”Iași – orașul tramvaielor pictate”, programul premiat ce transformă mijlocul electric de transport într-un simbol și într-un ambasador cultural al orașului. Coordonatorul Silviu Teodor-Stanciu, la ”Weekend cu prieteni”. Realizator – Horia Daraban (30.06.2024)
Publicat de hdaraban, 30 iunie 2024, 23:57 / actualizat: 1 iulie 2024, 16:03
Poate că ne-am obișnuit cu ele, fie să treacă pe lângă noi fie să ne ducă din punctul A în punctul B. În schimb, dacă încercăm să punem și o amprentă istorică formulării, ne dăm seama că ele, tramvaiele, fac parte din ființarea orașului.
Iașul are o relație de suflet cu mijloacele de transport pe șine. Cu siguranță, și de aici preocupările Asociației Pasionaților de Transport Public ”Tramclub” Iași. Invocarea numelui poate fi legată și de vestea acordării premiului întâi programului ”Iași, orașul tramvaielor pictate”, în cadrul Galei Regionale de Arhitectură Moldova, ediția 2024.
Domnul Silviu Teodor-Stanciu este coordonator al proiectului, având preocupări constante în a promova transportul public ieșean.
În interviul de la ediția ”Weekend cu prieteni” din 30 iunie 2024, interlocutorul lui Horia Daraban a vorbit despre premiul acordat proiectului, despre importanța tramvaiului în dezvoltarea și definirea urbei, dar și despre modul în care mijlocul de transport are capacitatea să ducă actul de cultură în toate cartierele orașului.
Horia Daraban: Despre ce premiu este vorba?
Silviu Teodor-Stanciu: Este un premiu care ne onorează, ne flatează, mai ales că am depășit deja un deceniu de când personalizăm tematic tramvaiele Iașului și acest premiu reprezintă o recunoaștere a muncii noastre din ultimii ani. Este un premiu oferit în cadrul Galei Regionale de Arhitectură Moldova, ediția 2024, de către specialiști din cadrul Ordinului Arhitecților Iași. Proiectul a fost înscris în ediția din acest an și a primit locul întâi în cadrul Secțiunii III, ”Arhitect în comunitate”.
Proiectul a fost înscris în cadrul Regionalei prin intermediul fratelui meu, arhitectul Tiberiu Teodor Stanciu, alături de care am lucrat în toți acești ani și alături de Adina Maria Simion, împreună cu sprijinul voluntar al studenților Facultății de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași, al studenților de la Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino”, cu sprijinul Companiei de Transport Public Iași, dar și al multor altor parteneri de pe plan local, care ne-au susținut financiar în toți acești ani, astfel încât proiectul inițiat în anul 2013 ca unul de regenerare urbană, să ajungă în acești aproape 11 ani, să devină un program care adună în palmares 20 de tramvaie personalizate tematic, cu teme dedicate pe de o parte copiilor, dar și publicului matur; teme culturale, teme sociale, teme educaționale de interes pentru întreaga societate ieșeană.
Cred că acestea au și fost argumentele care au stat la baza acestei distincții. Preocuparea noastră continuă de a fi la curent și de a aduce în prim plan teme de interes, de a transforma tramvaiul într-un simbol și într-un ambasador cultural al Iașului, de a-l transforma în gazdă pentru evenimente culturale.
Și, evident, cred că a contat foarte mult și perseverența noastră, pentru că, an de an, am personalizat cel puțin câte un vehicul, astfel încât proiectul a fost unul constant și vizibil.
Horia Daraban: Legat de ceea ce ați povestit dumneavoastră până la urmă, de ce povestea tramvaielor împletită cu cea a orașului? Este vorba despre atragerea comunității, de a o uni? Cineva ar putea întreba de ce ați ales tramvaiele și nu ați ales altceva, o clădire a orașului și care să devină, încet, încet, emblemă pentru unitatea comunității.
