(AUDIO) World Vision România a lansat un ghid metodologic pentru clasele simultane, pilotat în școli din județele Iași, Vaslui și Botoșani

Publicat de Andreea Drilea, 21 octombrie 2025, 10:15
Un ghid metodologic pentru predarea în învățământul simultan a fost pilotat în 22 de școli din România, dintre care patru se află în zona Moldovei. Este vorba despre unități de învățământ din localitățile Golăiești, județul Iași, Tătăran, Todirești și Parpanița, din județul Vaslui, precum și Satu Mare din județul Botoșani.
Ghidul, elaborat de World Vision România și recent avizat de Ministerul Educației, oferă sprijin profesorilor care predau simultan la mai multe clase.
Deși este o soluție practicată în zonele rurale și vulnerabile, acest tip de învățămînt nu este ideal, iar potrivit statisticilor, rezultatele elevilor sunt mai slabe față de învățământul clasic, a declarat directorul World Vision România, Mihaela Nabăr, în emisiunea Starea Educației de la Radio Iași: ”Învățământul simultan nu este o noutate în România. Nu este o noutate nici în alte țări, pentru că știm foarte bine, sunt țări care îl folosesc, fie datorită constrângerilor pentru care și noi îl folosim în România, respectiv număr mic de elevi, infrastructură deficitară și așa mai departe, dar sunt și țări care folosesc învățământul simultan ca o metodă de inovare. Bineînțeles că asta înseamnă pregătirea profesorilor, înseamnă școli pregătite, înseamnă clase pregătite și materiale adaptate. România nu este acolo. Și în acest moment, învățământul simultan nu este soluția ideală pentru școala românească și n-a fost niciodată. Pe date rezultatele din simultan sunt mult mai slabe decât cele din învățământul tipic.”
Directorul World Vision România, Mihaela Nabăr, a mai declarta, că anul acesta s-a constat o creștere a numărului de copii care studiază în învățământul simultan cu 8 procente: ”Ceea ce constatăm din acest an este că a crescut numărul școlilor cu predare simultană în învățământul secundar, fapt care pune și mai mare presiune pe copiii noștri care sunt așteptați să participă la Evaluarea Națională.”
Mihaela Nabăr a mai susținut că fără investiții în formarea cadrelor didactice și în materiale educaționale adaptate, mulți copii care studiază în acest tip de învățămînt riscă să rămână în urmă. Programul „Pâine și Mâine”, implementat de organizație în mai multe școli din Moldova și din care face parte și ghidul metodologic pentru predarea în învățământul simultan, oferă și masă caldă pentru elevi, dar și cursuri pentru cadrele didactice.
(Radio Iaşi/Andreea Daraban/FOTO World Vision România)