Ascultă Radio România Iași Live

Ministrul Educaţiei spune că probabil anul şcolar va începe cu un boicot

Ministrul Educaţiei spune că probabil anul şcolar va începe cu un boicot

Publicat de Andreea Drilea, 26 august 2025, 04:54 / actualizat: 26 august 2025, 6:21

Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a afirmat, luni, că probabil anul şcolar 2025-2026 va începe pe 8 septembrie cu un boicot.

‘Ce se va întâmpla, adevărul este că nu ştiu. Îmi este foarte greu să fac predicţii. Probabil că va fi un boicot, nu ştiu de ce anvergură. Probabil că o să fie segmente cu atitudini diferite în prima zi de şcoală. Nu ştiu care este magnitudinea acestui proces, nu ştiu dacă nu vor fi în alte zone şcoli care o să îşi desfăşoare activitatea în mod obişnuit…’, a declarat ministrul Daniel David, la Antena 3.

El a afirmat că trebuie înţeles că Educaţia a intrat în primul pachet de măsuri privind redresarea din criza fiscal-bugetară deoarece anul şcolar începe pe 8 septembrie şi trebuiau aplicate măsurile de corecţie până la această dată.

‘Trebuie înţeles că Educaţia după ce trece de această perioadă de criză fiscal-bugetară, Educaţia a intrat în primul pachet nu că cineva şi-a dorit cineva, ci pentru că noi începem pe 8 septembrie şi atunci trebuiau luate aceste măsuri, Educaţia va avea nevoie de suport şi de dezvoltare’, a spus ministrul David.

Totodată, el a menţionat că România are peste 400 de clase a VIII-a la nivel naţional cu unu, doi, trei, patru până la şapte copii în clasă, situaţii care nu sunt normale.

‘Noi avem în acest moment, de exemplu, sute de clase la nivel naţional, peste 400, cu copiii în clasa a VIII în care ai clase cu un copil, cu doi copii, trei, patru copii până la şapte copii. Nu este normal să ai clasa a VIII-a cu doi copii sau un copil’, a mai afirmat ministrul Daniel David. AGERPRES/FOTO imagine ilustrativă radioiasi.ro


Comunicat de presă – Ministerul Educaţiei şi Cercetării
Informare privind reorganizarea claselor în contextul Legii fiscal-bugetare nr. 141/2025

După reorganizarea celor 507 unităţi de învăţământ şi creşterea normei didactice săptămânale de predare cu două ore, o altă măsură prevăzută de Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025 a fost modificarea limitelor minime şi maxime pentru numărul de copii la clasă.

Ministrul Daniel David a declarat în repetate rânduri că, deşi înţelege condiţiile de criză, limitele minime şi maxime ale claselor se pot stabili doar pe baza principiului raţionalităţii, înţelegând prin acest lucru că nu ieşim din anumite repere europene/internaţionale sau practici naţionale recente. Unele dintre aceste repere identificate de ministru şi specialişti din cabinetul său au fost următoarele:

În general, efectul mărimii/dimensiunii claselor asupra performanţei educaţionale este mixt sau scăzut (Filges şi colab, 2018). Spre exemplu, Opantry şi colab. (2025) arată că modificarea numărului de copii într-o clasă începe să conteze mai mult în ceea ce priveşte performanţa când valoarea este în jurul a 15 copii, dincolo de acest prag contând mai mult calitatea profesorului şi mediul de învăţare (sigur, fără limite minimale sau maximale neobişnuite). În plus, astfel de decizii se iau în coroborare şi cu resursele economice disponibile.

În tradiţia naţională recentă, lucrurile stau astfel:

Legea 1/2011 (forma iniţială):

Primar: 12 (min.) – 25 (max.), cu media 20;

Gimnaziu: 12 (min.) – 30 (max.), cu media 25;

Liceu: 15 (min.) – 30 (max.), cu media 25.

Legea 198/2023:

Primar: 10 (min.) – 22 (max.), cu media 16;

Gimnaziu: 10 (min.) – 26 (max.), cu media 18;

Liceu: 15 (min.) – 26 (max.), cu media 22.

Ca excepţii, limitele minime pot fi scăzute cu 2, iar cele maxime crescute fără limită (cu acordul ministerului).

Măsurile de criză prin Legea 141/2025:

Primar: 12 (min.) – 24 (max.), cu media 18;

Gimnaziu: 12 (min.) – 28 (max.), cu media 20;

Liceu: 16 (min.) – 30 (max.), cu media 23.

Ca excepţii, limitele minime pot fi scăzute cu 2, iar cele maxime crescute cu cel mult 4 (cu acordul inspectoratului şcolar judeţean). Ministerul nu va încuraja creşteri maximale, iar reducerea efectivelor la clase în funcţie de numărul de copii cu cerinţe educaţionale speciale a rămas în vigoare.

Majoritatea claselor din România care se încadrau între limitele anterioare se vor încadra şi în noile limite. Aşadar, în majoritatea covârşitoare a claselor, nu avem schimbări, măsurile fiscal-bugetare afectând mai ales situaţia claselor sub efectiv. Într-adevăr, acest demers de modificare a limitelor minime şi maxime pentru numărul de copii în clasă a afectat mai ales clasele cu 8 sau 9 copii (adică aproximativ 0.5% din totalul claselor de învăţământ primar şi gimnazial din anul şcolar 2024 – 2025) şi, în mai mică măsură, unele clase la nivel de liceu. De asemenea, în anul şcolar 2024 – 2025 au funcţionat la nivel naţional, în clasa a VIII-a, 12 clase cu 1 elev, 26 de clase cu 2 elevi, 52 de clase cu 3 elevi, 64 de clase cu 4 elevi, 84 de clase cu 5 elevi, 92 de clase cu 6 elevi şi 107 clase cu 7 elevi, model care va fi reorganizat la rândul său.