Silviu Teodor-Stanciu: Tramvaiul este, în esență, pentru Iași, un simbol, un element emblematic pentru identitatea orașului. Trebuie să facem apel la istorie și să ne aducem aminte că orașul Iași a fost electrificat datorită introducerii tramvaiului în 1898. Toate cartierele mari ale orașului s-au dezvoltat odată cu trasarea liniilor de tramvai. Deci tramvaiul a fost cumva un promotor constant al dezvoltării orașului și căutăm cumva ca în ziua de astăzi, când el își îndeplinește deja funcția de bază, aceea de transport public, să îl transformăm și într-un promotor cultural. Având în vedere că ajunge în toate cartierele orașului, din centru până la periferie, ajunge să fie utilizat de oameni din diverse medii sociale, cu pregătiri diferite, cu vârste diferite, cu așteptări diferite, astfel încât proiectele ajung să fie vizibile și percepute de către publicul larg. Tocmai de aceea, tramvaiul stă la baza acestui program, făcând practic accesibile informații, expoziții, spectacole, lansări de carte publicului larg.
Acestea pe care le-am enumerat sunt doar câteva dintre tipurile de activități pe care le-am desfășurat în cadrul tramvaielor personalizate în ultimii ani.
Horia Daraban: Spuneați dumneavoastră la un moment dat că programul deja a împlinit 10 ani de desfășurare. Cu siguranță, pe parcursul timpului, ați avut reacții din partea publicului.
Silviu Teodor-Stanciu: Au fost reacții și bune, și mai puțin bune. Cele mai multe au fost bune, oameni care au apreciat efortul de a schimba la față tramvaiele ieșene. Asta, chiar în primii ani, când nu puteam vorbi la Iași despre tramvaie moderne, noi. Iar prin programul ”Iași, orașul tramvaielor pictate” nu doar că am personalizat tematic caroseria pe exterior, dar au fost făcute intervenții și în interior, prin retapițarea scaunelor, prin aplicarea dozelor de cultură cu informații și imagini despre tematica tramvaiului, care îmbogățeau estetic habitaclul tramvaielor și, evident, cunoștințele celor care călătoreau cu ele. Apoi, evenimentele pe care le-am creat cu sprijinul tramvaielor au atras din nou comentarii pozitive. Au fost, evident, și voci care nu au înțeles poate de la bun început care este rolul acestui program, ce îmbunătățire ar aduce în mersul tramvaielor și în așteptarea mai puțin timp în stație.
Evident, acestea nu sunt lucruri care să intre sub incidența Asociației Tramclub Iași, sunt aspectele tehnice de care se ocupă Compania de Transport Public Iași. Noi încercăm să aducem plus valoare transportului local pe parte culturală și implicit vizuală și încă o dată ne bucurăm și suntem onorați pentru această distincție pe care am primit-o, semn că munca noastră de peste 10 ani nu a fost în van.
Horia Daraban: Așadar, ce urmează în cadrul programului? Lucrați…
Silviu Teodor-Stanciu: Chiar și acum, duminică, la depou. Sunt acum, când vorbim, la cel de-al douăzecelea tramvai personalizat tematic. Se numește ”Tramvaiul Franței”. Va fi inaugurat în curând, chiar de Ziua Națională a Franței, pe data de 14 iulie. Este un proiect realizat în colaborare cu Institutul Cultural Francez, filiala Iași, cu ocazia aniversării unui centenar de la fondarea Institutului în România. Lucrez alături de un grup de tineri elevi și studenți, dar și câțiva dintre absolvenții Facultății de Arte Vizuale și Design. Evident, nu voi devoala aspectul estetic al tramvaiului, ci pot doar să vă invit îl descoperiți. Toate detaliile vor fi în curând promovate pe pagina de Facebook a Asociației Tramclub Iași, locul, ora și alte detalii. Ce țin de momentul inaugurării.
Horia Daraban: Cu siguranță, tramvaiul va purta amprenta relației româno-franceză.
Silviu Teodor-Stanciu: Sigur, pot spune acest lucru. Sunt pe tramvai realizate elemente ce țin de patrimoniul și cultura franceză și, deopotrivă, în egală măsură, de cultura română.
Varianta audio a interviului: