(AUDIO) Viitor consilier de stat pe educație propune eficientizarea școlilor din mediul rural

Publicat de Andreea Drilea, 12 septembrie 2025, 08:50
Eficientizarea sistemului de învățământ din România este necesară, a precizat Luciana Antoci, viitor consilier de stat pe probleme de educație, la cancelaria premierului, fost inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Iași.
Aceasta a precizat că, în mediul rural, sunt întreținute prea multe școli care nu înregistrează performanțe didactice. Astfel că, momentan, cea mai bună soluție este aceea de a transporta copiii în centrele cu profesori mai buni: ”Pornind de la faptul că avem un sistem de educație foarte fragmentat și că sunt în continuare prea multe școli în care se învață în regim simultan și sunt întreținute cu niște costuri foarte, foarte mari pentru a școlariza, fără performanță școlară, copiii puțini din comunitățile respective. Orice calcul administrativ am face, vedem că este mult mai eficient ca acei copii să fie transportați în școli puternice de centru, care au corp profesoral bun și care au clase compacte. Trebuie să ne gândim odată că principiul egalizării de șanse trebuie să se vadă peste tot în sistemul de educație.”
Referindu-se la creșterea normei didactice pentru profesori de la 18 la 20 de ore pe săptămână, Luciana Antoci a mai adăugat că România se situează la mijlocul clasamentului, existând țări cu 40 de ore pe săptămână. Reorganizarea programelor urmărește reducerea numărului de suplinitori și stabilizarea personalului didactic, a adăugat ea: ”În toți anii din urmă, puțini erau profesorii care aveau la catedră exclusiv cele 18 ore din normă. Cei mai mulți dintre ei aveau și orele suplimentare. Mai mult decât atât, norma unui profesor e de 40 de ore pe săptămână. Sigur, dacă facem o analiză pe orizontală la nivelul sistemelor de educație din Europa sau din lume, o să vedem că și cu 20 de ore suntem pe medie. Cu alte cuvinte, și eu recunosc și profesorii din sistem, nu este o schimbare care să tulbure foarte mult activitatea din școli, este mai degrabă o reașezare a programului și cumva o fidelizare a corpului profesoral. Pentru că în felul acesta vor fi mai puțini suplinitori care au o mobilitate mare la nivelul sistemului și mai mulți profesori care lucrează constant în școală, asigurând cumva continuitatea în ani la clasă.”
(Radio Iaşi/Constantin Mihai/FOTO radioiasi.ro)