Ascultă Radio România Iași Live

Mircea Onofriescu: În anul 2020 au născut la Maternitatea „Cuza Vodă” din Iași 140 de mame minore

Mircea Onofriescu: În anul 2020 au născut la Maternitatea „Cuza Vodă” din Iași 140 de mame minore

Publicat de Gabriela Rotaru, 16 ianuarie 2021, 12:28

România se confruntă, în continuare, cu problema mamelor minore. Primul copil născut în 2021 este al unei mame minore.

Domnul profesor Mircea Onofriescu, medic primar la Maternitatea „Cuza Vodă” din Iași este, din nou, invitatul nostru.

Ioana Soreanu: Domnule profesor, care sunt datele statistice pe care le aveți la dispozitie în legătură cu acest subiect.

Mircea Onofriescu: Din nefericire, datele statistice pe care le avem nu sunt nici pe departe îmbucurătoare. Din nefericire, se spune că România are 23 la sută din totalitatea mamelor minore din Europa. Deci, ne batem la primul loc, în această nefericită situație, cu Bulgaria, în special. Pot să vă spun că în anul 2020 au născut la Maternitatea „Cuza Vodă” Iasi 140 de mame minore, dintre acestea 75 au fost cu vârsta de 17 ani, 39 cu vârsta de 16 ani, 20 cu vârsta de 15 ani, 3 la 14 ani și 3 la 13 ani. Sunt niște tragedii umane și familiale pe care noi le înregistrăm la Maternitatea „Cuza Vodă” pentru că, efectiv, sunt niște drame. Să vezi niște fetițe care ar trebui să se joace cu păpușile și ele nasc și trebuie să se ocupe de îngrijirea și de creșterea unor nou născuți. De altfel, România mai deține un record mondial cu totul și cu totul special, în România, există cea mai tânără bunică. Această femeie din România a născut la 12 ani și a devenit bunică la 23 de ani. Sunt niște date statistice care nu sunt nici pe departe onorante. Și încă un lucru pe care vreau să-l transmit este faptul că din nefericire, dacă în anul 2010 ponderea mamelor minore era mult mai mare în mediul rural, în 2020 ponderea este în sens invers, sunt mult mai multe mame minore în mediul urban, comparativ cu mediul rural. Deci, în 2020 au fost 104 fetițe din mediul urban și 36 din mediul rural și raportul era cu totul și cu totul invers în urmă cu 10 ani. Deci, este necesară educație sanitară și educație sexuală în școli, asta este una din marile provocări care trebuie să revină sistemului de învătământ și, bineînțeles, și sistemului de sănătate din România.

Ioana Soreanu: Care sunt riscurile la care este expusă o adolescentă care rămâne însărcinată si care trece prin experienta nașterii?

Mircea Onofriescu: Riscurile sunt foarte, foarte numeroase și, din nefericire, riscul de avort, riscul de naștere prematură, riscul de naștere de copii malformați este mult mai mare la aceste fetițe. În marea majoritate a cazurilor, sunt sarcini nedorite, în mare majoritate sunt sarcini care nu sunt dispensarizate corect. Marea majoritate sunt asociate cu numeroase infecții genitale și, efectiv, trebuie să ne implicăm, cadrele medicale care reușesc să monitorizeze o sarcină sau care să asiste la naștere aceste fetite, colaborarea cu psihologul din maternitate este foarte, foarte importantă. Sunt niște sarcini cu risc obstetrical crescut, din nefericire, marea lor majoritate nici nu pot naște natural pentru că ele nu au conformația și gradul de dezvoltare fizică pentru a putea naște natural, se ajunge la intervenții chirurgicale, la operație cezariană.

Ioana Soreanu: Vorbeati despre educatie sexuală, la ce vârstă ar trebui să înceapă educatia sexuală?

