Ascultă Radio România Iași Live

Mircea Onofriescu: În anul 2020 au născut la Maternitatea „Cuza Vodă” din Iași 140 de mame minore

Mircea Onofriescu: În anul 2020 au născut la Maternitatea „Cuza Vodă” din Iași 140 de mame minore

Publicat de Gabriela Rotaru, 16 ianuarie 2021, 12:28

România se confruntă, în continuare, cu problema mamelor minore. Primul copil născut în 2021 este al unei mame minore.

Domnul profesor Mircea Onofriescu, medic primar la Maternitatea „Cuza Vodă” din Iași este, din nou, invitatul nostru.

Ioana Soreanu: Domnule profesor, care sunt datele statistice pe care le aveți la dispozitie în legătură cu acest subiect.

Mircea Onofriescu: Din nefericire, datele statistice pe care le avem nu sunt nici pe departe îmbucurătoare. Din nefericire, se spune că România are 23 la sută din totalitatea mamelor minore din Europa. Deci, ne batem la primul loc, în această nefericită situație, cu Bulgaria, în special. Pot să vă spun că în anul 2020 au născut la Maternitatea „Cuza Vodă” Iasi 140 de mame minore, dintre acestea 75 au fost cu vârsta de 17 ani, 39 cu vârsta de 16 ani, 20 cu vârsta de 15 ani, 3 la 14 ani și 3 la 13 ani. Sunt niște tragedii umane și familiale pe care noi le înregistrăm la Maternitatea „Cuza Vodă” pentru că, efectiv, sunt niște drame. Să vezi niște fetițe care ar trebui să se joace cu păpușile și ele nasc și trebuie să se ocupe de îngrijirea și de creșterea unor nou născuți. De altfel, România mai deține un record mondial cu totul și cu totul special, în România, există cea mai tânără bunică. Această femeie din România a născut la 12 ani și a devenit bunică la 23 de ani. Sunt niște date statistice care nu sunt nici pe departe onorante. Și încă un lucru pe care vreau să-l transmit este faptul că din nefericire, dacă în anul 2010 ponderea mamelor minore era mult mai mare în mediul rural, în 2020 ponderea este în sens invers, sunt mult mai multe mame minore în mediul urban, comparativ cu mediul rural. Deci, în 2020 au fost 104 fetițe din mediul urban și 36 din mediul rural și raportul era cu totul și cu totul invers în urmă cu 10 ani. Deci, este necesară educație sanitară și educație sexuală în școli, asta este una din marile provocări care trebuie să revină sistemului de învătământ și, bineînțeles, și sistemului de sănătate din România.

Ioana Soreanu: Care sunt riscurile la care este expusă o adolescentă care rămâne însărcinată si care trece prin experienta nașterii?

Mircea Onofriescu: Riscurile sunt foarte, foarte numeroase și, din nefericire, riscul de avort, riscul de naștere prematură, riscul de naștere de copii malformați este mult mai mare la aceste fetițe. În marea majoritate a cazurilor, sunt sarcini nedorite, în mare majoritate sunt sarcini care nu sunt dispensarizate corect. Marea majoritate sunt asociate cu numeroase infecții genitale și, efectiv, trebuie să ne implicăm, cadrele medicale care reușesc să monitorizeze o sarcină sau care să asiste la naștere aceste fetite, colaborarea cu psihologul din maternitate este foarte, foarte importantă. Sunt niște sarcini cu risc obstetrical crescut, din nefericire, marea lor majoritate nici nu pot naște natural pentru că ele nu au conformația și gradul de dezvoltare fizică pentru a putea naște natural, se ajunge la intervenții chirurgicale, la operație cezariană.

Ioana Soreanu: Vorbeati despre educatie sexuală, la ce vârstă ar trebui să înceapă educatia sexuală?

Mircea Onofriescu: Din punctul meu de vedere, ar trebui să înceapă lecții de educație sexuală începând cu clasa a cincea, dar pot să vă spun că la nivel european, educația sexuală în Portugalia și Anglia, începe de la vârsta de 5 ani, în Germania, de la 9 ani, în Bulgaria, educația sexuală se face de la 11 ani, în Danemarca, de la 12 ani, în Olanda, de la 13 ani, în Spania și Italia, de la 14 ani. Există un interes al țărilor europene ca să introducă aceste noțiuni de educație sanitară și sexuală în curricula de învățămant și cred că este absolut necesară introducerea educației sexuale în școli. Ministerul Educației, Ministerul Sănătății au o mare responsabilitate și, trebuie să recunosc, că și cadrele medicale au o mare responsabilitate pentru că societățile profesionale ar trebui să atenționeze periodic Ministerul Sănătătii, Ministerul Educației privind aceste situații cu totul și cu totul deosebite care situează România într-un top al țărilor cu cele mai multe mame minore din Europa.

