Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) „Fokin Balet”, de Juan Cruz Luque: „O expoziție dansantă”

(AUDIO/FOTO) „Fokin Balet”, de Juan Cruz Luque: „O expoziție dansantă”

Publicat de isoreanu, 24 aprilie 2024, 13:28

Baia Turcească din Iași a găzduit în weekend un eveniment coregrafic deosebit, potrivit perfect acelui spațiu dedicat artei contemporane, un spectacol  semnat de Juan Cruz Luque, dansator și coregraf argentinian, stabilit la Iași.

Ioana Soreanu a asistat la una dintre reprezentații.

 

Coregraful Juan Cruz Luque a prezentat publicului, weekendul care a trecut, noul său spectacol „Fokin Balet”. Așa cum ne-a obișnuit déjà, Juan Cruz Luque transmite în spectacolele sale multă energie, chiar temele complicate fiind tratate într-o cheie care duce publicul către lumină și speranță. Tânărul coregraf își folosește pentru asta propria energie, umorul, creează imagini deosebit de frumoase. Inspirat de arta marelui balerin și coregraf rus Mihail Fokin, performance-ul lui Juan Cruz Luque are ca subiect condiția dansatorului, aceeași dintotdeauna. Strălucirea de pe scenă și bucuria succesului ascund o existență dură, cu multe sacrificii în viața personală, o muncă ce presupune un bagaj cultural deosebit și o pregătire fizică de excepție, consum emoțional, la care se adaugă orgolii, invidii, relații tensionate, mici sau mari sabotaje din partea celor din jur. Fragilitatea dansatorului, atît de necesară în munca acestuia de creație, devine un defect în momentele de tensiune. Performance-ul conține dans contemporan, improvizație, scurt metraj, acestea completându-se perfect datorită imaginației și creativității lui Juan Cruz Luque.

 

 

Baia Turcească este spațiul care a oferit cea mai bună ambianță pentru acest spectacol, coregraful folosind, pe rând, toate încăperile, dându-le exact sensul potrivit fiecărui „tablou”.

Juan Cruz Luque: Spectacolul este un vernisaj sau o expoziție dansantă în care eu am montat unele secvențe coregrafice și, de ce nu, teatrale, inspirate după lucrările lui Mihail Fokin. El a fost un coregraf deosebit și revoluționar pentru timpurile în care a trăit și eu, de când am început să studiez arta baletului, m-am simțit atras de opera lui. Ideea este să prezint temele atinse de el, și anume estetice…

Ioana Soreanu: E vorba și despre condiția dansatorului.

Juan Cruz Luque: Da, da, da, corect. Este și legat de experiențele mele personale în lumea dansului și experiențe ale dansatorilor mei, ale interpreților mei. Da, este cumva o ușă deschisă unor intimități care se trăiesc în companiile de dans, de teatru, de artă, în general. Noi, artiștii, avem și o condiție umană foarte puternică și asta am vrut să scot la iveală: care sunt relațiile între noi, care sunt durerile noastre, care sunt și bucuriile noastre.

Ioana Soreanu: Este un spectacol care are de toate: și dans, și improvizație, și film.

Juan Cruz Luque: Eu, în teza mea de licență, voi susține această transpunere de arte clasice, mai specific, arta baletului, în mijloace moderne, mijloace de artă contemporană. Eu, de când sunt mic, m-am simțit atras de arta cinema și de film și am vrut să adaptez acest scurt balet numit „Petrushka”, care este cu muzica lui Igor Stravinski. Este o muzică super puternică, care a inspirat filmele și compozitori pentru filme.

Ioana Soreanu: Nu există numai muzica lui Stravinski.