Este posibil ca aceste măsuri fiscal-bugetare să crească uşor ponderea învăţământului simultan (la nivel primar şi gimnazial), în estimarea ministerului de la 6% în prezent la 7,5%. Din nou, acest procent nu iese din diverse repere europene. Spre exemplu, învăţământul simultan poate fi regăsit şi în Franţa sau Irlanda, mai ales la ciclul primar, chiar în procente mai ridicate decât în România (Birou-Gautron şi colab., 2025; Quail şi Smyth, 2014, vezi şi aici). Este adevărat, însă, că un astfel de învăţământ necesită şi competenţe specifice în predare-învăţare, demers care este un obiectiv-cheie pentru Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Aşadar, ţinta ministerului rămâne una flexibilă:

(1) reducerea învăţământului simultan prin relocarea adecvată a copiilor în şcoli unde pot avea acces la un proces educaţional standard (aşa cum tind spre exemplu practicile educaţionale din Finlanda)

sau

(2) derularea învăţământului simultan acolo unde este necesar, dar prin utilizarea unor metodologii adecvate, decizia urmând interesele comunităţii locale şi evaluarea educaţională a inspectoratelor şcolare (aşa cum tind, spre exemplu. practicile educaţionale din Franţa şi Irlanda).

Ministerul Educaţiei şi Cercetării va informa public asupra rezultatelor definitive pentru anul şcolar 2025 – 2026, atunci când acestea vor fi disponibile în forma finală.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării mulţumeşte tuturor profesorilor pentru implicarea în pregătirea anului şcolar, în condiţiile dificile ale crizei fiscal-bugetare.

Bacalaureat – sesiunea a doua: Rezultatele finale sunt afişate astăzi
Naţional marți, 26 august 2025, 05:54

Bacalaureat – sesiunea a doua: Rezultatele finale sunt afişate astăzi

UPDATE – Rezultatele finale la cea de-a doua sesiune a examenului de Bacalaureat au fost afişate marţi, iar rata de succes a crescut cu 3,5%...

Bacalaureat – sesiunea a doua: Rezultatele finale sunt afişate astăzi
(EXCLUSIV) Reacția Comisiei Europene în legătură cu achiziția microbuzelor școlare prin PNRR
Naţional luni, 25 august 2025, 19:20

(EXCLUSIV) Reacția Comisiei Europene în legătură cu achiziția microbuzelor școlare prin PNRR

Comisia Europeană reacționează în legătură cu achizițiile publice de microbuze școlare electrice prin Planul Național de Redresare și...

(EXCLUSIV) Reacția Comisiei Europene în legătură cu achiziția microbuzelor școlare prin PNRR
Pescarii din Delta Dunării avertizează că nivelul apei din mai multe zone a scăzut la un minim istoric
Naţional luni, 25 august 2025, 19:19

Pescarii din Delta Dunării avertizează că nivelul apei din mai multe zone a scăzut la un minim istoric

Numeroase bărci au rămas pe uscat. Nivelul mic al apei din complex strică motoarele ambarcaţiunilor, iar în zilele cu vânt puternic unele...

Pescarii din Delta Dunării avertizează că nivelul apei din mai multe zone a scăzut la un minim istoric
Orchestra de Cameră Radio deschide a doua zi a Festivalului George Enescu, la Ateneul Român
Naţional luni, 25 august 2025, 15:39

Orchestra de Cameră Radio deschide a doua zi a Festivalului George Enescu, la Ateneul Român

Orchestra de Cameră Radio deschide astăzi a doua zi a Festivalului George Enescu, la Ateneul Român din Bucureşti, după amiază, de la ora 17:00....

Orchestra de Cameră Radio deschide a doua zi a Festivalului George Enescu, la Ateneul Român
Naţional luni, 25 august 2025, 15:35

Aproximativ 150 de cadre didactice au pichetat astăzi pentru a 17-a zi sediul Ministerului Educaţiei şi Cercetării

Aproximativ 150 de cadre didactice au pichetat astăzi pentru a 17-a zi sediul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, nemulţumiţi de Legea 141,...

Aproximativ 150 de cadre didactice au pichetat astăzi pentru a 17-a zi sediul Ministerului Educaţiei şi Cercetării
Naţional luni, 25 august 2025, 13:20

ANM: Vreme caldă la final de august şi început de septembrie,  maxime de 34 – 36 de grade, în unele zone

Ultima săptămână din luna august şi prima din septembrie vor aduce, în general, o vreme caldă la nivelul întregului teritoriu, cu valori...

ANM: Vreme caldă la final de august şi început de septembrie,  maxime de 34 – 36 de grade, în unele zone
Naţional luni, 25 august 2025, 12:02

UPDATE: Preşedintele Senatului a afirmat că pachetul doi de măsuri ar putea fi finalizat în această săptămână

UPDATE ora 12:15 – Din partea liberalilor, preşedintele Senatului, Mircea Abrudean, spune că este optimist şi avansează chiar ca posibila...

UPDATE: Preşedintele Senatului a afirmat că pachetul doi de măsuri ar putea fi finalizat în această săptămână
Naţional luni, 25 august 2025, 11:08

Bogdan Ivan: 16% dintre consumatori folosesc jumătate din energia României

„Apel matinal” – Invitat: Ministrul energiei, Bogdan Ivan. Bogdan Ivan. Foto: gov.ro Avem o întrebare. Plătim cea mai scumpă...

Bogdan Ivan: 16% dintre consumatori folosesc jumătate din energia României