (nu se cuvine renunțat la suprafețele foarte valoroase); consumatorii vor diversitate, trebuie pus în valoare potențialul alimentelor din regiuni diferite.

*

Joi, 19 ianuarie 2012, cântecele și dansurile românești prezente pe scena Internationales Congress Centrum ICC Berlin, au fost dedicate – potrivit organizatorilor – celor care muncesc, din greu, pământul țării. Spectacolul a portretizat, de o manieră discutabilă, tradiția românească – într-o adaptare modernă a pieselor folclorice populare (mă refer la cvartetul Amadeus). Ce-i drept, orchestra Țara Bârsei și Dumitru Fărcaș au prezentat o scurtă lecție de istorie muzicală, reprodusă doar în instrumental („fără cuvinte) pentru a avea un impact pozitiv asupra audienței (aici vorbim despre o targetare reușită). Dansul folcloric românesc, acompaniat de muzica tradițională, a decriptat, până la un punct, puterea oamenilor și relația specială fermieri români-pământurile lor (se susține în programul ceremoniei de deschidere, unde aflăm și faptul că România, cunoscută drept o țară agrară din regiunea Europei de Est, „a înregistrat o creștere economică spectaculară în 2011”.

***

Vezi și http://portal.radioiasi.ro/grune-woche-saptamana-verde-2012-audio-a30200.html

 

Etichete:
(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
Life miercuri, 22 octombrie 2025, 09:55

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  aniversează în acest an 165 de ani de la înființare. Cu această ocazie, instituția...

(INTERVIU) Autonomia financiară, temă centrală la Consiliul Național al Rectorilor de la Iași. Universitățile cer mai multă libertate în gestionarea fondurilor. Rectorul UAIC, Liviu Maha: ”Vrem să putem folosi resursele de care dispunem. Pentru că sunt proiecte europene, sunt fonduri atrase, ele apar în buget, apar și în bugetul ministerului. Ca urmare, acest fapt ne obligă să avem aprobarea ministerului pentru a folosi acei bani.”
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”