Mircea Onofriescu: Din punctul meu de vedere, ar trebui să înceapă lecții de educație sexuală începând cu clasa a cincea, dar pot să vă spun că la nivel european, educația sexuală în Portugalia și Anglia, începe de la vârsta de 5 ani, în Germania, de la 9 ani, în Bulgaria, educația sexuală se face de la 11 ani, în Danemarca, de la 12 ani, în Olanda, de la 13 ani, în Spania și Italia, de la 14 ani. Există un interes al țărilor europene ca să introducă aceste noțiuni de educație sanitară și sexuală în curricula de învățămant și cred că este absolut necesară introducerea educației sexuale în școli. Ministerul Educației, Ministerul Sănătății au o mare responsabilitate și, trebuie să recunosc, că și cadrele medicale au o mare responsabilitate pentru că societățile profesionale ar trebui să atenționeze periodic Ministerul Sănătătii, Ministerul Educației privind aceste situații cu totul și cu totul deosebite care situează România într-un top al țărilor cu cele mai multe mame minore din Europa.

Ioana Soreanu: Domnule profesor Mircea Onofriescu, educația sexuală, din punctul dumneavoastră de vedere, trebuie făcută doar în școli sau și părintii au responsabilități în această privință? Știti că, în unele familii, este un subiect tabu, încă, din păcate.

Mircea Onofriescu: Indiscutabil, părinții au un rol foarte important. Din nefericire, este o situație neplăcută, în momentul de față, există un exces de pornografie pe toate canalele de internet, din nefericire, tineretul și copiii, în special din mediile defavorizate, în special din familiile dezorganizate, ajung să acceseze aceste informații și se ajunge la această situație, a unor sarcini nedorite pentru că ei nu cunosc cele mai elementare măsuri de prevenire a sarcinilor și nu cunosc cele mai elementare măsuri de planificare a acestor sarcini și este absolut necesară introducerea educației sexuale în școli pentru că, din nefericire, un procent mare de copii nu pot beneficia de sprijinul familiei, sunt familii dezorganizate, din nefericire, sunt multe familii în care se ajunge și la un abuz sexual. Este un subiect la care România a rămas mult în urmă fată de țările europene.

(Radio Iași/ Ioana Soreanu/ FOTO radioiasi.ro)

Etichete:
#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”
#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life joi, 20 noiembrie 2025, 11:10

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”

Voluntariatul devine tot mai prezent în parcursul educațional al tinerilor din România, fiind o etapă importantă în dezvoltarea lor personală...

#StareaEducației (INTERVIU) Beatrice Darie, fundația Bethany Iași: ”În prezent, legislația privind voluntariatul este foarte vagă, nu există norme metodologice de implementare.”/ Conf. dr. Romeo Asiminei: ”Metodologia de admitere la universitățile din România este destul de restrictivă. Prea puțin se pune accentul pe experiența de voluntariat.”
Life miercuri, 19 noiembrie 2025, 11:20

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”

Realitățile din școlile din România rămân, adesea, invizibile în spatele cifrelor. De aceea, platforma ”Generația lui John” lansează una...

(INTERVIU) A fost lansată campania națională ”Spune pe bune ce se întâmplă la tine în școală.” Jurnalistul John Cristea: ”Vrem să luăm pulsul educației, pentru ca cei care dețin puterea să se autosesizeze acolo unde apar nereguli.”
Life marți, 18 noiembrie 2025, 10:57

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”

Pregătirea viitoarelor generații de profesori devine o necesitate, în special în contextul schimbărilor legislative și al deficitului de cadre...

#StareaEducației (INTERVIU) „Antrenament județean pentru titularizare”- soluția ISJ Suceava pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice și acoperirea lipsei de profesori din zonele defavorizate. Ciprian Anton, inspector general: ”Pot face eu zece simulări județene pentru Evaluarea Națională, dacă nu ai specialiști, degeaba le faci.”
Life luni, 17 noiembrie 2025, 13:55

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  

Ministerul Educației a lansat Programul național pentru pilotarea sistemică a planurilor cadru în învățământul liceal, un demers amplu care...

#StareaEducației (INTERVIU) Radu Szekely, consilier onorific al Ministrului Educației: ”Sistemul de învățământ din România nu este pregătit să piloteze planurile cadru alternative pentru liceu. Nu este pregătit pentru că este un sistem foarte centralizat. De zeci de ani a funcționat fără a da profesorilor sau unităților de învățământ un grad minim de autonomie în decizie, la orice nivel.”  
Life sâmbătă, 15 noiembrie 2025, 16:13

Inter Artes – despre vocația de profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”

Săptămâna aceasta, a avut loc a doua etapă a proiectului „Inter Artes”, inițiat și organizat de conf. univ. dr. Lorette Enache, de la...

Inter Artes – despre vocația de profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”