(AUDIO) Reacții dure după ce A7 și A8 au pierdut finanțarea prin PNRR

Publicat de Andreea Drilea, 16 iulie 2025, 09:21
Asociațiile care militează pentru construirea de autostrăzi în regiunea Moldovei critică dur managementul proiectelor A7 și A8 de către autoritățile naționale, urmare a anunțului de ieri prin care o serie de tronsoane ale Autostrăzilor Moldovei și Unirii nu vor mai beneficia de finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Președintele Asociației ”Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, Dorin Dobrincu a declarant pentru Radio Iași că trebuie identificați cei responsabili de pierderea acestor fonduri: ”Mi se pare că nu trebuie să trecem ușor peste ceea ce s-a întâmplat acum, pentru că trebuie sa existe niște responsabili totuși, în fruntea acestor ministere. Unii și-au făcut un titlu de glorie, vin, civilizează Moldova, după autostrăzi. Și mă refer aici în mod expres la ministrul Sorin Grindeanu, care a fost titularul acestui Minister al Transporturilor, practic în ultimii trei ani, dacă nu chiar un pic mai bine. El pare să nu aibă nicio responsabilitate. Nici o responsabilitate nu pare să aibă nici Marcel Boloș, care a fost în fruntea Ministerului Fondelor Europene sau Investițiilor Europene și după aceea la Ministerul de Finanțe după cum a făcut rocadă cu domnul Câciu. Cred că societatea noastră are nevoie de explicații și în același timp e nevoie de căutarea de soluții pentru că acești oameni în mod clar au fost iresponsabili. De vreme ce, ni s-a spus ieri că există doar niște nepotriviri, niște concordanțe între modul cum se fac achizițiile în plan european, respectiv în cel românesc. Putem înțelege de aici orice, pe de o parte că e vorba de incompetență sau poate că e vorbă de altceva.”
Președintele Asociației ”Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, Dorin Dobrincu a mai semnalat o problem gravă, și anume că zona Moldovei este dezavantajată în privința investițiilor: ”Avem sentimentul, în Moldova, că atunci când sunt bani investițiile se fac în alte regiuni ale României, iar când sunt probleme, cum sunt acum în România legate de finanțele statului, primile tăiate sunt investițiile din regiunea noastră. Adică avem, în urma declarațiilor de ieri, nesusținerea din bani europene a capetelor din autostrada A8, mă refer la Moțca-Leghin și la Miercurea Nirajului-Târgu-Mureș, ceea ce s-ar putea să ducă la amânarea sinetie a acestei autostrăzi esențială pentru scoaterea regiunii noastre din izolare, de fapt pentru dezvoltare, că asta ne interesează. Dar vedem că sunt probleme inclusiv pe A7.”
La rândul său, președintele PMP Iași, Petru Movilă, vicepreședinte al partidului, inițiatorul Legii privind construcția Autostrăzii A8, Iași – Tg. Mureș a solicitat implicarea prim-ministrului Ilie Bolojan în problema pierderii finanțării prin PNRR pentru A7 și A8. De asemenea, Petru Movilă a cerut identificarea celor responsabili: ”Cred că cel care trebuie să clarifice acest subiect și să facă puțină ordine și în modul în care se lucrează în Guvern, cum colaborează și comunică miniștrii între ei, este premierul Bolojan, care trebuie să vină să exprime clar, public, poziția Guvernului României referitor la finanțarea celor două Autostrăzi, A7 și A8, precum și modul în care sunt asigurate sumele de bani corespunzătoare finalizării acestor proiecte. Vreau ca toate instituțiile statului care au atribuții de verificare, de control, de monitorizare de cum se aplică legea, să intervină, pentru că ministrul Dragoș Pîslaru a spus doar că e o problemă și s-ar putea să piardă fonduri, dar n-a venit nimeni niciodată să spună cine este responsabil, cine este vinovat, dacă este demis cineva.”
Autostrada Ploiești–Focșani (A7) și tronsoanele de capăt ale Autostrăzii Unirii (A8), între Târgu Mureș și Târgu Neamț, nu vor mai fi finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Decizia Comisiei Europene a fost luată din cauza unor probleme în procedurile de achiziție publică.
Radio Iași/FOTO AI