Juan Cruz Luque: În spectacol, nu, în scurtmetraj, da, este o singură secvență pe care am luat-o cu muzica originală în care am intervenit, pentru că opera originală durează 35 de minute și scurtmetrajul meu are doar 15, dar la nivel muzical am susținut o diversitate. Am făcut și transpunere pe o partitură clasică într-un altfel de ritm pe care nu o să-l zic, să nu dau spoiler. Am pus și muzică modernă. Ideea este de a crea un interes în publicul mai tânăr și oamenii tineri. ”Ce au vrut acești coregrafi, cu mult timp înainte, să ne zică prin artă?” Ideea este că și ei au fost tineri, și ei au fost oameni, faptul că ei au trăit vremurile diverse pe care noi nu neapărat le înțelegem, nu înseamnă că nu au trăit situații asemănatoare cu ale noastre. Eu am și citit autobiografia lui, a lui Fokin, și am încercat să mă conectez și cu experiențele lui și să văd cum ceea ce se trăia acum 100-150 de ani are un corespondent destul de comun în ceea ce trăim noi în vremurile noastre.

 

Producția reprezintă spectacolul de licență al lui Juan Cruz Luque, absolvent al Programului de Studii Coregrafice din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași și a fost coordonată de conf. univ. dr. Lorette Enache.

Cei care nu au văzut niciuna dintre cele trei reprezentații de weekendul trecut, vor avea ocazia să urmărească „Fokin Balet” în cadrul Festivalului „Dans, Artă, Multidisciplinaritate”, care se va desfășura la Iași între 3 și 9 iunie.

 

 

(Radio Iași, FOTO: David Dumbravă și Cristian Hultoană)

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Life marți, 5 noiembrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”

Marketingul digital este esențial în atragerea clienților, în creșterea unei afaceri. De altfel, o statistică prezentată la începutul acestui...

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life marți, 5 noiembrie 2024, 11:50

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții

Prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, a ajuns la final. La inițiativa Facultății de Teatru, din cadrul...

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”
Life joi, 31 octombrie 2024, 18:53

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”

În Sala Studio a Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, s-a desfășurat, miercuri,...

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”
#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”
Life marți, 29 octombrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”

Regiunea  Nord- Est  beneficiază de o alocare totală de 1,75 de miliarde de euro prin Programul Regional Nord-Est aferent perioadei 2021-2027....

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”
Life luni, 28 octombrie 2024, 18:43

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară

Astăzi, a început, la Iași, prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru organizat de Facultatea de Teatru a Universității...

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară
Life vineri, 25 octombrie 2024, 16:04

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”

Trăim în epoca în care orice informație este la un click distanță, fapt care determină și surmontarea unor provocări legate de identificarea...

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”
Life marți, 22 octombrie 2024, 11:57

#InfoEconomic: Dumitru Chisăliță, președinte Asociația Energia Inteligentă: după eliminarea subvențiilor în 2025, ”prețurile la gazele naturale vor varia între minus 10% la plus 27%, iar cele la energie electrică, între minus 5% și până la 100%”

Conform datelor Institutului Național de Statistică privind situația resurselor energetice, în primele opt luni ale acestui an, în România...

#InfoEconomic: Dumitru Chisăliță, președinte Asociația Energia Inteligentă: după eliminarea subvențiilor în 2025, ”prețurile la gazele naturale vor varia între minus 10% la plus 27%, iar cele la energie electrică, între minus 5% și până la 100%”
Life vineri, 18 octombrie 2024, 16:01

#StareaEducației: (INTERVIU) Olivia Vereha, CODE for ROMANIA: “Zona digitală nu este integrată în procesul educațional din țara noastră, în actul de predare, în organizarea școlilor, în programa școlară. Trebuie să adaptăm metodele de predare și învățare la copiii de astăzi și la realitatea lor.”

Trăim într-o societate în care consensul își găsește cu greu locul. Cu toții însă cădem de acord, atunci când vine vorba despre...

#StareaEducației: (INTERVIU) Olivia Vereha, CODE for ROMANIA: “Zona digitală nu este integrată în procesul educațional din țara noastră, în actul de predare, în organizarea școlilor, în programa școlară. Trebuie să adaptăm metodele de predare și învățare la copiii de astăzi și la realitatea lor.”