Ascultă Radio România Iași Live

De Paști… Un Paște Fericit!

De Paști… Un Paște Fericit!

Publicat de Nicolae Tomescu, 14 aprilie 2017, 17:31

Paşte sau Paşti? Cei care doresc să adreseze mesaje (corecte) celor apropiați vor ști că ambele forme sunt corecte, doar că se folosesc în contexte diferite.

Răspunsul oferit de DOOM (Dicționarul Ortografic Ortoepic și Morfologic al Limbii Române) privește ambele forme /Paşte/Paşti/, acceptate ca atare. Dacă avem în vedere substantivul propriu (denumeşte sărbătoarea), în funcţie de context, se poate folosi „Paşte”, forma de singular, sau cea de plural – „Paşti”. Spre exemplu, este corect să spunem: „Un Paşte fericit” (nu „Un Paşti fericit”, în care s-ar combina articolul nehotărât cu forma de singular, „un”, cu un substantiv la plural, „Paşti” – nimeni nu spune „un cozonaci”). Astfel, devine firesc să ne exprimăm „Sărbătorile de Paşti” (întrucât avem mai multe zile, fiind corect şi „Sărbătoarea Paştelui” dacă ne referim la eveniment, în general). Corecte sunt şi formele „Sărbătorile Paştelui”, „Sărbătorile Paştilor”, „Sărbătorile de Paşti”, „Sărbătorile de Paşte”, „Postul Paştelui” sau „Postul Paştilor”, „Noaptea Paştelui” sau „Noaptea Paştilor”, „Sfintele Paşti”. Totodată, „Paştele cade, anul acesta, pe data de…” sau „Paştile cad, anul acesta, pe data de…”, „De Paşte/De Paşti vremea va fi frumoasă”…

Ar fi de preferat să urmăm DEX (Dicționarul Explicativ al Limbii Române), care alege forma Paşti (reiese din Biblie, din Dicţionarul religios, publicat în 1994): Paşti subst. 1. S. m. Cea mai mare sărbătoare religioasă, celebrată de creştini în amintirea învierii lui Iisus Hristos; (reg.) păscuţă; (la mozaici) sărbătoare pe care evreii o celebrează între 15 şi 22 ale lunii Nisan (aprox. aprilie), în amintirea ieşirii lor din Egipt sub conducerea lui Moise; sărbătoarea azimelor (pesach). 2. Subst. Pâine sfinţită care se împarte la biserică în ziua de Paşti. 3. S. f. (reg.) Pască (1). 4. S. f. (în formapască) Miel pe care îl sacrificau evreii, conform unui anumit ritual, la sărbătorirea zilei de Paşti; p. ext. (sens curent) preparat alimentar tradiţional din aluat nedospit, copt în foi subţiri, pe care îl mănâncă evreii la această sărbătoare în locul pâinii; azimă; pască (2). [Var.: Páşte, subst.; páscă, (înv.) páshă s. f.] – Din lat. pascha, -ae;(‹ gr. pasha)…

*

Mesaje de Paști (inclusiv Un Paște Fericit) în:

Latină – Prospera Pascha sit!

Aromână – Ti multsa-anji Pashtili! Hristolu-nye! – Dealihea cŕ-nye!

Franceză – Joyeuses Paques!

Italiană – Buona Pasqua!

Spaniolă – Felices Pascuas!

Catalană – Bona Pasqua

Portugheză – Páscoa Feliz!

Engleză – Happy Easter!

Germană – Frohe Ostern!

Maghiară – Boldog Húsvéti Ünnepeket! / Kellemes Húsvéti Ünnepeket

Rusă – Schastlivoi Pashi! Христос воскресе

Ucraineană – З Великодніми святами (Z Velykodnimy sviatamy)

Sârbă – Srecan Uskrs! Христос васкрсе

Macedoneană – Sreken Veligden!

Bulgară – cestit Velikden!  честит Великден

Slovacă – Milostiplné prežitie Velkonocných sviatkov!

Slovenă – Vesele velikonocne praznike!

Croată – Sretan Uskrs!

Cehă – Veselé Velikonoce!

Poloneză – Wesolych Swiat Wielkanocnych!

Greacă – Καλὸ Πάσχα (Kaló Páskha)

Albaneză – Gëzuar Pashkët!

Daneză – God pĺske!

Norvegiană – God pĺske!

Olandeză – Gelukkig Paasfest!

Suedeză – Glad Pask!

Chineză (mandarină) – Fu huo jie kuai le! 復活節快樂 [复活节快乐]

Ebraică – חג פסחא שמח

*

Radio Iași, prin Redactorul Șef, crede că „Bucuria vine din lucruri mărunte. Liniştea vine din suflet. Lumina vine din inima fiecăruia”… Iată de ce vă propunem:

Pulsul Zilei cu George Vanvu, 17 aprilie 2017 

Fără pretenţia unei naraţiuni biblice, cu moderarea dimensiunilor epice, recunoșteam, în scris (www.radioiasi.ro /categoria Note de călătorie), acum prin documentarul radio, faptul că am avut privilegiul să călătorească, trei ani la rând, prin Israel…

Grădina Ghețimani și Mormântul din grădină………………………………………. 5’20”

*

Pulsul Zilei, 17 aprilie 2017

Via Dolorosa este drumul pe care Isus a mers de la Judecată către Răstignire. Aici pot fi reconstituite cele „Nouă opriri ale Crucii” – care conduc şi spre Biserica Sfântului Mormânt din Cartierul Creştin, cunoscut drept locul unde a fost îngropat şi unde a înviat Cristos, centrul credinţei creştine din întreaga lume…

Via Dolorosa și Popasurile lui Isus, iată subiectul propus… Încântarea de a fi văzut, filmat și fotografiat a fost dezvăluită, anterior, pe www.radioiasi.ro / categoria Note de călătorie

Via Dolorosa și Popasurile lui Isus………………………………………. 920”

*

Pulsul Zilei, 18 aprilie 2017

Trei ani succesivi, am trăit o adevărată aventură a cunoaşterii, deplasându-mă prin întreg Israelul (vezi și www.radioiasi.ro /categoria Note de călătorie). Desigur, o linie a conduitei m-a îndemnat să vizitez bisericile din Ierusalim – „Catedrala Rusă”, Biserica Sfânta Maria Magdalena, Biserica Sfântul Marcu, Catedrala Sfântul Iacob, Biserica Mântuitorului, Bazilica Adormirii, Citadela, Mormântul lui David, Zidul Plângerii, Carierul Ebraic, Esplanada Templului, Via Dolorosa/Popasurile…

Biserica Maria Magdalena și Biserica Sfânta Maria… Via Dolorosa… 4’05”

 

Etichete:
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”