Ioana Soreanu: Domnule profesor Mircea Onofriescu, educația sexuală, din punctul dumneavoastră de vedere, trebuie făcută doar în școli sau și părintii au responsabilități în această privință? Știti că, în unele familii, este un subiect tabu, încă, din păcate.

Mircea Onofriescu: Indiscutabil, părinții au un rol foarte important. Din nefericire, este o situație neplăcută, în momentul de față, există un exces de pornografie pe toate canalele de internet, din nefericire, tineretul și copiii, în special din mediile defavorizate, în special din familiile dezorganizate, ajung să acceseze aceste informații și se ajunge la această situație, a unor sarcini nedorite pentru că ei nu cunosc cele mai elementare măsuri de prevenire a sarcinilor și nu cunosc cele mai elementare măsuri de planificare a acestor sarcini și este absolut necesară introducerea educației sexuale în școli pentru că, din nefericire, un procent mare de copii nu pot beneficia de sprijinul familiei, sunt familii dezorganizate, din nefericire, sunt multe familii în care se ajunge și la un abuz sexual. Este un subiect la care România a rămas mult în urmă fată de țările europene.

(Radio Iași/ Ioana Soreanu/ FOTO radioiasi.ro)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”
Life luni, 10 noiembrie 2025, 10:04

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”

 Ministerul Educației, împarteneriat cu Banca Mondială, a lansat programul pilot MATE REMEDIAL, dedicat profesorilor și elevilor de gimnaziu....

#StareaEducației (INTERVIU) Ines Crețu, inspector de matematică în cadrul ISJ Iași: ”Prin programul Mate Remedial se acționează înainte ca elevii să rămână în urmă și se aplică pedagogia recuperării. 58 de școli din județ s-au înscris în acest proiect, care își propune o manieră de predare diferită.”
Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou
Life luni, 10 noiembrie 2025, 09:46

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou

Timp de o săptămână, la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, studenții de la Coregrafie au...

Studenții UNAGE, inițiați în tehnica Martha Graham de coregrafa Penny Diamantopoulou
#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini
Life joi, 6 noiembrie 2025, 13:39

#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini

În ultima zi a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere  -FILIT , care s-a desfășurat la Iași în perioada 22 – 26...

#StareaEducației (REPORTAJ) Întâlnirile Clubului Logos la FILIT: O poveste scrisă în cuvinte și imagini
(AUDIO/FOTO) În camera ei: teatrul ca spațiu al confesiunii feminine
Life miercuri, 5 noiembrie 2025, 15:46

(AUDIO/FOTO) În camera ei: teatrul ca spațiu al confesiunii feminine

Festivalul Național al Școlilor de Teatru, organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, aduce prospețime și...

(AUDIO/FOTO) În camera ei: teatrul ca spațiu al confesiunii feminine
Life marți, 4 noiembrie 2025, 19:15

Ce (nu) știm despre clovni – Actrița Andreea J. Darie a fixat reperele unei istorii deschise

Atmosfera este animată, zilele acestea, la Iași, de cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. Tinerii artiști...

Ce (nu) știm despre clovni – Actrița Andreea J. Darie a fixat reperele unei istorii deschise
Life marți, 4 noiembrie 2025, 13:10

#StareaEducației (INTERVIU) Scriitoarea Veronica D. Niculescu: ” Pentru mine, FILIT înseamnă ieșirea din singurătate. Întâlnirile cu elevii și copiii sunt impresionante, mai ales când vii între ei și vezi bucuria din ochii lor, mânuțele care tremură când vin la un autograf. Întrebările adresate sunt sofisticate și aparțin, de obicei, adolescenților.”

Scriitoarea Veronica D. Niculescu a fost una dintre prezențele remarcabile ale ediției din acest an a Festivalului Internațional de Literatură...

#StareaEducației (INTERVIU) Scriitoarea Veronica D. Niculescu: ” Pentru mine, FILIT înseamnă ieșirea din singurătate. Întâlnirile cu elevii și copiii sunt impresionante, mai ales când vii între ei și vezi bucuria din ochii lor, mânuțele care tremură când vin la un autograf. Întrebările adresate sunt sofisticate și aparțin, de obicei, adolescenților.”
Life marți, 4 noiembrie 2025, 10:06

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0

La Iași, se desfășoară, până vineri, 7 noiembrie, cea de-a doua ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru. O parte esențială a...

Tinerii actori și spațiul independent – subiect de dezbatere la FNST 2.0
Life luni, 3 noiembrie 2025, 12:31

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu vor mai organiza admitere pentru specializările învățător, educator și puericultor,...

#StareaEducației: (INTERVIU) Prof. Mircea Bertea, președinte ANCLP: ”Plata practicii pedagogice pentru profesorii care îndrumă viitorii învățători și educatori este o bătaie de joc.” /Prof. Adriana Robu, director adjunct Colegiul Pedagogic Iași: ”Este nevoie de o adaptare a programelor școlare pentru învățământul pedagogic, pentru că cele vechi nu mai bat cu realitatea zilelor noastre.”